Reklama

Reklama

Na východě ďábel, na západě jed

  • Hongkong Dong xie xi du redux (více)
Trailer

Obsahy(1)

Podobně jako američtí filmaři Francis Ford Coppola či George Lucas oprášil také mezinárodní kritikou oslavovaný hongkongský autor Wong Kar Wai vlastní starší dílo a upravil je podle svých současných představ. Původní film Na východě ďábel, na západě jed Wong natáčel několik let a uvedl ho v roce 1994. Snímek vychází z populárního románu o potulných šermířích, ale je ztvárněn jako vysoce estetizovaný milostný příběh protkaný tesknou melancholií, v němž legendární hrdinové mezi bitvami vzpomínají na své osudové lásky. I přes historické dějiště tento snímek stejně jako jiné Wongovy filmy z devadesátých let odráží tehdejší atmosféru z nadcházejícího předání Hongkongu Číně. Bezmocnost zdejších nadlidských bojovníků tváří v tvář konfliktům přesahujícím jejich síly odpovídá existenciální úzkosti dobových obyvatel britské kolonie, kteří se museli vyrovnat s událostmi, které sami nemohli ovlivnit. (Filmasia)

(více)

Recenze (78)

POMO 

všechny recenze uživatele

Audiovizuálna opera pohybu, ktorá ma vzrušila a zaujala asi tak, ako neotitulkovaný dialóg dvoch Číňaňov, nehybne sediacich za kuchynským stolom. ()

Blizzard 

všechny recenze uživatele

Rovnou se přiznám, že jsem předešlou verzi z roku 1994 neviděl, takže rozdílnost mezi původní a touto "redux" neboli znovuoživenou verzí posoudit nemohu. Názor jsem si však udělal již během filmu, a co mě zaujalo především, byl Wongův vizuál (nečekaně) v čele s kamerou. Zlatý písek, mračná nebesa nebo hra světel a stínů ptačích klecí a vůbec krajina s počasím jsou nasnímány nejen díky filtrům úchvatně. Hudební doprovod mě také uspokojil ba dokonce místy i nadchl, ale po obsahové stránce jsem se v tom milostném a poeticky laděném vyprávění občas lehce ztrácel. Příběh je rozdělen do časových období jaro, léto, podzim a zima, čemuž napomáhá lepší orientace, ale stále jsem byl mimo v samotném jádru věci a tím je to, co se na plátně děje. Nutno podotknout, že ač je zde celkem málo soubojů (navíc značně chaotických) a jedná se spíše o melancholické vyprávění děje, film mě ani na chvilku nenudil. Ashes of Time Redux bych dvěma slovy charakterizoval jako meditační báseň, tedy dílo zajímavé, leč ne pro každého diváka. (7/10) [Filmasia 2008] ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Ashes of time s několika drobnými kosmetickými úpravami, kterých si většina ani nevšimne. Stále stejná poezie o lásce, vztazích a tragédii vlastních rozhodnutí. Vše krásně zabalené v režii Kar-wai Wonga, který však drží diváka daleko od postava. Sledování se tak mění v chladné až nudné doufání v příběh a akci, která nepřichází (dvě akční scény dokazují, že Wongovo vnímání akce není identické s mým:)). Akce je popravdě to poslední, co od tohohle filmu máte čekat. O kvalitách není pochyb, ale někdy nestačí krásné monology promlouvající do duše diváka svou hloubkou a moc pěkné záběry na poušť a vodu. Kdyby to aspoň mělo takovou emoční sílu jako samotná tragédie všech těch vztahů... ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Drobne zmeny (viac subojov, v niektorych sekvenciach odlisne pouzita hudba) mi prisli zbytocne, ovsem kompenzovala to sutocnost, ze som tento Wongov masterpiece mohol vidiet na velkom platne. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Přistoupíte-li k filmu jako k básni, ušetříte si řadu nepříjemností. ____ Několik slov úvodem: První, základní narativní formou je odpradávna příběh směřující k určitému cíli; akce a dobrodružství, kde máte osvobodit princeznu a zabít nepřítele. Celá akce směřuje k tomuto cíli. Druhý typ nesměřuje k cíli, postavy se zde snaží vyhnout určitému osudu, který je ohrožuje. To platí pro melodramata a horory. Mezi těmito dvěma modely lze identifikovat další, „drama“, kde nejsou ani silné cíle, ani vnější nutnosti, lidé zde například odhalují nějaké problémy ve svém životě, mění se jejich morální priority. Drama je tedy zaměřeno na proměnu myšlení, priorit, mého já, zatímco akční příběhy, ale i melodramata jsou o proměně světa. Výjimečnost Ashes of Time Redux spočívá v důkladný syntéze všech tří forem: postavy směřují k určitému cíli (film jim i přes rozvolněnost staví v cestě za dramatickou potřebou četné překážky), stejně tak se osudu vyhýbají (potulný wuxia šermíř je z podstaty člověk svobodný a nezávislý – stejně jako je autonomní Hong Kong –, nadto touží někteří bojovníci ztratit paměť přes zázračné víno – a zapomenout tak na britskou koloniální vládu, aby se lépe adaptovali na vzrůstající vliv Číny – a vůbec tuze dlouze rozjímají) a vposledku drama zahrnuje silné charaktery – nikoliv však hrdiny, spíše obyčejné lidi, jež do hrdinů teprve dorůstají – a jim odpovídající adekvátní pohnutky („The flag is still. The wind is calm. It’s the heart of man that is in turmoil“). ____ Kdybychom se pokusili shrnout vypravěčské kontury zprostředkovávající děj a naraci filmu, mohli bychom říci, že je omezená (jelikož se postavy v průběhu děje sjednocují a rozdvojí, není možné líčit události vševědoucně), vyprázdněná (film využívá četné elipsy a neposkytuje divákům dostatek vodítek, aby si sestavili příběh – osobně jsem sáhl po presskitu, abych si vše ujasnil) a parametrická (styl si vytváří svoji vlastní temporální logiku a dominuje nad vyprávěním; žánrově to zakategorizujme jako starověký hrdinský veršovaný epos). ()

Kordus 

všechny recenze uživatele

Beznaděj a smutek obalené do úžasného audiovizuálního kabátku. Natolik bezútěšné, že je skoro masochismus na to koukat. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Vizuálně i hudebně mě to víc než uspokojovalo, škoda jen, že jsem vůbec netušil, na co se to dívám. Tenhle film mě k sobě a svým postavám prostě devadesát minut ani na vteřinu nepustil. A to mám jinak Wonga rád. ()

tombac 

všechny recenze uživatele

Naprostá extáze a částečná frustrace v jednom, tak bych charakterizoval moje prvni setkání s historickým Wongem. Rozšifrování vztahových propletenců bylo chvílemi nad moje síly, z nepřehledných soubojů jsem téměř nic neměl, během interiérové masáže se záběry herců z detailu v počátku snímku jsem se modlil, ať kamera konečně vystřelí ven, leč pak Wong co se jeho typické formální a pocitové poezie týče, pevně usedl do sedla. Podmanivou směsici úchvatně estetizované pouště, modrého jezírka, jehož hladinu efektně rozčísnou záchvěvy vzduchu ze švihů čínského meče Maggie Cheung, rozkvetlého broskvového háje, do kterého se chce vydat poloslepý šermíř Tony Leung Chiu Wai, a nádherné hudby, ještě dlouho z hlavy nedostanu... 7-8/10 (Filmasia 2008) ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Vydala jsem se na zahájení 4. ročníku Filmasia. Tak střasně jsem se těšila, 3 lidé a všichni dali plná hodnocení, no to prostě nemůže být špatné. Opravdu nerada musím konstatovat, že moje hodnocení je o 2 třídy níž. Krásný černý hřebec, jezdec cválající po zlatavém písku (tak krásný jako zde jsem nikde jinde neviděla), rozčísnutá voda mečem - špičkové, ovšem to bylo skoro vše. Sympatičtí herci, filosofické myšlenky a zcela netradičně nasnímané souboje už můj celkový dojem nevylepšili. Za pár týdnů se moje vzpomínky na film vytratily, jako kdybych vypila ono víno zapomnění... Wong vylepšil obraz, přidal novou hudbu a ubral 7 minut z původního filmu a je to za 65 %. :( A musím souhlasit s Venus, dějová linie byl opravdu oříšek, co oříšek - přímo vořech! ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Tak tu vôbec netreba plnohodnotný komentár, keďže oproti pôvodnej verzii je to upravené len zanedbateľne. A tak aj nová verzia je stále film s trochu menej prehľadným, ale aj tak stále dosť zaujímavým dejom, takže predsa len je lepšie dávať aj trochu pozor a prakticky zbytočnou akciou, keďže na týchto súbojoch ani nemá čo zaujať, ale zato s perfektnou poetikou, vynikajúcim vizuálom, skvelým obsadením a peknou hudbou. Takže stále je to mimoriadne pôsobivé dielo, kde k plnému hodnoteniu chýba len pár úprav. 80% ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Poéma ukotvená v éterickém a křehkém časoprostoru, který je tolik neuchopitelný, hypnotický a smyslný, protože je tvořen nádechy a výdechy samotné lidské duše. Básnění celuloidem par excellence. Audiovizuální rozkoš. Wuxia podle Kar-wai Wonga. "Čím víc se snažíš zapomenout, tím víc si pamatuješ. Lidé říkají, když nemůžeš mít co chceš, to nejlepší co můžeš udělat, je nezapomenout." ()

venus 

všechny recenze uživatele

Kamera je naprostá malba na plátno, to si vážně vychutnáte. Hudba je nádherná, příběh velkolepý, ALE je téměř nemožné identifikovat postavy a udržet krok se zamotaným dějem. Mnoho náznaků, podobné tváře, podobná jména - pro mě celkem černá díra. ()

Ketri 

všechny recenze uživatele

Zdrojem všech lidských problémů je paměť. Au, ta pravda vždy tak bolí. A ta poušť (či spoušť) co zůstává v lidských srdcích a myslích, stojí to za to krátké období rozkvetlých broskvoní? ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Vizuální orgasmus předvádějící tak nádherné obrazy, že vzbuzují chuť je vystřihnout z plátna a pověsit na zeď. Co se skrývá za nimi? Docela pěkná poeticko-melancholická atmosféra protkaná velmi nesmělými pokusy o filosofii, ale bohužel taky (hlavně zezačátku) až příliš nepřehledný, a tudíž odtažitý děj... a víc už nic. Stylu a snové náladě je podřízeno vše, od artově pojatých soubojů až po zadumané dialogy (nebo spíš monology) a tak kdo neusne/nezemře/neuteče v první třetině, dočká se vcelku dosti zajímavého zážitku. 7/10 ()

Idaho 

všechny recenze uživatele

Tento film vyselektuje své diváky nejspíše hned na začátku úvodním citátem. Pokud jej „rozluštíte“, máte už napůl vyhráno, že si tento film užijete, protože to nejcennější je skryté v hereckém umění a vizuální pozlátko působí spíše jen k dotvoření existenciální nálady. Ne, skutečně člověk nemusí být intelektuál, stačí jen jistá otevřenost případně znalost asijské kultury, aby došel vnímavý divák k odměně. Stejně jako předchozí verze 100 % ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Tak tento film klame tělem, položku akční rozhodně zažijete, ale spíše jde o konverzační drama, několika postav, rozebírání jejich minulosti a zjišťování proč, kdo jedná, jak jedná, celá skládačka se postupně složí a kdo dává pozor nemohlo mu nic uniknout. Velmi zajímavé vizuální ztvárnění, akční scény byly provedeny na výbornou a přece neobvykle, takhle jsem je ještě nikde neviděl. Úchvatné exteriéry, nevím kde přesně se to točilo, ale dodalo to snímku naprosto nový rozměr a atmosféru, občas se to dalo vnímat jako "zvláštní western". Nicméně k hodnocení jen dodám, snímek mě velmi zaujal a skutečně jde spíše o drama, než akci, komu se nepodaří v úvodu naskočit na jistou emoční vlnu a atmosféru bude prostě zklamán, žádnou megaakční řežbu totiž neuvidí. Nechápu proč to schytalo tak špatné hodnocení. No a třešnička na dortu je herecké obsazení, kdy se sešla herecká smetánka z Hong Kongu. Prostě tento film radím na dvd, tedy nikoliv v české edici, kde nejsou eng title a ty české údajně nestojí za moc. Zaplať pánbůh za netové obchody. ()

MaedhRos 

všechny recenze uživatele

Úžasná, neotřelá variace na motivy z "Condor Trilogy", kterou si ovšem člověk může užít i bez znalosti zdrojového materiálu. Film, který není a ani se nepokouší být pro každého - ale svoje diváky si vždycky najde - a taky je nejspíš chytí za srdce s o to větší silou. Film, který musíte prožít, než o něm začnete přemýšlet. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Vizuálně úchvatná ale neúnosně utahaná podívaná, kde se více filozofuje a kecá místo toho aby se něco dělo. Celý příběh někdo něco vypráví a po chvíli jsem se ztrácel v tom, kdo je čí sestra a kdo bratr a vůbec kdo je kdo, čemuž pomáhá fakt, že si byli všichni herci strašně podobní. I když by to podle obalu mohlo vypadat, že se jedná o snímek podobného řezení jako byl "Hrdina" nebo "Tygr a drak" ale nenechte se zmást. Bitky jsou tu cca dvě a pokud během nich mrkenete mohly byste o ně přijít, čímž naznačuju, že jsou krátké a ještě nepřehledné. Jediná světlá stránka filmu je jeho opravdu podmanivá audiovizuální stránka, která už v dnešní době ničím nepřekvapí ale pořád je se na co koukat. Přesto nevím co tím chtěl básník říci. ()

Související novinky

Filmasia 2008

Filmasia 2008

30.11.2008

Čtvrtý ročník festivalu asijských filmů se uskuteční 4. – 7. prosince v pražských kinech Světozor a Aero a přinese filmy z Číny, Koreje a Japonska. Z nejznámějších režisérských jmen se v programu… (více)

Reklama

Reklama