Režie:
Neill BlomkampKamera:
Trent OpalochHudba:
Clinton ShorterHrají:
Sharlto Copley, Jason Cope, David James, Vanessa Haywood, Mandla Gaduka, Kenneth Nkosi, Eugene Khumbanyiwa, Louis Minnaar, William Allen Young, Robert Hobbs (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Před více než dvaceti lety došlo k prvnímu kontaktu mimozemské civilizace s lidstvem. Lidé očekávali děsivou bitvu nebo významný technologický pokrok. Nedošlo ani k jednomu. Mimozemšťané byli uprchlíky z vlastní planety. Stvoření byla ubytována v nouzových domovech v jihoafrickém Okrsku 9 (District 9), zatímco se státy celého světa dohadovaly, co a jak dál. Teď všem dochází trpělivost. Dohled nad mimozemšťany byl svěřen MNU, soukromé organizaci, které je osud mimozemšťanů lhostejný. Měla by ale naději na obrovský výdělek, pokud dokáže zprovoznit mimozemské zbraně, které vyžadují k aktivaci mimozemskou DNA. Napětí mezi mimozemšťany a lidmi dospěje ke svému vrcholu ve chvíli, kdy začne MNU obyvatele Okrsku 9 stěhovat do nového tábora. Jeden z agentů MNU, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley) se nakazí mimozemským virem, který začne měnit jeho DNA. Záhy se stává nejhledanějším mužem planety – je klíčem k odhalení tajů mimozemské technologie. Vyděšený muž má jedinou možnost: ukrýt se v Okrsku 9. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (2 075)
Parádní koncept, šťavnaté myšlenkové podhoubí, výtečná realizace, kdy je pětkrát využitý každý dolar. Vůbec mi nevadí ani překlopení do akční sci-fi, ALE nepozdává se mi ta béčková scenáristická vystýlka s tolika nesmysly a wtf momenty (šílené náhody, neschopné vojenské komando, to, že jej nestopují přes mobil, genialita mimozemského děcka), že by se za to nestydělo ani nějaké béčko z osmdesátých let se Stallonem. V rámci zvolené doku-formy mlátí do hlavy víc než v obyčejném popcornu. Přesto, hluboký úklon před Blomkampem. ()
"Wikus van de Merwe byl nedávno zadržen v souvislosti s dlouhodobými sexuálními aktivitami s mimozemšťany v Districtu 9." A je to venku. Veřejnoprávní média lžou na celým světě úplně stejně. Znáte přeci Wikuse. Ten je tak divnej, že by s ním žádnej Kreveťák závislej na kočičím žrádle nechtěl mít sex. Ale zpět k filmu. Ta jeho dokumentární část spojená s podepisováním formuláře I27 mě extrémně nebavila. Ta druhá akčnější polovina byla o dost zábavnější. A taky jsem si odnesl poučení, že když mi naroste chapadlo, tak si ho nemám sekat. Prej to bojí. Zatím nemohu potvrdit. ()
Jeden z nejchytřejších filmů roku. Nejde ani tak o myšlenku, jako spíš o způsob, jakým dokázal Blomkamp aktualizovat žánr. V Districtu 9 je vlastně všechno, co člověk od pokleslých odnoží žádá, navíc v naprosto sofistikovaném balení. A nápad využít dokument nejen jako složku autentizující, ale především jako prostředek vysvětlující zkratky, ten si prostě zalouží uznání. ()
Dokumentárně pojaté sci-fi, které tu ještě nebylo. District 9 je velmi příjemné překvapení, bohužel na můj vkus příliš chladné a odtažité. Snímek pracuje s hlavními (satirickými) motivy segregace a rasismu a je v podstatě jedno, zda jsou tu cizinci právě kreveťáci nebo jakákoliv jiná skupina bytostí. Blomkamp ví přesně, co a jak chce říct a nebere si servítky, za což mu patří velké díky fanouška sci-fi. Těžko věřit, že snímek stál zanedbatelných 30 milionů, protože efektů je tu opravdu hodně a jsou velmi kvalitní a takový mechwarrior na konci stojí za vidění. S Districtem 9 mám jen dva menší problémy. Nejdříve spíše v první polovině dokumentární styl, který je ve výsledku v podstatě neopodstatněný a neexistence emočního dopadu na mě. I když je pravda, že závěrečné souboj v obleku je opravdu neskutečný ... Blomkamp chvílemi volí netradiční a do akce vtahující záběry (na zbrani apod) a to je velmi pěkné, ale rozhovory v druhé půlce už spíše ruší. Příběh utíká rychle, ale nejde říct, že nemá chybičky... Přesto District je jasnou ukázkou skvěle využitého potenciálu, tvůrčí odvahy a jasně udaného směru. je dobré vidět, že někteří režiséři vědí do detailu, co a jak chtějí natočit. Chytré a výjimečně stylizované sci-fi tu nebylo hodně let... Snad návštěva Districtu 10 bude stát za to... já se moc těším. PS: po třetím shlédnutí 5*. Více zde. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (36)
- Autoři dali mimozemšťanům lidská jména, protože usoudili, že právě to by lidé udělali, než by na naši planetu mimozemšťany pustili. (Olík)
- Většina chatrčí je pravá, jejich obyvatelé byli přestěhováni do lepších. Jediná chatrč, která byla postavena pro potřeby filmování, byla ta Christophera Johnsona (Jason Cope). (TomikZlesa)
- Obrněný transportér, který používá MNU, je Casspir-S využívaný v Jihoafrické republice po třicet let. Auto, kterým uniká Wikus van de Merwe (Sharlto Copley), je Toyota Hilux. (Steewe)
Očekávání byla přece jen příliš velká a možná nesplnitelná. Ale pěkně od začátku. 1) Avizovaný dokumentární styl velmi dobře funguje jako netradiční vypravěč. Zpovídaní účastníci popisovaných událostí svižně uvádějí diváka do souvislostí a děje, pomáhají dokreslovat Wikusův příběh. Místy je však patrná určitá snaha o autentičnost za každou cenu (vystřižené scény, neposlušné mikrofony apod.), která ne vždy funguje a působí spíše protikladně - tedy jako důkaz, že se přece jen díváme na pečlivě zkonstruovaný produkt a nikoli alternativní část našich dějin. Je ale snadné přistoupit na tuto hru tvůrců, nechat se informovat fiktivními televizními zprávami a bavit se nad trefnými narážkami na fungování současného mediálního světa. 2) Téma rasismu je pouze nakousnuto a není nosnou myšlenkou filmu. Problém je bez jakýchkoli komentářů představen ve své holé existenci a spíše slouží jen jako doplněk (a odůvodnění) všudypřítomné akce. 3) Postava Wikuse je, jak první nadšené recenze slibovaly, jednou z nejzajímavějších filmových figur poslední doby a jeho přerod z úslužného úředníčka v mutantního zabijáka hladký a plný legendárních momentů. Těžko zapomenout na testovací scénu v laboratoři a následný úprk - zde se snad nejlépe protíná akční a dokumentární složka, což přináší unikátní divácký zážitek. Komplikace nastávají v momentě, kdy se na scéně postupně začínají objevovat klišé, velmi dobře známá z klasických hollywoodských akčňáků, včetně na city hrající linky s Wikusovou manželkou. Možná si vzpomenete i na Armageddon nebo E.T.ho. 4) Snímek je zjevně inspirován počítačovými hrami a umně posouvá diváka do centra dění. Např. Half-Life si zcela jistě vybavíte hned několikrát, ať už v souvislosti s použitými zbraněmi, nebo typickým radioaktivním zvukem, který vydává mimozemské palivo. A když Wikus nakonec osedlá i emzáckého Mecha a začne se zuřivě přehrabovat v nabízené munici, leckdo si vzpomene na frenetické pojíždění kolečkem u myši, ve snaze najít vprostřed brutální přestřelky tu správnou bouchačku. Pokud jste hráli i Fallout nebo Abe's Odyssey připočtěte další body k dobru, protože tohle prostředí vás pohltí. /// Přestože se nekoná žádná kafkovská Proměna, ale "jen" luxusní scifárna, přivírám oči nad všemi drobnými nedostatky, zdvihám všech pět prstů vzhůru a hlásím se o přídavek, jehož existence nám byla v závěru sebevědomě naznačena.________ Po přečtení komentáře od JFL mi došlo, že jsem se zpětně pokoušel film hloupě analyzovat optikou tradičních filmových žánrů a postupů, a to přestože jsem jej v kině vnímal jako jednotný, unikátní celek. Vždyť v jakém filmu se před vámi během několika vteřin vystřídá černobílý záběr ze security kamery s přímým pohledem do kukadel (a tykadel) digitálního mimozemšťana? Jsme navyklí, že po sociálně kritickém úvodu následuje doslovné, moralizující poučení na závěr, že finální robotické bitvě předchází dlouhé vyprávění o historii znepřátelených stran (klasické rozdělení dobro x zlo) a máme problém přijmout něco, co nezapadá do našich zažitých představ. Naše očekávání nemohla být nikdy plně naplněna, protože jsme se v minulosti s ničím podobným nesetkali. () (méně) (více)