poster

Kniha přežití

  • USA

    The Book of Eli

  • Slovensko

    Kniha prežitia

  • Austrálie

    The Book of Eli

Akční / Drama / Dobrodružný / Thriller

USA, 2010, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TeeAge

    || Scenár: Gary Whitta | Hudba: Atticus Ross | Produkcia: Joel Silver, Susan Downey, Andrew Kosove, Broderick Johnson, Denzel Washington | Distribúcia: Warner Bros. Pictures (US), Sony Pictures (international) | Štúdio: Alcon Entertainment, Silver Pictures | Rozpočet: 80 miliónov $ | Tržby: 157,091,718 $ ||(6.4.2011)

  • Shadwell
    ****

    Příkladná esence filmové audiovizuality: auido zajišťuje ohromující zenovej soundtrack na pomezí Nine Inch Nails a Williama Orbita, vizuál desaturovaná, sépiově utlumená barevnost kopírující fotografie Jana Saudka a slavnou „dream sequenci“ ze Stalkera. Zároveň je Kniha přežití další z přímých důkazů technologického determinismu, podle něhož určuje estetickou podobu kinematografie technologie, protože dříve by podobné meditativní post-apo krajinky oslovující diváky mystickou zkušeností vznikaly velice těžko. (-spoilery-) Není divu, že hrdinové přenesení do takovýchto světů ztrácejí vždy jeden ze smyslů a nejsou schopni jej vnímat v celé své komplexitě, viz ušní žábry Costnera ve Vodním světě (coby mutant podobající se rybákovi slyší skvěle ve vodě, ale o to hůře na souši), mlčenlivost Gibsona z Šíleného Maxe (za celý film promluví jen pár vět) a zraková dysfunkce Washingtona. Přirozené meze, jimiž příroda ohraničila citlivost jejich smyslů, je chrání před přesycením informacemi. Kdyby mohli snímat vše, pak by musela být informačně-procesorová kapacita jejich mozků nesrovnatelně vyšší. Barvami hýřící a mnohotvárný svět, jež poznáváme prostřednictvím postavy Washingtona, je tak nahrazen hrubou schematizací, ve které neexistují ani barvy, ani vůně, ani pocity, ani samo běžné plynutí času. Všechno to zůstává vyhrazeno pouze postiženým, vůně slepé ženě a zvuk třeba Washingtonovi, kteří zas ale nemohou pojmout z bohatosti světa něco jiného. Degrese smyslů, symbolizující nemožnost plně obsáhnout nové přetvořený svět a přenášející tuto ztrátu na hlavní postavu, provází nakonec každého hrdinu z post-apo civilizace. Kvůli této rozpolcenosti mezi světem o sobě a světem pro postavu nejsou post-apo fikce zpravidla čistým žánrem, ohraničeným jasnými pravidly, nýbrž benevolentnějším sub-žánrem, v němž vedle sebe koexistují stará pravidla s novými ustanovenými po světové katastrofě, díky čemuž není Kniha přežití projektem ani vyloženě ambiciózním jako Chvalozpěv na Leibowitze o snaze mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti, ani marshallovsky-dravým, a vzbuzuje tím otázku, jestli než dojít do extrému není lepší kompromis mezi artem/midcultem a žánrem. A odpovídá, že kompromis není k zahození, ačkoliv takový film pak může být napadnut jednak z důvodu přílišného kazatelství, druhak proto, že postrádá více akce. Nespočívá ale právě v tomto výlučnost Tarkovského Stalkera - totiž v tom, že patří do arthouseu, ale střílí se v něm, navštěvují se v něm jiné světy a některé postavičky jsou přes nelíčenou apelativnost téměř až komiksové?(26.12.2010)

  • TheMaker
    **

    Řeknete si: hl. role Denzel Washington, rozpočet 80 melounů, kurva to bude film ! Ale hovno ! Kam se peděly ty investované peníze? Denzel je sice cool, ale největší pozornost na sebe strhává charismatická a půvabná Mila Kun(d)is, která je snad každým filmem čím dál tím krásnější a Gary Oldman, který se pro role záporáků narodil. Kromě pár akčních scén, které moc nepobaví a jedné naopak naprosto skvělé přestřelky u které je obdivuhodná kamera, film nabízí jen myšlenku, abyste konali druhým jen to, co chcete, aby oni konali Vám. Což je nádherná myšlenka (za sebe mohu říci, že se podle ní snažím opravdu řídit), ale to jsem si radši mohl ty dvě hodiny rovnou číst Bibli.(28.1.2010)

  • Radyo
    **

    (Varování ministerstva kultury: Tento komentář může obsahovat spoilery.) Tenhle film neměl nikdy šanci v našich končinách prorazit - poselství Bible tady oslovuje rozhodně menší procento obyvatelstva, než v USA. A když se z filmu stane v podstatě náboženská reklama, málokdy to ději prospěje, i když se tvůrci snaží okolo toho biblického těsta vařit nějakou rádobyzajímavou omáčku. Málo akční, málo dramatické, málo dobrodružné, málo sci-fi, prostě málo všeho. Denzel Washington de facto nic nehraje, jen jde a jde, ojediněle si s někým (sakra krátce) zabojuje a jinak jen deklamuje "slovo boží". Mila Kunis jako že na pokoukání budiž, ale tím je její role také jaksi vyčerpána. A Gary Oldman hraje prostě něco na způsob přerostlého umíněného děcka, které se snaží vyřvat si svou hračku tak dlouho, až nasere všechny, ale úúúplně všechny (myslím ty, co přežili). Tak trochu chápu, co chtěli tvůrci naznačit - že i v případě apokalypsy se přeživší budou potřebovat chytit nějaké jistoty. Jenže tohle téma lidi možná reálně osloví, až k té apokalypse dojde...(28.4.2013)

  • Slasher
    ***

    Denzel Washington přežívá v postapokalyptické pustině, putuje z východu na západ, nese Knihu. K ději nemám větších námitek, byl vcelku zajímavý, ale bez tý ženský bych se obešel. Bez křesťanské náplně by to bylo o ničem, takže ta mi naopak přišla vhod. Poničený svět je v pohodě, ale neoslní, potěší dvě další známé herecké tváře (Oldman, nakrátko McDowell), ale nijak nezaperlí. Akce skutečně není příliš, je to spíš pozvolná, atmosferická záležitost. Podívat na to? Proč ne. Ale zkrátka radši nečekejte nic extra.(13.11.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace