poster

Hlad

  • Velká Británie

    Hunger

  • Slovensko

    Hlad

Drama / Životopisný / Historický

Velká Británie / Irsko, 2008, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Šakal
    ****

    Nebudu se pouštět do nějakých hlubokomyslných soudů o smyslu tohoto činu ( hlavního hrdiny ), obhajovat ho či zatracovat. Vyřknutí konečného " ortelu " ponechám na každém z vás. Co ale musím jednoznačně vyzdvihnout na tomto snímku, to je mistrná režie Stevena McQueena, brilantní kamera, zejména smysl pro DETAIL a výborné herecké výkony všech představitelů v čele s EXCELENTNÍM Michaelem Fassbenderem. Snímek je natočen na motivy skutečné události a líčí poslední měsíce života Bobbyho Sandse ( člena IRA ), který se rozhodne ( spolu s dalšími členy ) protestovat formou hladovky proti zacházení tehdejší britské justice s vězni a uznání statutu " politický vězeň ". Téma IRA zpracované tentokráte trochu odlišným způsobem. Nečekejte přehršel akce, spoustu dialogů, těch je zde poskrovnu, ale když už , tak k věci! Než jeden 30 minutový dialog, stačí jeden detailní všeříkající záběr kamery a člověku běhá mráz po zádech. Zejména poslední dny hladovky jsou " pouze pro silnější povahy. " Pomalé tempo dává divákovi dostatek času a prostoru o všem přemýšlet a vstřebávat tento silný zážitek. Člověk díky citlivé režii a všudypřítomné " nemilosrdné " kameře prožívá celé ty muka s hlavním hrdinou ( od nudy, strachu, bezmoci, utrpení, po konečné odhodlání ) . Na začátku člověk vůbec " něco takového " nečeká ( snímek se rozjíždí pomaleji a dává jen lehce tušit v náznacích, co přijde v následujících okamžicích). O to silnější dopad a intezivnější zážitek na člověka čeká s blížícím se závěrem snímku. Pro mě osobně hodně silný a intezivní zážitek! ! p.s. jediným nedostatkem tohoto snímku ( a chápu, že pro někoho bude dosti podstatným ) tak zůstává fakt, že tvůrci si nedali téměř žádnou práci s " osvětlením " motivů hlavního hrdiny. Zůstávají pouze u slabých náznaků, divákovi to předkládají jako fakt ( počítají s jeho dostatečnou informovaností o této tehdejší situaci ) a tím příběh trochu " trpí. " Nicméně tento snímek se zabývá něčím jiným...... p.s.2 komu se líbilo Gibsonovo Umučení krista, troufám si tvrdit, nebude zklamán. Koho tento snímek ponechal zcela chladným, doporučuji i tento snímek minout velkým obloukem.....(31.8.2009)

  • Rogue
    ****

    Hodně bizarně vystavěný scénář z hlediska postav (zapomenutý nový vězeň, dozorce, nástup fassbendera), režijně super (celkový odstup, detaily vs. dlouhé záběry), ale nějak se nemůžu zbavit pocitu, že emoce to mohlo ždímat mnohem líp... Do Van Santa ještě kus cesty zbývá.(15.10.2013)

  • Xmilden
    *****

    Můj původní 3 roky starý komentář rozhodně nepěl nějaké oslavné ódy. Film se mě pro svou špinavost moc nelíbil a prakticky jedinou scénou, která mě uhranula bylo 20 minutové povídání mezi Bobbym a otcem Moranem. Uběhly 3 roky a mezitím jsem nasledoval hodně zajímavý Stud, ve kterém jsem zjistil že zcela dokonale rozumím hlavnímu hrdinovi, kterého neskutečným způsobem ztvárnil Fassy. Shame nepochopitelně nedostal na Oscarech šanci v žádné kategorii. Již v té doby ve mě zrála myšlenka a věděl jsem jistě že dám Hunger ještě jednu příležitost. Vše se stalo jistotou po odporně vlezlých 12 letech v řetězech, které smrdí na sto honů akademickými chcánkami. Nebudu rozebírat proč film, který je zcela jasně z režisérových kousků nejslabší, dostal nejvyšší hodnocení..... HLAD je ukázka dokonalé filmařiny, kdy prakticky každé políčko by se dalo označit za geniální. Srovnání s Kubrickem by nebylo zcela od věci. Hraje se tělem, očima, gesty, prostředím, zkrátka vším co je po ruce. Na dialog často člověk prosebně čeká hodně dlouho. 3 minuty se vytírá chodba, prohledávají se dutiny, drží se hladovka. Film je odporně špinavý a přitom geniálně zrežírovaný. 90% bez debat.(21.3.2014)

  • swamp
    ****

    Uff - celkem hnus. Snad je to opravdu reálný záznam minulosti, protože tomuhle jsem sežral první-poslední. Kromě dech beroucího dialogu s farářem prakticky beze slov odehrané drama. Před Michaelem Fassbenderem smekám. A pozor - režisérem není TEN Steve McQueen, jak už jsem někde slyšel.(20.12.2009)

  • Bluntman
    *****

    (CINEMA MUNDI 2010) Nesouhlasím s tím, že by šlo o (ryze) fyzický zážitek, když se v závěrečné části od fyzického přechází až k metafyzickému, a že by šlo o levicový film stavící se na stranu teroristů, protože tenhle až seidlovsky stylisticky strohý film, jehož působivost a výpovědní hodnota je obsažena v promyšleně komponovaných obrazech, je o nedostatečné nekomunikaci na všech stranách trojúhelníku vězni-věznitelé-vláda. (Viz způsob snímání a nastříhání rozhovoru mezi vězněm-hladovkářem a knězem: prostor věnovaný postavám je shodný, nikdo z nich záběru nedominuje a když přijde na promluvy do kamery, nejde o zcizovací efekt, nýbrž nápadité užití figurativní metody záběr-protizáběr, kdy nasloucháme oběma stranám, jenom pozice a optika se mění.) HLAD je modernistický film, který užívá postupy toho nejlepšího z těch nejlepších (především italských) politických snímků: několikaminutový dialog v jednom záběru uprostřed filmu rytmizující dění a sloužící jako předěl, rekontextualizace scén - mytí rukou a kouření na sněhu - upozorňující na rutinnu vykonaného a drzý odklon od "hlavních" postav začátku filmu ke zcela jiným a novým. Takhle by měly vypadat politické filmy - poučené kinematografickou minulostí, sveřepě soustředěné na dané téma a problematiku, angažované nejenom svým obsahem, ale i stylistickou koncepčností a porušováním kanonických pravidel vyprávění.(27.2.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace