poster

Spálené mosty

  • Velká Británie

    Genova

  • slovenský

    Janov

    (festivalový název)
  • anglický

    Summer in Genoa, A

Drama / Romantický

Velká Británie, 2008, 94 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ecceHOMMO
    ***

    Jednoduchý príbeh o trágedii v rodine. Vo filme sa však nesnažia ísť niejak do hĺbky, nebodaj riešiť problémy od základu. Sú naznačované iba v náznakoch, poprípade zostávajú na povrchu. A samotný dej plynie len tak svojským tempom niečo ako "bezvetrie".Ale po zhliadnutí Spálených mostov sa mi v myšlienkách vracajú len tri ("nádherné") scény: úvodná-keď deti hádajú farbu auta, pohreb vs guľovačka a scéna na diaľnici keď sa Mary snaží prejsť cez dialicu na druhú stranu aby dobehla svoju mamičku.(5.2.2009)

  • Slarque
    ****

    Winterbottom tentokrát nijak neexperimentuje, ale tohle (melo)drama má občas víc napětí než leckterý thriller. A to za použití naprosto jednoduchých prostředků. Za pozornost také stojí, že stejně důležité role jako Colin Firth tu hrály obě představitelky jeho dcer a obě to ustály se ctí a bez falešných tónů. Takový malý nenápadný film, ale pro mě to bylo příjemné překvapení.(3.12.2011)

  • honajz
    *

    Možná kdybych měl nějaké hezké vzpomínky na Itálii, dám o * víc, ale takhle nemůžu jinak. Před odpadem to zachraňuje kamera a střízlivé herectví i režie, ale jinak je ten film o ničem, odnikud nikam vedoucí a nic neřešící a nevyřešící... Prostě pocitovka bez pocitu.(19.2.2009)

  • Sobis87
    ****

    Nový film Michaela Winterbottoma se odehrává, jak již název napovídá, v italském Janově, přičemž pravděpodobně ne zcela náhodou svým stylem odkazuje právě k italskému neorealismu. Některá z děl Winterbottomovy filmografie obsahují pseudodokumentární prvky, což je nejvíce patrné v Devíti písních, a pokud se nejedná o žánrově vyhraněnější díla (např. neo-noir Vrah ve mně nebo sci-fi Code 46), zaujímá v nich realismus výsadní postavení. Genova se odehrává ve striktně autentických lokacích, kulisy všedně pojatého dramatu tvoří skutečné životem pulsující město a s odhlédnutím od jednoho duchovního (či zvýrazněného psychologického – záleží na úhlu pohledu) prvku – zjevující se mrtvé matky – působí celé vyprávění naprosto uvěřitelně. Z narativního hlediska se jedná o film vyprázdněný, chybí mu nosná dějová linka a místo toho jsme konfrontování s drobnokresbou všedního života rodiny v ne zcela všední výchozí situaci. Z tohoto důvodu se mnohým divákům může zdát, že Genova je prakticky „o ničem“ a „nic se v ní neděje“. Síla tohoto filmu tkví právě v oné všednosti, postavy v ní nejsou konfrontovány s nějakým dějovým konstruktem, veškeré dění plyne ve své přirozenosti, neexistuje začátek jasně a systematicky uvádějící charaktery na scénu a samotný film končí v nedořečenosti – jako bychom místo uceleného příběhu sledovali jakýsi výřez z opravdového života. Tento přístup jasně nabádá diváka k uvědomění si, že postavy měly nějaký život před děním ve filmu – život, který končí hned v jeho úvodních minutách – a taktéž, že zároveň se skončením onoho filmu nekončí osudy postav. Ve výsledku pak film působí přirozeněji a uvěřitelněji, ale, jak již bylo řečeno, vyskytuje se tu onen ne zcela realistický prvek, který je však součásti vykreslení psychologického rozpoložení jedné z postav a taktéž představuje spouštěč dramatických situací. _____ Genova je z vizuálního hlediska velmi pohledným dílem, nikoliv však podle představ běžného diváka zvyklého na ladnost, vizuální čistotu a výraznou stylizaci hollywoodských trháků. Winterbottom spolu s Michaelem Mannem patří mezi nemnoho filmařů, kteří dokonale pracují s ruční digitální kamerou a nakládají s její živou a světelně velmi citlivou optikou s obrovskou pečlivostí a citem. Vše je natáčeno v přirozeném světle a kamera je neustále v pohybu s postavami, což opět zvyšuje dojem realističnosti. _____ Vyzdvihnout si zaslouží i herečtí představitelé v čele s civilním Colinem Firthem a soustředěnou Catherine Keener. Překvapivě vynikající výkony na profesionální úrovni předvedlo i holčičí duo ztvárňující Firthovy osiřelé dcery – i velmi vyhrocené situace zvládají s elegancí ostříleného profesionála. _____ Po Síle srdce s Angelinou Jolie představuje Genova další logický krok ve Winterbottomově filmografii a troufám si tvrdit, že to, co začalo s Umbertem D, Rosselliniho válečnou trilogií a Zloději kol, našlo své pokračovatele právě ve výše jmenovaných filmech.(3.11.2010)

  • Smok
    **

    Najväčší problém Spálených mostov je, že keď ich pálili, tak popri tom zhorel aj scenár k tomuto dielu. A dráma, v ktorej sa nič nedeje, len sa celý film útočí plytko na city mŕtvou mamičkou, je dopredu odsúdená k zabudnutiu. Možno ako turistický sprievodca po Janove by sa film ujal...(2.9.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace