VOD (1)
Série(2) / Epizody(39)
Obsahy(1)
O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Čt konečně přišla s tím, na co jsem čekal několik let. Vyhrabala z archivu klenoty československého filmu 60. let. Perfektní nápad, naneštěstí v době, kdy už téměř všechny uváděné filmy vyšly na dvd (leckteré dokonce už v trafice). Takže filmy, které od 60. let mohlo až do nedávna vidět jen minimum diváků, protože do roku 1989 se mnohé z nich nepromítaly a později nebyla situace o moc lepší (sem tam se některý objevil v televizi), nám Čt servíruje přesně v době, kdy už je máme všichni na dvd a celý tenhle cyklus je nám prakticky k ničemu. Pokud vás tedy nezajímají podprůměrně natočené rozhovory s osobnostmi "zlatých šedesátých". ()
Velice kladně nahlížím tento dokumentární seriál, který přibližuje dobu ztracenou, avšak ne zapomenutou, nesmíme zapomínat, na vyjímky tito lidé zde vystupující hráli velkou roli v českém filmu a někteří jej zásadně formovali a neméně tak spoluvytvářeli příjemnější společenské prostředí v tehdy zapáchající ztuhlé režimové zemi, kde nikdo nesměl nic říci tak, jak si myslel..! ()
videné dokumenty o Uherovi a Havettovi. To, čo sa dočítate v knihách o slovenskej kinematografii tu máte logicky pútavejšie podané, s neoceniteľnými komentármi tvorcov, kapacít z rady vedcov a dobových komentárov. Ako pohybliví a rozprávajúci ľudia na plátne nám títo režiséri, kameramani a herci pripadajú skutočnejší, ako na fotografiách, čím si k nim možno vytvoríte osobnejší vzťah. Trochu škoda, že pri Uherovi končíme rokom 1971, zaujímavé a legendárne filmy tvoril aj neskôr, lenže to by bol dokument na tri hodiny a táto séria sa predsa volá Zlaté šesťdesiate. ()
Díl s Otakarem Vávrou. Jedna mluvící hlava střídaná záběry z filmů. Poslouchat chronologicky uspořádané vzpomínky téměř stoletého Vávry na vlastní práci bylo nečekaně velmi zajímavé, ano právě i tam, kde se nějak opatrně otíral o témata pro něj choulostivá. (Mezi řádky zaujalo např. to, jak na něj zapůsobil proces se Slánským, jakoby nebylo procesu s Horákovou a spol.) Samotného Vávru bych vdržel takto poslouchat klidně další hodinu. Jednak měl co říct, jednak bylo znát, jak málo z toho, o čem by mohl mluvit, se sem vešlo. Jako část dokumentu honosícího se názvem "zlatá šedesátá" to samozřejmě stálo za hovno a jestli z takto pojatých dílů je sestaven celý seriál, tak ať už jde ČT opravdu někam. Necelou hodinu mluví autor o svých filmech od počátku kariéry, smíříte se s tím, že o šedesátkách to teda moc nebude, no ale jste namlsaní tím autorem a najednou po roce 1969 titulky a nazdar. Dokonale zvlánutá frustrační koncepce. Předložit divákovi něco úplně jiného, než slibuje titul, a když se chytí, tak mu to zase vzít. ()
Zopár poznámok k videným častiam: Miroslav Ondříček: vymedzenie voči technike idúcej na úkor citov, voči komunistom a poeticko-výstižné zhodnotenie Němcovho filmu Mučedníci lásky ("to ani není film; to je jako když otevřete a pijete šampaňské") zhacovala vada reči - na druhej strane ťažšiu slovnú vypovedaciu schopnosť skvele nahradil celoživotnou obrazovou výpoveďou 80% Albert Marenčin: hľadanie slovenskej novej vlny už kdesi v boľševických 50. bolo zvláštne; rovnako vyzdvihnutie osoby Vasiľa Biľaka ("pred 68 bol progresívny"); mnoho nehovoriace vajatanie a sebavyzdvihovanie je zrejme záležitosť veku, ale celkovo na mňa tento pán pôsobil spôsobom reči aj výpovednou hodnotou povedaného podobne ako "skvostný" arcibiskup-štbák Ján Sokol 30% ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize / Jan Kuděla
Zajímavosti (4)
- Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
- První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)
Reklama