poster

Orbis Pictus

Poetický

Slovensko, 1997, 105 min

Komentáře uživatelů k filmu (22)

  • Houdini

    Český Lev 1 nominace: Herečka VR - Božidara Turzonovová(8.9.2004)

  • sportovec
    ****

    V polistopadovém - nejen slovenském - kontextu stále nadprůměrný film režiséra Šulíka sice nezklame, ale také nadměrně nepotěší. Při jeho sledování se mi vybavují dva jiné - rovněž slovenské - filmy. Uherovo SLNKO V SIETI a rovněž Šulíkova ZÁHRADA. Společným jmenovatelem těchto pohledů je fascinace jakoby znehybnělým časem a znejistěnými základními konturami i tahy zvoleného příběhu. Toto napolo dětské, napolo dospělé vnímání světa probouzejícím se lidstvím dívčího věku však také vymezení tohoto pomyslného společného jmenovatele ukončuje. Zdá-li se někomu výkon Doroty Nvotové toporný, nechť si ho srovná s o téměř padesát let starší kreací Jany Belákové v SLNKU V SIETI. Scénář i režie po zdařilém a mnohoslibném počátku nicméně postupně ochabují a vícerozměrově založený příběh v druhé části filmu retarduje do řetězce ne příliš vzájemně na sebe navazujících scén. Samoúčelnost Terezčina imaginativního rozhovoru s matkou (skvělá Milka Vášáryová) předchází nic neříkající závěr. Stejně podivný je ovšem i vstupní motiv: 16letá dívka propuštěná ze sociálního ústavu pro mládež prochází bez jakéhokoliv dozoru a kontroly zemí, v níž se osobní bezpečnost stávala stále pomyslnějším pojmem, do rodiny, jež jejímu stále zranitelnému dospívání mohla prospět jen nanejvýš problematicky. Hluchých míst v původně velkoryse koncipovaném "komenizujícím" námětu je přesmíru. Nelichotivých odpovědí na nepříliš uctivé otázky, vyvolané jejich relativní početností, rovněž.(12.2.2009)

  • WANDRWALL
    *

    Sledoval jsem to bez zájmu, neb ani hlavní hrdinka nejevila zájem o něco zajímavého v životě.(8.8.2010)

  • Fingon
    ***

    Stále váhám nad tím, jestli mám dát tři nebo čtyři... film byl divný, přesto svým způsobem zajímavý... vyzdvihl bych zvláště pasáž s Labudou. Orbis Pictus zajímavě tematizuje tabuizovaná témata jako pedofilie či obchod s bílým masem, popřípadě dětskými orgány, ale asi tím způsobem, jako vztah Simpsonovi, mimozemšťané a zaprášená kuchařka: (Jak vařit lidi... jak vařit PRO lidi... jak vařit čtyřicet lidí - jak vařit PRO čtyřicet lidí - v angličtině to vyzní líp).(7.1.2011)

  • Tomco
    ***

    V momente, keď Terezka nastúpi do auta ku Labudovi, nejako som sa prestal baviť. Dovtedy krásne jednoduchý a čistý príbeh s prvkami, ktoré mi veľmi učarovali v Záhrade, sa teda neskôr mení v zmesku lepších momentov s tými horšími. Nakoniec je z toho lepšia nuda bez výraznejšieho a silnejšieho rozuzlenia. Pre mňa niečo medzi 3-4, skôr však dole.(3.12.2008)

  • Hedka
    **

    Nie celkom objektívne hodnotenie. Nevidela som začiatok, ani koniec. Ani ma to veľmi neláka. To, čo som videla medzitým ma nijako zvlášť nezaujalo, miestami až sklamalo. Herecký výkon Dorotky Nvotovej však oceňujem - minimálne tými dvoma hviezdičkami..(2.1.2011)

  • Flakotaso
    *****

    No jsem tedy docela šokovaný. O existenci slovenského artu evropské úrovně jsem neměl ani tušení! Hustá atmosféra, krásně pomalé plynutí času a nádherná klasická hudba. Pro mne dosud neprozkoumaný režisér Šulík si bere prvky z Nové vlny a novodobého evropského uměleckého filmu a vychází z toho na československé poměry vyjímečný film. Vadila mi jedině scéna se zmenšenou matkou, zde byla jakási pomyslná hranice dobrého vkusu překročena. Jinak ovšem bez výhrad.(2.1.2011)

  • Gavin87
    ****

    "Býva sa tu dobre, len žit sa tu nedá" Film pro mě osobně mající dojemnou poetiku. Pěkná hudba, výborná Dorota Nvotová coby přemýšlivá Terezka, a jako vždy Marián Labuda coby neúspěšný herec. Pěkný a laskavý pohled na slovenskou krajinu s jejími obyčeji, o jejichž existenci patrně v Bratislavě nemají ani potuchy.(6.8.2010)

  • jatamansi
    ***

    Nevím, co znamená plivnout na knoflík a schovat jej v krabičce. Nerozumím říkance na pisoárech. Hnusných a špinavých. Nechápu, proč má dívka k poměrně slušným šatům ty nemožné shrnuté béžové punčocháče. „Tu už vlaky nestoja.“ Zbytečná ST N C .Sled barvitých obrázku poplatných názvu filmu. Padající strom, splaz dřeva, zpěv v autě. Kankán na sudu, hořící oblečení, zakopaná žena. „Netancuj tolko, privoláš dážď.“ A prší, chčije a chčije, slovy pana Kemra. Obrázky pokračují. Boty ve skříni, spodní voda. „Býva sa tu dobře. Len žiť sa tu nedá.“ „Utopenec vraj prináša štiastie.“ Ty staré bavlněné punčocháče mne čím dál víc iritují. Dalším nepochopitelným zvyk sypat ženicha moukou. Chudák ženich, nejen kvůli té mouce. Gregorová je spolehlivě ordinérní v každé situaci. Chudáci, co ji nesli na ramenou. Samý chudák, doslova i obrazně. Film stojí a padá na Tereze Doroty Notové. Ale jde o skutečné stání a padání_ Skoro mi připadá troufalé nazvat film této kvality po Komenském. Odlehčením snad scény s Labudou a Turzonovovou. Labužník Satinský jasným bonbonkem. Nakonec i ta blbá říkanka měla svou pointu. Pro mne jako hudbymilovného diváka byly nejsilnějšími okamžiky scény s výraznou hudbou Solamente Naturali a pohostinsky dirigujícím Markem Štrynclem. Baroko, to je moje.(27.4.2009)

  • wosho
    ***

    Po magické Zahradě se tenhle film o putování dívky Slovenskem moc nevydařil. Zahrada byla jednotná v místě, zde se Šulík pustil do road movie s filozoficko-magickým přesahem, obsadil spoustu herců a slovenských hvězd, příběh zalidnil spoustou postaviček, jenž se objeví a po té co něco chytrého řeknou či udělají tak opět zmizí. Škoda této promarněné šance, naštěstí Krajinka se už Šulíkovi vydařila lépe. Prostě poctivé ***(4.6.2007)

  • jitrnic
    ***

    Přepoetizovaná blbůstka, na kterou se příjemně kouká, pokud se zrovna moc neprojevuje hlavní hrdinka.(14.2.2009)

  • LEATHERFAC
    **

    Nevím, těmhle novodobým slovenským filmům nějak nerozumím...(11.1.2007)

  • 4ward
    odpad!

    Film podle Komenského. Fakt. Blbost.(1.1.2011)

  • klúčik
    ***

    Martin Šulík je režisér, ktorý sa snaží natáčať filmy, ktoré sú iné ako ostatné. Dnes sa poetika akosi nenosí... Ja mám jeho filmy rád a preto aj tak trošku zatváram oči....60%.(15.10.2010)

  • Martin741
    *

    Orbis Pictus je len dalsi dokaz, ze slovenskym ponovembrovym filmom nerozumiem a nechapem im. 10 %(29.1.2013)

  • rotel
    **

    Jasne najslabší film od Martina Šulíka.(3.1.2011)

  • Jandro
    **

    pekná príroda i herecké obsadenie, jednotlivé scénky boli tiež zaujímavé len ich nejako neviem dať dokopy a uniká mi dejová súvislosť(26.1.2012)

  • JohnKEANE
    ***

    Myslím si že drahocenne peniaze,tak potrebné v slovenskej kinematografii sa v tomto prípade mohli využit aj lepšie.Putovanie Terezky je skôr nudné než zaujímavé a o nejakom velkom dobrodružstve sa tiež nedá hovorit!Sem-tam niekoho stretne,nieco sa dozvie,naučí a takto to ide celým filmom.Také nudné putovanie odnikial nikam.A ta Dorota Nvotova v úlohe Terezky je naozaj otrasna!Začal som si mysliet ,že tú úlohu dostala protekčne!Ved jej rodičia sú Juraj Nvôta-Anka Šišková.(15.12.2007)

  • Fosgo
    ****

    Mladá cestující dívka a Slovensko plné života i smutku, tajemné i přirozené, pravdivé a milé …Slovensko lidsky živé …a veru krásné . Šulíkova „Záhrada“ promlouvala o mystice a tajemnosti jednoho místa, „Sluneční stát“ výsostně byl již zajmem o člověka, sociálně vykořeněného, ale snažícího se vrátit k normalitě života. Orbis Pictus opouští „genius loci“ jediného prostoru a také omezuje sociální status postav. Film je laskavý a určitým způsobem oslavuje i touží po návratu k nepsanému řádu , kde vše by mělo mít svá pravidla. Šulík obdivuje z mnoha stran Slovensko a snaží se ho poeticky popsat – bez patosu. Výsledek je velmi zdařilý. Kdy naposledy náš tvůrce obdivoval a poeticky popsal nekýčovitě Čechy a Moravu ?(12.2.2009)

  • SB
    ***

    Originalitu si cením. S tou mámou z krabice s holandským kakaem to autor přestřelil (obdoba lítání za každou cenu na konci Záhrady). I tak slušný film.(12.2.2009)

<< předchozí 1 2