poster

Na východě ďábel, na západě jed

  • Hong Kong

    Dong xie xi du redux

  • Hong Kong

    東邪西毒 redux

  • Hong Kong

    Dung che sai duk redux

  • anglický

    Ashes of Time Redux

Akční / Drama / Poetický

Hong Kong / Tchaj-wan / Čína, 2008, 93 min

Režie:

Kar-wai Wong

Hudba:

Frankie Chan
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • GigaPudding
    ****

    Na východě ďábel, na západě jed je velmi zvláštní a těžko vstřebatelný film. V první řadě by bylo třeba říct, že se sice na první pohled film tváří jako šermířský s bitkami ve stylu Hrdiny, ale šermířské souboje jsou to poslední o čem film je a co divák ve filmu uvidí. Příběh tohoto filmu se týká především milostných vztahů mezi několika lidmi, jejichž osudy se protínají v domku za vesničkou na kraji pouště, ve které bydlí pan Feng, "muž který řeší problémy". Skrze Fenga se divák může seznámit s příběhy lidí, jejichž milostné vztahy se nevyvíjely zrovna ideálně, včetně samotného Fenga, problémem ale může být, že vyprávění je pojato významově i časově nelineárním způsobem a vyžaduje velkou pozornost diváka, aby pochopil o co vůbec jde. Dialogy postav jsou také do určité míry symbolické a některé dostávají nový smysl až v pozdějším ději filmu, na druhou stranu i ve své složitosti obsahují spoustu pravd o životě a jejich zapojení do příběhu je velmi trefné a to nejen kvůli výborně vybraným hercům a jejich melancholickým postavám a osudům. Čím ale film přímo exceluje je jeho obraz a kamera. První na řadě jsou obrazy krajiny, které nejsou pojaté jako široká panoramata, ale působí naopak velmi intimně i ve chvílích kdy je vidět něco tak obrovského jako poušť a do toho je všechno navíc zobrazené v úžasných barvách a světle. Velmi výrazná je obrazová podoba i těch nejprostějších interiérových scén s pěkně kontrastními stíny a světlem a úhly kamer, které vytváří působivé obrazy. Režisér nakonec pak tahá ještě perličky typu šermířka u jezera a nebo rozkvetlá broskvoň, kdy by se to dalo rovnou zarámovat. Film o šermířích by ale nebyl tak úplně film o šermířích kdyby se nešermovalo aspoň jednou, ale v tomhle film ztrácí asi nejvíc, protože jediná opravdu dobrá šermířská scéna je ta s pomalu slepnoucím šermířem, kterého hraje Tony Leung Chiu Wai, a všechny ostatní jsou zkratkovité a vizuálně velmi odfláknuté oproti zbytku filmu. Ta část se slepým šermířem navíc nejlíp odsýpá a je pojata mnohem tradičnějším lineárním vyprávěním než zbytek filmu a vyzní silně a svižně. Zbývající příběhy jsou totiž hrozně propletené mezi sebou a to už se mi tu rozebírat nechce :). Značná komplikovanost a pojetí děje z filmu dělá něco u čeho by se někteří mohli vážně nudit a ono to opravdu bylo hodně pomalé i pro mě a to jsem se u toho nenudila, ale nakonec musím dát čtyřku, protože na to jak je to starý film (ikdyž tohle byla teda ta obnovená verze) tak některé obrazy, které nabízí, byly úplně úžasné.(8.12.2010)

  • Blizzard
    ****

    Rovnou se přiznám, že jsem předešlou verzi z roku 1994 neviděl, takže rozdílnost mezi původní a touto "redux" neboli znovuoživenou verzí posoudit nemohu. Názor jsem si však udělal již během filmu, a co mě zaujalo především, byl Wongův vizuál (nečekaně) v čele s kamerou. Zlatý písek, mračná nebesa nebo hra světel a stínů ptačích klecí a vůbec krajina s počasím jsou nasnímány nejen díky filtrům úchvatně. Hudební doprovod mě také uspokojil ba dokonce místy i nadchl, ale po obsahové stránce jsem se v tom milostném a poeticky laděném vyprávění občas lehce ztrácel. Příběh je rozdělen do časových období jaro, léto, podzim a zima, čemuž napomáhá lepší orientace, ale stále jsem byl mimo v samotném jádru věci a tím je to, co se na plátně děje. Nutno podotknout, že ač je zde celkem málo soubojů (navíc značně chaotických) a jedná se spíše o melancholické vyprávění děje, film mě ani na chvilku nenudil. Ashes of Time Redux bych dvěma slovy charakterizoval jako meditační báseň, tedy dílo zajímavé, leč ne pro každého diváka. (7/10) [Filmasia 2008](4.12.2008)

  • HAL
    ****

    Vizuální orgasmus předvádějící tak nádherné obrazy, že vzbuzují chuť je vystřihnout z plátna a pověsit na zeď. Co se skrývá za nimi? Docela pěkná poeticko-melancholická atmosféra protkaná velmi nesmělými pokusy o filosofii, ale bohužel taky (hlavně zezačátku) až příliš nepřehledný, a tudíž odtažitý děj... a víc už nic. Stylu a snové náladě je podřízeno vše, od artově pojatých soubojů až po zadumané dialogy (nebo spíš monology) a tak kdo neusne/nezemře/neuteče v první třetině, dočká se vcelku dosti zajímavého zážitku. 7/10(4.12.2008)

  • tombac
    ****

    Naprostá extáze a částečná frustrace v jednom, tak bych charakterizoval moje prvni setkání s historickým Wongem. Rozšifrování vztahových propletenců bylo chvílemi nad moje síly, z nepřehledných soubojů jsem téměř nic neměl, během interiérové masáže se záběry herců z detailu v počátku snímku jsem se modlil, ať kamera konečně vystřelí ven, leč pak Wong co se jeho typické formální a pocitové poezie týče, pevně usedl do sedla. Podmanivou směsici úchvatně estetizované pouště, modrého jezírka, jehož hladinu efektně rozčísnou záchvěvy vzduchu ze švihů čínského meče Maggie Cheung, rozkvetlého broskvového háje, do kterého se chce vydat poloslepý šermíř Tony Leung Chiu Wai, a nádherné hudby, ještě dlouho z hlavy nedostanu... 7-8/10 (Filmasia 2008)(4.12.2008)

  • Djkoma
    ***

    Ashes of time s několika drobnými kosmetickými úpravami, kterých si většina ani nevšimne. Stále stejná poezie o lásce, vztazích a tragédii vlastních rozhodnutí. Vše krásně zabalené v režii Kar-wai Wonga, který však drží diváka daleko od postava. Sledování se tak mění v chladné až nudné doufání v příběh a akci, která nepřichází (dvě akční scény dokazují, že Wongovo vnímání akce není identické s mým:)). Akce je popravdě to poslední, co od tohohle filmu máte čekat. O kvalitách není pochyb, ale někdy nestačí krásné monology promlouvající do duše diváka svou hloubkou a moc pěkné záběry na poušť a vodu. Kdyby to aspoň mělo takovou emoční sílu jako samotná tragédie všech těch vztahů...(17.1.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace