Režie:
Robert SedláčekScénář:
Robert SedláčekKamera:
Petr KoblovskýHudba:
Tomáš KymplHrají:
Jaromír Hanzlík, Marta Vančurová, Pavel Zedníček, Jaromír Dulava, Martin Huba, Igor Bareš, Eva Vrbková, Jaroslav Plesl, Martin Trnavský, Jiří Lábus, Petr Váša (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v malé jihomoravské vesnici Mouřínov, v níž končí silnice. Obyvatelé touží stát se obcí „průjezdní“, a protože je mezi nimi přeborník ve vábení jelenů, vynaloží velké úsilí, aby se v obci konalo mistrovství Evropy v této ojedinělé, avšak zajímavé disciplíně. Obec žije přípravami, ale nejen jimi. Souběžně s nimi se rozvíjejí zřejmé i nevyslovené vztahy obyvatel, a jak přípravy ovlivňují jejich život, tak jejich vztahy ovlivňují průběh příprav. A jednoho dne konečně mistrovství vypukne... Jak dopadne, a zda budou mít obyvatelé skutečně obec „průjezdní“, na to si už počkejte do uvedení filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (383)
"Máme radost, že pan premiér má radost." Soutěž ve vábení jelenů, protkaná lokálním politickým lobbingem, měla slušné šance skončit v mém soukromém septiku, ale kupodivu se tak nestalo. Je to patrně způsobeno tím, že jsem se nechal navábit na absurdity v podobě týpka chrápajícího celou noc na klaksonu v autě, křesťanského demokrata v čele materialisticky zaměřené země či Ilony Csákové v roli transvestity napodobujícího Ilonu Csákovou. Mně zkrátka někdy stačí ke spokojenosti hrozně málo. ()
Film, který mi způsobil velké potěšení i velký smutek. Potěšení z perfektních postav (ano, včetně Martina "vymetám novácké seriály a mám rád obchod, protože má jasná pravidla" Trnavského) tvořících dohromady kolorit vesnice, která vypovídá o lidech stejně dobře jako Hoštice, avšak její sledování nezpůsobuje rozpad neuronů. Potěšení z řemeslných kvalit výsledného díla a z na komoru trefené sociální satiry. A smutek z toho, že přece jen muselo dojít k úlitbě "průměrnému divákovi", na kterého to i přesto bylo příliš složité, a Muži V Říji v kinech propadli. Mně ty dvě hodiny utekly celkem vzato velmi příjemně, i když jsem musel tu a tam zalitovat roztříštěnosti děje do příliš mnoha dějových linek, z nichž u některých je evidentní, že by potřebovaly ještě nějaký čas, aby z nich něco bylo. Robert Sedláček se na poli filmového umění jistě dopustí velkých věcí. Můžeme jen doufat, že se mu povede získat dostatek peněz a dostatečně volnou ruku, aby mohl natočit nějakou čistou žánrovku - jednotlivé prvky Mužů V Říji dokazují, že by to rozhodně stálo za to. Bohužel jako celek to nefunguje úplně dobře, a svých sedmdesát procent dávám jen proto, že míň by byla křivda - a hlavně proto, že šedesátkové filmy k vidění nedoporučuju, a to rozhodně není tenhle případ. Berte všemi deseti, a popatřte na krásy Jižní Moravy a scény srovnatelné s kusy jako Hoří, Má Panenko nebo Vesničko Má, Středisková. Nepřeháním. Přehánějí lidi, co si proti pokutám potáhnou auto astrálním štítem;) 70% ()
O filmu jsem slyšel veskrze samou chválu, proto jsem se i těšil. A ejhle, zklamán jsem nebyl. Tuhle se mne kamarádka ptala, jaký český film bych doporučil. Jedním z kritérii, dle kterých jsem měl vybírat, byl i fakt, že děj se má odehrávat co nejblíže současnosti a má se k této době nějakým způsobem vyjadřovat. Tehdy jsem si nebyl jist. Po zhlédnutí Mužů v říji bych pravděpodobně neváhal. Samozřejmě, že se zde sem tam najdou mouchy, ale všichni víme, že nobody's perfect. ()
Samotný pan režisér se nás diváků ptal, proč nemáme jeho filmy rádi. Odpovědi se však nedočkal, protože ti, co jeho filmy nemají rádi, ze sálu už odešli :) Já jsem tak do poloviny filmu měla podobné zaječí úmysly, nakonec jsem ale zůstala ze zvědavosti, jak film dopadne. Bohužel mi nesedlo pomalé tempo, zdlouhavé scény a nedotažené příběhy hrdinů - přiliš postav a všechyn měly velmi málo prostoru k projevení charakteru. Nejde popsat, v čem mě Sedláčkovy filmy štvou. Tento konkrétní byl jakýsi mix Hoří, má panenko (v pohledu na vesnickou zábavu) a Kaurismakiho filmů (hrdinové nic nedělají, jen čumí a divák si jejich pocity sám uvodí) a nakonec byl natočen podivým stylem, kdy kameramanovi vůbec nevadí, že má v záběru 2 minuty záda hrdiny a nic jiného... ()
Přiznám se, ještě deset minut po skončení filmu nechápu, co tímhle chtěl režisér říct. Jestli hledal nějakou vyšší pravdu, nebo nám prostě chtěl ukázat, že jakkoliv se snažíme, stejně naše snaha přijde vniveč, když se to pánům (pánovi) z vrchu usmyslí? Linie s politikem vcelku fajn, vtípek s Ilonou Csákovou taky, ale to je vše. Nezbývá než říct, že tohle je hodně zvláštní film. A bohužel, ta zvláštnost mě (v tomhle případě) vůbec nebavila. 40 %. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (5)
- Filmový Mouřínov je skutečný (nedaleko Bučovic), doopravdy zde končí silnice. (M.B)
- V jedné scéně, kdy se auto zasekne na železničním přejezdu, je konstatováno, že tady jezdí i Pendolina. Jenže to jsou elektrické vlaky a trolejové vedení na této trati prokazatelně chybí. (Lkprak)
- Při incidentu na železniční trati, možná kvůli vhodnějšímu pozadí pro kameru, je sice točeno na správném (autentickém) železničním přejezdu, ale auto, které na přejezdu uvízlo, travesty skupina Satyr i ministerská delegace přijíždí již ze směru od Mouřínova. (HonzaR.)
Reklama