poster

Nezastavitelný

  • USA

    Unstoppable

  • Slovensko

    Nezastaviteľný vlak

  • Velká Británie

    Unstoppable

Akční / Drama / Thriller

USA, 2010, 94 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anthony
    ****

    Film úspěšně navozuje pocit rychlosti a nezadržitelnosti - podobně jako kdysi akční zjevení Nebezpečná rychlost. Tehdy to byl autobus, který nesměl zastavit, nyní je to vlak, který nejde zastavit. Ostatní elementy jsou redukovány na minimum, podstatný je především vlak - to je hlavní hrdina filmu. Kamera kolem něj až obdivně krouží, je dokonalý když do něčeho vrazí a když kolem něj lítají jiskry. Velmi jednoduchý děj, kde se neřeší nic jiného jak vlak zpomalit a zastavit a zabránit katastrofě - klíčová je forma, Tony Scott využil do poslední kapky všech možností, jak z jednoduché situace vytěžit maximální adrenalin.(23.12.2012)

  • Slasher
    ***

    Zoufalý honění rozjetý, neřízený, megatěžký a megavznětlivý vlakový soupravy. Vím, "natočeno podle skutečných událostí", ale stejně (hm, možná i právě proto) k neuvěření tak, že to musím chtě nechtě brát jako mínus. Co se nějakého levelu zábavnosti týče, tak ten v průběhu filmu nepřetržitě stoupá, aby zhruba ve třetině stopáže konečně vystoupal ze sraček a posledních 20 minut se nesl na tak akorát uspokojivé úrovni. Takže nakonec si nestěžuju, ale ani nejásám. Nic, co bych vám dohodil na otázku "Hej, cos teď viděl za dobrý filmy?".(24.2.2011)

  • Shadwell
    ****

    Mám za to, že tu neselhal ani tak distributor, který u nás film neuvedl do kin, ale české Ministerstvo školství, protože Unstoppable by byl skvělou přípravou ke státním maturitám z fyziky. První půle je variací na notoricky známý příklad o dvou vlacích o známé rychlosti jedoucích proti sobě, kdy je nám známá dráha a hledáme čas setkání, druhá půle tímtéž s tím rozdílem, že vlaky jedou za sebou. Škoda. ____ Nejvážnějším problémem filmu je prachbídný scénář, který by sám o sobě nevadil, kdyby se veškerý dění neodehrávalo on-line v real módu. Díky tomu nejsou přípustné žádné komprese ani extenze času, žádné flashforwardy jako v Dominu, žádná pře-narativizovanost typická dnes i pro ty nejklišoidnější bijáky, které své obrazy často předkládají ve složité perspektivě, zahrnují do nich série fragmentovaných apostrof, odboček a poznámek pod čarou spíše než koherentních soustředěných příběhů. Pramálo racionální, pramálo duchaplný a vtipný, zato trošku hysterický, sentimentální a kýčovitě zabarvený scénář tak povstává před diváky neskryt v celé své hrůze. Dlužno však dodat, že Unstoppable je také skrytou polemikou s dnešním vyhroceným fikčním světem komplikovaných příběhů a že tu alespoň dostáváme tutéž informaci z více zdrojů přes média. Proč jsou vlastně filmy čím dál rychlejší, záběry kratší, kamery nepokojnější? Jsem stále častěji přesvědčen o tom, že média (televize, internet, cell phony) ve filmech mají na zrychlující se formální stránku kinematografie radikálnější dopad než cokoliv jiného. V první polovině minulého století motivovala skoky v příběhu vzpomínka, ještě dříve titulek, dnes jsou ty možnosti daleko širší, stačí nějaké postavě zavolat nebo vnořit kameru do televizního dění a plynule v něm pokračovat. ____ Unstoppable představuje něco, čemu říkám bezpečné nebezpečí, poněvadž tu zas tak o moc nejde, prim hraje povrch nad fyzičností a syté barvy přefiltrované polarizačním filtrem nad špínou a krví. Vlak ve vyšších rychlostech krajinou spíše plave. Jestliže někdy zaznívá kacířská myšlenka, jak by vypadal scénář k Počátku zfilmovaný Bayem (přinejmenším působivě), tady bych na režisérský sesli při zachování scénáře viděl rád nějakýho transgresivce jako Cronneberga nebo Verhoevena. V arkádovým Unstoppable totiž zjevně nemáme do činění ani s hlubokou autentičností, ani s vědeckou rekonstrukcí, ani s opravdovým napětím, nýbrž s příslovečnou atrakcí. Užívej si beze strachu, nabádá Unstoppable, neboť v každém zdroji rozkoše bylo zabito to škodlivé – v kafi kofein, v cigaretách nikotin, v pivu alkohol, v potravě kalorie, v souloži početí, v obrazech skutečnost, ve znacích význam, v řeči smysl – svět čistých rozkoší, bez příměsi nebezpečí, která byla kdysi na jejich dně. ____ Je vtipné sledovat, jak se composer hlavně v první půli přetahuje a snaží marně přehlušit zvuk vlaku. Při spojení s obzvlášť masivním a hlasitým ruchem nemá hudba naději se prosadit a zpravidla tu vůbec ztrácí smysl. Ve druhé půli si Williams naštěstí uvědomí, že čím odlišnější charakter mají mísené zvuky, tím zřetelněji souzní. Táhlou hudbou snadno proniknou kroky či údery kladiva. Podobně od spojitého ruchu stroje se zřetelně odliší jednotlivé tóny klavíru nebo drnkajícího nástroje. Dobře se navzájem snášejí i zvuky zabírající odlišnou část zvukového spektra. Nad hudbou v hlubší poloze se prosadí vysoko znějící ruch, kupř. skřípání brzd. Hluboké dunění dieselového motoru nebude zase nijak překážet vyšším tónům hudby.(7.2.2011)

  • Lima
    ****

    Zejména v posledních 30-ti minutách solidní adrenalinová práce. Sice už to tady jednou bylo a v lepším provedení (Končalovského ´Splašený vlak´), ale jinak má tahle akční jednohubka jeden velký trumf a tím je neokoukané prostředí železniční dopravy. Scott si s akcí tyká a pak i to nezbytné klišé kolem rodinných peripetií ústřední herecké dvojky se dá bez újmy přežít.(25.12.2010)

  • Pethushka
    ****

    Má to jasný začátek i konec. Zápletka je sice jednoduchá, ale byla perfektně využita. Scény působí reálně a jsem ráda za absenci zbytečně přemachrovaných činů. Chris Pine a Dezel Washington jsou skvělá dvojka. A na to, že se film odehrává jen ve vlaku, jsem se fakt bavila. Největší zásluhu na tom má samozřejmě Tony Scott. 4*(6.2.2012)

  • - Nehoda se splašeným vlakem, podle které je film natočen, se stala dne 15. května 2001. Lokomotiva se 47 vagóny společnosti CSX opustila Toledo v Ohiu bez strojvůdce a nebyla zastavena. Ujela 66 mil (106 km) přes tři okresy. Nikdo nebyl při nehodě zraněn. (c.tucker)

  • - Skutečný strojvůdce Jess Knowlton, který pomohl zastavit vlak při skutečné nehodě, pomáhal Denzelu Washingtonovi jako technický poradce. Knowltonovi dcery skutečně pracují v Hooters, což je shodné s Washingtonovou postavou Franka Barnese. (c.tucker)

  • - Chris Pine dělal všechny kaskadérské kousky sám. Naproti tomu Denzela Washingtona zastupovalo rovnou sedm kaskadérů. (Taninaca)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace