Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Máma se mě na nic neptala, prostě si vzala bábu k nám. Teď tady leží uprostřed mýho pokoje. A já se o ni musím starat. Pořád. Vítěz studentské sekce Cinéfondation festivalu v Cannes. (oficiální text distributora)

Recenze (29)

swamp 

všechny recenze uživatele

Není o čem diskutovat, bakalářská práce třicetileté režisérky Kirchnerové (nyní již Špidlové) je kvalitním krátkometrážním počinem. Přesto si myslím, že je Bába spíše přeceňovaná. Herecký výkon Mariky Šoposké a především pak Ondřeje Havla je dosti průměrný, dialogy občas taky trochu pokulhávají. Kdyby se jednalo o jednadvacetiletou režisérku, řekl bych, že zde máme nadějnou slečnu. Ovšem před sebou máme vyzrálou paní, která sice zkušenostmi hýřit může, ale o zručnosti nedokážeme zatím říct vůbec nic. Uvidíme jak dopadne první celovečerní film. ()

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Celkem bez publicity vyhrála vloni Zuzana Špidlová (ještě jako Kirchnerová) s tímto zajímavým studentským filmem o konfrontaci stáří s mládím FAMUFEST. Před několika dny na filmovém festivalu v Cannes za něj získala hlavní cenu v sekci cinéfondation (určenou filmovým školám a mladým filmařům). Stejně tak téměř nepovšimnut film vyšel na DVD před Vánoci jako příloha vánočního speciálu časopisu NOVÝ PROSTOR. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

"ŽIVOT PŘECE NENÍ JENOM O TOM UŽÍVAT SI A BRÁT, ALE I O TOM, OBĚTOVAT SE PRO JINÉ A JINÝM DÁVAT." Téma snímku "Bába" je bezesporu nanejvýš vhodné pro současnou mladou generaci, která se chová v duchu myšlenky zachovat si maximálně pohodlí, mít peníze a užívat si. Čest výjimkám, které existují. Bohužel to současné mládí si přeje pouze a jen užívat pohodlí a není ochotno cokoliv pro jiného obětovat. A bohužel si také neuvědomuje, že i to jejich mládí je pomíjivé a jednou přijde jejich vlastní stáří. A jak se dnes chováme ke starým a nemohoucím, to nám v našem vlastním stáří připomene ta další, nastupující mladá generace. A může to být velmi kruté, obzvlášť když nebudeme dementní a vše budeme vnímat. Mám obavy, že zodpovědnost a cit k druhým se v současné době vytrácí jako pára nad hrncem. Ta mladá dívka totiž postrádá pocit vděku vůči své mámě za to, že se o ni máma stará, pracuje, obětuje se, aby ona sama mohla studovat a měla vzdělání a zajištěnou existenci. Ten vděk vlastní mámě by mohla vyjádřit tím, že se na oplátku na určitý čas obětuje sama a s citem se postará o umírající babičku - matku své mámy. Mentoruji? Možná, ... ale věřte, že vím o čem mluvím. Sám jsem se staral o umírající po dobu čtyř let. A vůbec to nebylo lehké. Ale věděl jsem, že své umírající mámě hodně dlužím. Koukněte tedy na ten zajímavý dvacetiminutový snímek a zamyslete se, jak by jste se zachovali v takové situaci vy a zda by to bylo správné. Pět bodů dávám za téma, které si Zuzana Špidlová vybrala, nikoliv za kvalitu snímku z hlediska profesionality. Chápu, že ve finančně skromných studentských podmínkách a s minimálními režisérskými zkušenostmi nemůže vzniknout po všech stránkách profesionální filmařské dílo. Zuzana Špidlová vyslala do světa signál, že může být v budoucnu schopnou režisérkou. Jak to ve skutečnosti dopadne, to nám ukáže až budoucnost. Je to o tom, jaké téma si vybere a nakolik profesionálně jej zpracuje. ()

Binne 

všechny recenze uživatele

Film pojednává o dívce, která je úplně normální dospívající slečnou. O matce, která ve jménu lásky a bez jakýchkoli pochyb přijme svou dementní maminku do péče a nastěhuje ji dospívající dívce do pokoje. Problém je to "do péče", matka je zaměstnaná žena tudíž převážnou část péče o přebírá dcera. Dívka to samozřejmě vnímá jako obrovskou křivdu a vnitřně se s tím nedokáže vyrovnat - jak se ztrátou pozornosti ze strany matky tak s nedostatkem volného času vlivem péče o umírající babičku. Jsou to pocity, které jsou samozřejmě pochopitelné - kdo říká, že ne tak není schopen dostatečně vnímat druhé. Neříkám, že je pochopitelné chování dcery, říkám, že její pocity jsou pochopitelné. Dobrý úmysl nakonec vede k tomu, že dcera ztratí o kousek více ze sebe - o kousek více lidskosti. O tom ale film není, že? Film pojednává (dle mého) o lásce jako takové, o tom, co jsme schopni obětovat druhému člověku. Myslím, že je to právě čas, to nejcennější. Obzvláště pak čas "obětovaný" člověku, kterého milujeme může být neuvěřitelně očistný - bohužel dcera (i vlivem babiččina stavu) není schopna ji vidět jako člověka nicméně jako břemeno. Ti, kteří tady píší komentáře typu:,, No jo, mladá generace" jsou velmi krátkozrací - zvláště pak to jde vidět v této době. Není to o generaci, není to o době ale o jednotlivcích - vždy budeme mít v naší společnosti lidi, jako dcera, matka a bohužel i jako je babička - a už nezáleží na pohlaví, jméně či čemkoli jiném - je to o charakteru, a sahat někomu do svědomí? Kdo jsem? Nevím, největší vypovídající hodnota tohoto filmu byli oči - oči dcery, která stojí na prahu svého života a už je v nich tolik chladu, oči babičky, která stojí na prahu konce svého života a je v nich tolik života, tolik vlídnosti. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Film poukazuje na problém, který se v naší společnosti stává víc a víc aktuálnějším - stáří. Příběh dívky, která většinu volného času musí obětovat své 'dementní' babičce, ke které díky téhle nemoci nemůže mít už žádný vztah. Matka, která k babičce vztah má, musí vydělávat. Zkazit tedy vlastnímu dítěti mládí, nebo poslat vlastní matku do sanatoria? Je to kolotoč, jehož východiskem může být bohužel jen smrt. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (6)

  • Film Bába režisérky Zuzany Špidlové se jako vůbec jediný snímek českých tvůrců bude v půli května 2009 ucházet o cenu na prestižním filmovém festivalu v Cannes. Snímek, který vznikl jako absolventská práce studentů pražské FAMU, bude soutěžit v sekci Cinéfondation, určené filmovým školám a mladým filmařům. Bába je prvním českým hraným filmem, který kdy získal nominaci v této sekci. (Kochanski)
  • Nejlepší film a režie na FAMUFESTu 2008. (POMO)
  • Čínská televize, které dělala s režisérkou na MFF Cannes 2009 interview, si myslela, že film Bába byl inspirován Kafkovým "Zámkem". (ČSFD)

Související novinky

Noirová klasika v Litoměřicích

Noirová klasika v Litoměřicích

08.08.2009

Ve dnech 28. — 30. srpna 2009 proběhne již podeváté litoměřický filmový festival, tentokrát s podtitulem „film fatal“. Budete mít jedinečnou možnost zhlédnout filmy, se kterými se ponoříte do vln… (více)

Reklama

Reklama