poster

Kniha přežití

  • USA

    Book of Eli, The

  • Slovensko

    Kniha prežitia

Akční / Drama / Dobrodružný / Thriller

USA, 2010, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Enšpígl
    **

    Tenhle film je zajímavej asi jako zpráva, že v jihovýchodním Vietnamu zlevnili jabka. Na začátku je chlap v lese, ve kterým velmi teatrálním způsobem zabije jakéhosi křížence kočky a velké konzervy. Pak je střih a chlap - turista si to štráduje silnicí, cestou potká nějakou bandu imbecilů, tak je sejme a jde dál. Pak je střih a turista je ve městě, kde si dojednává nabití mobilu. Pak je střih a turista je u baru kde si dojednává láhev vody, je mu řečeno že láhev vody je drahá záležitost, tak hodí na na bar upocenej šátek ze svý hlavy, barman koukne a drsně zasyčí, ještě přitlač a turista skutečně přitlačí a přihazuje prošoupané špinavé rukavice, pak následujou významný pohledy, který mají zřejmě nazančit, že turista za vodu opravdu velmi draze zaplatil. Pak se ukazuje, že jsou v hospodě samý imbecilové a tak je turista všechny sejme. Pak se na scéně objevuje druhý hovado, který pro změnu sbírá knížky, zřejmě vášnivej čtenář. Vášnivej čtenář zjistí, že turista má taky nějakou knížku, tak jí chce. Turista jí odmítne vášnivýmu čtenáři dát a radši zmasakruje větší část čtenářovi bandy. Turistu to už nebaví a chce jít na další procházku. To se ale nelíbí vášnivýmu čtenáři a zaúkoluje svýho pohunka ať turistu zastřelí. Pohunek vystřelí a turistu trefuje do zátylku. Čekalo by se, že se turista skácí k zemi, ale kdepak, turista se v klidu otočí, kulka nekulka, zamíří přímo na pohunka, který je od něj tak na 50cm a vystřelí. Čekalo by se, že pohunek tu kulku musí jasně slíznout ,ale kdepak pohunek stojí jak kdyby se nechumelilo dál, za to vášnivý čtenář se zničeho nic začne svíjet v bolestech. On je sice několik desítek metrů od pohunka, ale koho to sere, prostě kulku slíznul vášnivej čtenář a hotovo, kdyby se v tu chvíli ve filmu objevil Vlasta Burian, nedivil bych se. Po téhle střelecké vychytávce se turista otáčí a definitivně odchází na další procházku. Zbytek filmu nemá ani cenu popisovat, protože se nese ve stejným duchu, jak ze strany turisty, tak ze strany vášnivýho čtenáře. Ovšem pozor !!!! Jako zlatý hřeb večera přijde finální rozuzlení a to je v kontextu s přechozím dějem tak blbý, že kdyby žirafa porodila jahodovou zmrzlinu bude to mít větší logiku.(17.2.2010)

  • hellstruck
    ***

    Film vizuálem a námětem silně připomínající The Road. Jenomže Cesta byla mnohem depresivnější a syrovější. Book of Eli to zase vynahrazuje akcí, postavami a pořádnou zápletkou. A když odhlédnu od té neskutečné propagandy Bible tak mě to vážně bavilo a i přestože rozhodně nejsem věřící, věřím (:D), že v takové nepřátelské době by si k sobě lidé mohli díky víře najít zase cestu, takže na tom něco (neochotně přiznávám) bude.Washington podal svůj standardní výkon, Mila mi byla projednou sympatičtější a Gary Oldman zkrátka příšerně výborný záporák :)(2.7.2012)

  • Shadwell
    ****

    Příkladná esence filmové audiovizuality: auido zajišťuje ohromující zenovej soundtrack na pomezí Nine Inch Nails a Williama Orbita, vizuál desaturovaná, sépiově utlumená barevnost kopírující fotografie Jana Saudka a slavnou „dream sequenci“ ze Stalkera. Zároveň je Kniha přežití další z přímých důkazů technologického determinismu, podle něhož určuje estetickou podobu kinematografie technologie, protože dříve by podobné meditativní post-apo krajinky oslovující diváky mystickou zkušeností vznikaly velice těžko. (-spoilery-) Není divu, že hrdinové přenesení do takovýchto světů ztrácejí vždy jeden ze smyslů a nejsou schopni jej vnímat v celé své komplexitě, viz ušní žábry Costnera ve Vodním světě (coby mutant podobající se rybákovi slyší skvěle ve vodě, ale o to hůře na souši), mlčenlivost Gibsona z Šíleného Maxe (za celý film promluví jen pár vět) a zraková dysfunkce Washingtona. Přirozené meze, jimiž příroda ohraničila citlivost jejich smyslů, je chrání před přesycením informacemi. Kdyby mohli snímat vše, pak by musela být informačně-procesorová kapacita jejich mozků nesrovnatelně vyšší. Barvami hýřící a mnohotvárný svět, jež poznáváme prostřednictvím postavy Washingtona, je tak nahrazen hrubou schematizací, ve které neexistují ani barvy, ani vůně, ani pocity, ani samo běžné plynutí času. Všechno to zůstává vyhrazeno pouze postiženým, vůně slepé ženě a zvuk třeba Washingtonovi, kteří zas ale nemohou pojmout z bohatosti světa něco jiného. Degrese smyslů, symbolizující nemožnost plně obsáhnout nové přetvořený svět a přenášející tuto ztrátu na hlavní postavu, provází nakonec každého hrdinu z post-apo civilizace. Kvůli této rozpolcenosti mezi světem o sobě a světem pro postavu nejsou post-apo fikce zpravidla čistým žánrem, ohraničeným jasnými pravidly, nýbrž benevolentnějším sub-žánrem, v němž vedle sebe koexistují stará pravidla s novými ustanovenými po světové katastrofě, díky čemuž není Kniha přežití projektem ani vyloženě ambiciózním jako Chvalozpěv na Leibowitze o snaze mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti, ani marshallovsky-dravým, a vzbuzuje tím otázku, jestli než dojít do extrému není lepší kompromis mezi artem/midcultem a žánrem. A odpovídá, že kompromis není k zahození, ačkoliv takový film pak může být napadnut jednak z důvodu přílišného kazatelství, druhak proto, že postrádá více akce. Nespočívá ale právě v tomto výlučnost Tarkovského Stalkera - totiž v tom, že patří do arthouseu, ale střílí se v něm, navštěvují se v něm jiné světy a některé postavičky jsou přes nelíčenou apelativnost téměř až komiksové?(26.12.2010)

  • TheMaker
    **

    Řeknete si: hl. role Denzel Washington, rozpočet 80 melounů, kurva to bude film ! Ale hovno ! Kam se peděly ty investované peníze? Denzel je sice cool, ale největší pozornost na sebe strhává charismatická a půvabná Mila Kun(d)is, která je snad každým filmem čím dál tím krásnější a Gary Oldman, který se pro role záporáků narodil. Kromě pár akčních scén, které moc nepobaví a jedné naopak naprosto skvělé přestřelky u které je obdivuhodná kamera, film nabízí jen myšlenku, abyste konali druhým jen to, co chcete, aby oni konali Vám. Což je nádherná myšlenka (za sebe mohu říci, že se podle ní snažím opravdu řídit), ale to jsem si radši mohl ty dvě hodiny rovnou číst Bibli.(28.1.2010)

  • Flipnic
    ****

    Tohle mi málem úplně uniklo ! Nějak jsem na to "zapomněl", přitom tak zásadní, známej film. Sice je to vykrádačka Mad Maxe 2, 3 trochu ... a ještě mne zklamal Gary Oldman, u kterýho jsem zvyklej na grandiozní herecký výstupy. Role záporáka pro něj byla jak ušitá, ale buď špatnej scénář postavy, nebo sám Gary na to prostě sraly ... Tak nějak filmem prošel, aby zaplnil roli hlavního záporáka bez většího "nasazení". Denzel však tradičně excelentní, jeho postava výborná. Vizual, atmosféra a hlavně fighty, jejichž choreografie mi připadla dost obkoukaná z tradiční japonské "katana éry" 60. a 70. let (což je to nejlepší co může existovat). Dlouhá stopáž vůbec nevadila, bavilo mě to max celou dobu. Fakt dobrý a díky uživateli Evilphoenyx za připomenutí - výtku :-D , protože díky němu bych to možná ani nikdy neviděl ... ;-)(1.4.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace