Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 167)
Je Jiří Kajínek parchant, který chladnokrevně vraždil a zaslouží si shnít v base, nebo je to jen nevinná oběť vysoké hry kmotrů a mafiánů, kterou chtějí mít určití vlivní lidé pěkně pod dohledem za mřížemi a mít tak o něm přehled? Alespoň tedy toto je otázka, k níž diváka dovede právě tento film, ale odpověď na tuto otázku film nedává, o tom si musí každý divák udělat názor samostatně. Co se týče samotného příběhu a celkově filmu jako takového, tak ten je dle mého názoru zpracován atraktivně, takže si i divák, který jinak akční thrillery nevyhledává a nepatří mezi jeho oblíbené žánry (což je i můj případ), přijde na své. Skutečně ani na okamžik jsem se u filmu nenudil, panu Kajínkovi jsem dokonce i fandil a pana Vladimíra Dlouhého jsem v této jeho roli absolutně nesnášel, což je nepochybně známka vysoce kvalitního hereckého výkonu tohoto jinak sympatického herce. Ale ani ostatní herci nikterak nezaostávali a právě díky jejich zajímavým výkonům a díky atraktivnímu a napínavému ději, který mi navíc dokázal trochu rozšířit obzory o případu pana Kajínka, jsem s filmem nadprůměrně spokojen a velice rád mu tímto uděluji výborné čtyři hvězdy. ()
Problém filmu je, že nedokáže být autentickou sondou do případu Kajínek, ani (příliš) dobrým thrillerem. V podstatě jde o to, že bastardi jedné slečně zmrzačí ségru, načež se ona slečna začne zajímat o člověka, který bastardy odkrágloval. Jiná motivace tu prakticky není, ačkoliv chápu, že tvůrci si potřebovali vše řádně ospravedlnit, aby nám z Kláry nezbyla chladná právnická škatule. Všechny postavy mají spolu něco málo společného a v případě potřeby zdramatizování je některá z nich zabita, přičemž nikoho nezajímá ani způsob, ani důvod (v momentě možného znovuotevření případu zmizí někdejší právník a důležitý svědek, but don't worry, be happy, to je přeci fuk). Kouzelné jsou i detaily, ať už prázdný diktafon nebo fotka, která je falešná, ale to přeci nic nedokazuje! Zkaženost papalášů je znázorněna vskutku sofistikovaně, především prezentováním dozorců jako primitivních opic a slizkostí záporáků. Kajínek sám je charismatický málomluvný sportovec bez bázně a hany, propůjčovaný nezbytným "cool" momentům, takže si stihne zasouložit, kličkovat mezi kulkami alá Neo a dovolí divákovi upřímně vyprsknout smíchy při neskutečně trapném momentu prvního setkání s Klárou. Během závěrečného cukrování jsem zažíval drastický náběh potřeby někoho poslat do řitě, ale je mi jasné, že bude opět přibývat podpisů pod peticemi za Kajínkovu nevinu (to nemyslím jako výtku, těžko my obyčejní obyvatelé budeme vědět, zda Kajínek střílel či ne). Mimojiné se dozvíme, že české sekuriťácké agentury jezdí v hummerech a vězenští dozorci po nocích střílí holuby. Inu, fanoušek amerických explozivních akcí se dotkl nesprávného tématu. A řekněme si na rovinu, že ani ta technická stránka za moc nestojí - ztratila by se v tuctové vandammovce a mluví se o ní jen proto, že přijela navštívit český film. Na druhou stranu, v tuzemské produkci Kajínek mírné osvěžení přinesl a nudit rozhodně nestihl. ()
Paradoxně lze za jeden z nedostatků Kajínka označit fakt, že je málo exploatační. Nesouvisí to se zdrženlivostí, nýbrž naopak s celkovou dramaturgickou nekoncepčností filmu. Osudovou překážkou na cestě k vrcholu české exploatace (viz tento text) se stala naivita klíčových osob štábu. Snímek sice nepostrádá náležitě bulvarizující pohled, ale namísto vykalkulovaného apelu vykazuje snažení tvůrců spíše fetišistickou adoraci zahraničních žánrových snímků. Scenárista Marek Dobeš a režírující kaskadér Petr Jákl v zásadě působí dojmem kluků, kteří si v nadšeneckém opojeni hrají na Lepší zítřek 2, Skálu či Bourneovo ultimátum. Akční sekvence a "cool" záběry jako vrtulníkový oblet Borů jsou bez výhrad famózní, ale o to tristnější jsou výplňové sekvence se zoufalou snahou dodat dialogům vypjatost pomocí rapidních zoomů a rozbředlou dramaturgií. Chtělo to méně plytkého patosu a více prvoplánového apelu a mohlo to být (ve své kategorii) dokonalé. -- více v recenzi pro Cinepur. PS: Výkon Vladimíra Dlouhého je zcela fenomenální. ()
Optimum je tak na tři hvězdy, ovšem potěšilo mne dost věcí, a tak o něco zvedám hodnocení. Za prvé: bezvadné úvodní titulky. Tohle se v českých luzích a hájích jen tak nevidí, tady si někdo sakramentsky vyhrál! Něco mohl naznačit již trailer, ale tohle byla dokonalost sama. Potom Brabcova kamera: nemám nejmenších výtek, až na občasnou do očí bijící snahu o cool moderní vzhled. No a za třetí, byl jsem na Kajínkovi v CineStaru na DIGITALu a jsem ohromen. Film pouštěný z pevného disku vypadal perfektně, snad ještě lépe než z filmového kotouče... Co dodat - akční thriller jsem si užil, Vilhelmová je prostě úžasná a Jákl má za povedený debut veliké plus. ()
Mírov Redemption. Petr Jákl ml. evidentně hodně odkoukal při svých povedených kaskadérských kouscích a hereckých etudách v kožených bundách a načichlý západním stylem natáčení se pokusil některé prvky přenést i do českého prostředí. V akčních pasážích si počíná nadprůměrně, v těch ostatních už to místy hodně dře (postsynchrony, scénář a vůbec snaha o jakousi filmovou přeměnu prachsprostého kriminálníka v romantického hraběte Monte Christa) a pokud člověk i s přihlédnutím k podmínkám a možnostem domácích filmařů srovná Kajínka třeba s podobným Mesrinem, musí uznat, že snímek o jediném viníkovi z Mírova - ač v domácích vodách se může jevit jako štika - není příliš konkurenceschopný. Tak mě napadá, že Alice Bendová roli představené v klášteře už asi nikdy nedostane. Ledaže by to byl film s názvem Hříšné abatyše 3: Přišly nové svíce.. ()
Galerie (21)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
Zajímavosti (44)
- Scéna Kajínkova (Konstantin Lavroněnko) dopadení byla natočena ve studentských kolejích na pražském Jižním Městě. Celá budova byla pro tyto účely evakuována. (zdenur)
- Konstantin Lavroněnko (Jiří Kajínek) prováděl v rámci fyzické přípravy na natáčení 1 600 kliků denně. (Sekmen)
- V Čechách sa natočilo v rokoch 1993 až 2021 až 21 filmov s rozpočtom nad 50 miliónov Kč. Z toho iba tento jediný film bol ziskový a ostatné skončili v mínuse. (Raccoon.city)
Reklama