Reklama

Reklama

Putička

  • USA Grandma's Boy (více)

Obsahy(1)

Film Putička je jednou z raných celovečerních komedií. Pro dosavadní Lloydovu tvorbu je poněkud nezvykle postavená spíše na charakterovém pojetí hrdiny než na akčnosti slapstikového humoru. Skvělé gagy ovšem nepostrádá a neschází jí ani svižné tempo. Pojednává o venkovském chlapci, trpícím až chorobnou zbabělostí, jenž není schopen vyrovnat se odvaze ostatních mužů ve vesnici a navíc se neustále stává snadnou obětí neomalené hrubosti svého soka v lásce, který se škodolibě vyžívá v jeho týrání. Přitom by „náš hrdina" chtěl na svou vyvolenou tolik udělat mužný dojem! Jediný člověk, chápající jeho nezáviděníhodnou situaci, je jeho babička, jež díky ženské chytrosti najde způsob, jak mu dokáže pomoci, a psychologickou obezličkou jej popostrčí ke zdravé sebedůvěře. Během natáčení se Harold Lloyd ocital v častých sporech s producentem Halem Roachem, jenž doporučoval větší důraz na dosavadní, úspěchem potvrzený fyzický humor. Lloyd ovšem v tomto bodě své kariéry toužil dodat svým komediím i jiné kvality než jen slapstickovou jednoduchost a akční spád už proto, že celovečerní formát vyžadoval větší ideovou pestrost a bohatší dramatiku námětu a tím se stával důkazem umělecké vyspělosti tvůrce. Šlo také o prestiž, protože komedie v celovečerní délce začala být srovnávána s filmy jiných žánrů. Hal Roach podle svých instinktů na větším počtu gagů trval, Lloyd ovšem ze svého směřování ustoupit také nehodlal a proto urputně trval na (pro komedii nezvyklé) flashbackové scéně, která mu dávala herecky zajímavou příležitost dvojrole a vedla zápletku k delikátnímu rozuzlení. Vypadla však animovaná postavička jménem Icky, jež měla představovat vnitřní hlas hrdinova špatného i dobrého svědomí. Pro dobro věci se Lloyd nechal přesvědčit - při zkušebních předpremiérách diváci reagovali vlažně - a do děje přibyly další komické situace a řada nových gagů. Konečná podoba této druhé Lloydovy celovečerní komedie je sice kompromisem mezi komerčními imperativy producenta a tvůrčími nároky autorů, nicméně nakonec slavila zasloužený úspěch. Stejně jako volba brýlí, tak významně dotvářejících charakterizaci Lloydovy komické postavy, se i snímek Putička stal v komikově životě významným mezníkem. Pokud by se měl Lloyd vybrat svůj nejoblíbenější film, údajně by volil Putičku. Toto konstatování ale berme s trochou nadsázky, protože jeho budoucí tvorba měla ještě přinést skutečně mistrovské filmy. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (11)

Kulmon 

všechny recenze uživatele

U této grotesky se sice nebudete popadat smíchy za břichno, garantuji však, že se nebudete nudit. Harold je babiččina putička a s pomocí jejího talismanu se stane opravdovým chlapem. Zejména závěrečný pěstí souboj se vydařil. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Solidní groteska s několika opravdu vražednými gagy (honička na koni je bránici-trhající). Harold Lloyd se, co do dlouhometrážní délky filmu, ještě trochu hledal a až v následujících filmech ukázal jak dobře dokáže pracovat s vývojem příběhu i s výjmečností svého fyzického humoru, ale i Putička rozhodně pobaví bez problémů a dokazuje že i němá groteska je žánr nestárnoucí. 7/10 ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Lloydův první celovečerní film. Harold je uťápnutý, nesmělý a neprůbojný mladík, vychovávaný babičkou kdesi v nejzapadlejší vesnici, zkrátka Putička. A proto to nemá lehké jako nápadník, protože mu v cestě stojí o mnoho drzejší sok. První část filmu se točí okolo Haroldova nafatlínem zapáchajícího svátečního obleku po dědečkovi, který už trochu vyšel z módy. Ve zbytku filmu se pak Harold účastní pátrání po nebezpečném vrahounovi. Je ale natolik zbabělý, že se po hrůzostrašné návštěvě chléva, plného nebezpečných domácích zvířat, radši schová doma pod peřinu. Naštěstí ale babička ví, jak na Harolda! Dá mu kouzelný talisman, se kterým se jeho dědeček stal hrdinou v občanské válce (zpestřeno výborným flashbackem). Harold s pomocí talismanu, a také značného štěstí a náhody, nakonec po mnoha peripetiích přece jen lumpa zpacifikuje a už stačí jen odstranit z cesty soka v lásce a může se konat svatba... ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Nemám rád klamstvá, v podstate ani tie malé nejak, ale tu bol ten film celkom zábavný. Iste Lloyd nie je žiaden Chaplin, ale komik to bol na svoju dobu celkom dobrý. Taký nevinný film, ktorý nebol ani dlhý a myslím, že na svoju dobu dosť pobavil veľa drsný chlapov. ()

NeosinneR 

všechny recenze uživatele

[38. Letní filmová škola Uherské Hradiště 2012] So živou hudbou od Dikolsona to bol nezabudnuteľný zážitok. Film, ktorý od začiatku do konca pumpoval jeden gag za druhým. Harolda som si zamiloval. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[2,5*]     "What a pity, Harold. I know how disappointed you must be."     Druhý celovečerný film Harolda Lloyda, ktorý ma príliš neuchvátil a obávam sa, že podobne to bude aj so všetkými ostatnými jeho filmami. Škľabiaci sa Lloyd proste z môjho pohľadu nemá ani charizmu, ani vtip a ani nápaditosť, takže mi nemá veľmi čo ponúknuť. Tu jeho slávu (jeden z najväčších komikov svojej doby) si osobne vysvetľujem tým, že konkurencia v danej dobe nebola veľká. Neočarila ma ani hlavná ženská predstaviteľka Mildred Davis (Lloydová manželka), ktorá nie je ani žiadna kráska a ani herečka. Z obsadenia ma upútal jedine Dick Sutherland ako zločinec (The Rolling Stone), čo je skutočne hrôzu vzbudzujúce hovädo. Silnou stránkou filmu je príbeh, humor naopak žiadna veľká sláva nie je (narátal som len asi 5 vtipných momentov, ako sú držanie sa za ruky s rivalom v láske, naháňanie zločinca autom, vytrvalý bitkár Harold a žiadosť o ruku). Veď to aj pôvodne bolo myslené ako vážne dielo, do ktorého boli pridané gagy. Videná verzia s priemernou, trochu vtieravou hudbou Roberta Israela z roku 2002.     "DO YOU LOVE ME?" "WILL YOU MARRY ME?" "RIGHT NOW?" ()

fraktal 

všechny recenze uživatele

Viděno na LFŠ Uherské Hradiště 2012 - tedy v kině a s živou hudbou od Dikolson - a při vstupu do kina jsem netušil, na jak zajímavou a poutavou komedii jdeme. Skutečně jsem tu hodinu nemohl téměř vydechnout. Na 90-letého staříka má film pořád ještě slušnou sílu. Vtip kromě oné prvoplánovité a "laciné" šlupky nacházíme v na několika dalších vrstvách, jejichž promyšlenost překvapuje. Navíc ta hra nejen výrazů, ale hlavně tělem je ohromující. Z projekce jsme takřka všichni odcházeli velice spokojeni. ()

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Skvělý film Harolda Lloyda o mladíkovi, který měl méně odvahy než jeho malá babička, ale s pomocí "kouzla" se dokázal postarat i o nebezpečného tuláka, kterého se bálo celé město. Plno skvělých vtipných scén, např. návštěva u jeho vyvolené, kdy si musí vzít oblek po dědečkovi je úžasná. Bylo to lépe vyvážené než O patro výš. ()

Reklama

Reklama