poster

Hlad

  • Velká Británie

    Hunger

  • Slovensko

    Hlad

Drama / Životopisný / Historický

Velká Británie / Irsko, 2008, 96 min

Režie:

Steve McQueen

Kamera:

Sean Bobbitt

Hudba:

David Holmes

Střih:

Joe Walker

Scénografie:

Tom McCullagh
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • viperblade
    ****

    Po Štvanci IRA další film, který se věnuje Irské Republikánské Armádě. Jenže zatímco Štvanec má tempo a hodně dialogů, tady se moc nemluví (kromě té 16 a půl minuty trvající scény, která je hodně povedená) a tempo je takové, jako by sám film chtěl, abyste si všechnu tu špínu, ponížení a bolest "vychutnali" do poslední kapky. Hlad je hodně náročný film, především na psychiku. Proto jsem se rozhodl, že se na hodnocení vyspím a uvidím (těsně po zhlédnutí jsem se nemohl rozhodnout mezi 3 a 4 *). A jelikož mi v paměti zůstalo poměrně dost scén a hlavně to na mě udělalo dojem, tak dám 4 hvězdy. Jsem zvědavý, jestli někdy budu mít chuť na další projekci…(13.3.2010)

  • Radek99
    *****

    Velmi intenzivní filmový zážitek. Dramat o irském protibritském odboji a jeho extrémní formě představované Irskou republikánskou armádou bylo již natočeno bezpočet a zpravidla výborných, Hlad není jiný, jen tím, že jeho dějový rámec bez znalosti souvislostí nechává diváka apriori stranit vězněným členům IRA a tím se mírně přiklání na jejich stranu barikády, neboť věznitelé jsou tu těmi špatnými a vězni obětmi, přináší k viděnému možná trochu falešný rozměr, který má příchuť kontroverze. Nic to však nemění na tom, že sám fenomén protestní hladovky, dovedené navíc až na samu mez, je ryzí projev síly osobnosti a lidské vůle, který nelze ignorovat, neboť jeho vlastní podstata je palčivá...ať už jsou důvody k takovémuto protestu jakékoliv... Film Stevea McQueena má pak v sobě obsaženy dva zdánlivě nesourodé protipóly - na straně jedné jde o silně politický film, na straně druhé je tu však čistokrevné vězeňské drama s přesahem k spirituální povaze hrdinství na principu sebeobětování se. Silný film...(10.5.2011)

  • oje
    ***

    Ve filmu je cítit silný politický podtext zabývající se problematikou udělení statutu politických vězňů pro zajatce IRA. A protože mi tenhle problém moc neříká, snímek mě nechytá. Né že by jejich protesty, jako hladovka a mazání s*aček po stěnách, nebyly zajímavé, na hodinku a půl mi to ale nevystačilo. Už celá ta koncepce, kdy film víceméně nesleduje vývoj jakési zápletky, ale jen pozoruje situaci, mě nevzala. Navíc vše často ve dlouhých a předlouhlých záběrech, které se mnohdy táhnou víc než smažený sýr. Vězeňská dramata mám rád, tohle na mě bylo ale zřejmě moc hlubokomyslé.(16.7.2010)

  • Šakal
    ****

    Nebudu se pouštět do nějakých hlubokomyslných soudů o smyslu tohoto činu ( hlavního hrdiny ), obhajovat ho či zatracovat. Vyřknutí konečného " ortelu " ponechám na každém z vás. Co ale musím jednoznačně vyzdvihnout na tomto snímku, to je mistrná režie Stevena McQueena, brilantní kamera, zejména smysl pro DETAIL a výborné herecké výkony všech představitelů v čele s EXCELENTNÍM Michaelem Fassbenderem. Snímek je natočen na motivy skutečné události a líčí poslední měsíce života Bobbyho Sandse ( člena IRA ), který se rozhodne ( spolu s dalšími členy ) protestovat formou hladovky proti zacházení tehdejší britské justice s vězni a uznání statutu " politický vězeň ". Téma IRA zpracované tentokráte trochu odlišným způsobem. Nečekejte přehršel akce, spoustu dialogů, těch je zde poskrovnu, ale když už , tak k věci! Než jeden 30 minutový dialog, stačí jeden detailní všeříkající záběr kamery a člověku běhá mráz po zádech. Zejména poslední dny hladovky jsou " pouze pro silnější povahy. " Pomalé tempo dává divákovi dostatek času a prostoru o všem přemýšlet a vstřebávat tento silný zážitek. Člověk díky citlivé režii a všudypřítomné " nemilosrdné " kameře prožívá celé ty muka s hlavním hrdinou ( od nudy, strachu, bezmoci, utrpení, po konečné odhodlání ) . Na začátku člověk vůbec " něco takového " nečeká ( snímek se rozjíždí pomaleji a dává jen lehce tušit v náznacích, co přijde v následujících okamžicích). O to silnější dopad a intezivnější zážitek na člověka čeká s blížícím se závěrem snímku. Pro mě osobně hodně silný a intezivní zážitek! ! p.s. jediným nedostatkem tohoto snímku ( a chápu, že pro někoho bude dosti podstatným ) tak zůstává fakt, že tvůrci si nedali téměř žádnou práci s " osvětlením " motivů hlavního hrdiny. Zůstávají pouze u slabých náznaků, divákovi to předkládají jako fakt ( počítají s jeho dostatečnou informovaností o této tehdejší situaci ) a tím příběh trochu " trpí. " Nicméně tento snímek se zabývá něčím jiným...... p.s.2 komu se líbilo Gibsonovo Umučení krista, troufám si tvrdit, nebude zklamán. Koho tento snímek ponechal zcela chladným, doporučuji i tento snímek minout velkým obloukem.....(31.8.2009)

  • Flipper
    ***

    Silný príbeh nás prenesie do väzenskej cely, kde sa hovani potierajú steny a moč sa vylieva na chodbu. Divák dostáva neustále pocit neprávia, zhnusenosti, alebo strachu čo bude ďalej. To sú hlavné stránky tohto, filmu, ktorý nám dá okúsiť väzenský život bez prikrašlovania. Celý čas sledujeme hladovku väzňov, ktorá sa tu zlieva s pomalými strihmi kamery, ktorá by akoby zvýrazňovala pomalý život väzňou v cele. Nič viac však nečakajte. Nie je tu zobrazený príbeh väzňa, ktorý (možno) bol neprávom obvinený, nie su tú celkom vysvetlené motívy, (pre slobodu, by som si veru nedal odísť polovicu životných orgánov) a filmu chýba akási štruktúra ktorá viedla k tomuto činu hladovky. Keby film trochu povolil z dlhých záberov a sústredil sa na plnohodnotné vysvetlenie príbehu, určite by dostal percentá hore. Takto ho možno prirovnať ako filmu Passion of the Christ, ktorého príbeh však každý pozná, preto jeho príbeh je viac podchytenejší a človek vie prečo sa to všetko robí. V tomto filme však úlomky rádia, ktoré si väzeň prepašoval na celu, alebo nesúvislé jednostranné vyjadrenia politikou, dodávajú filmu len miere vysvetlenie deja a situásie v štáte. Musím však uznať kameru, ktorá niekedy akoby ostala stáť v rohu a nečinne sa prizerala tortúre väzňou, alebo ako pri konci lietala pred posteľou zomierajúceho, (pripomínajúc samotnú smrť). Film však niekedy tak bojuje o cit pre situáciu, až je film miestami prvoúčelový a (poriadne rýchly) rozhovor s kňazom o súvislostiach protestu a motívoch nedokázal v plnej miere vypovedať o samotnom príbehu. (Aj ke´d toto spracovanie je dosť novátorské a netradičné) V každom prípade hlad má svoje silné stránky, ale dlhé zábery ho paradoxne niekdy strhávajú na Zem, podobne ako väzňov v celách. McQueen v historickom kontexte neukázal žiadne kauzuality, len ukázal surovosť a prehnaný boj za slobodu, ktorý divákovi nie je vlastný, aj keď by bol (ako v mnohých komentároch) fyzický prítomný, jedoducho nechápe plný zmysel ukrutnosti. Zobrazenie na 5, ale príbeh len na jednu hviezdu. Výsledné 3.(9.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace