poster

District 9

  • USA

    District 9

  • Slovensko

    District 9

Sci-Fi / Drama / Akční / Thriller

USA / Nový Zéland / Kanada / Jihoafrická republika, 2009, 112 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tom Hardy
    *****

    Čistých pět bez kompromisů. Po celou dobu jsem měl pocit, že se dívám na reálný záznam nějaké události, což je u filmu o mimozemšťanech žeroucích kočičí žrádlo a přeměňujícím se hlavním hrdinovi v jednoho z „kreveťáků“ neuvěřitelná machrovina. Blomkamp je obdivuhodný talent, otázkou je, jestli bude schopen podobně úderně natočit i něco jiného (a třeba i jinak). P.S. Fuxoftův boj se zažitým překladem aliena coby vetřelce pobavil. Hned v úvodu projekce bylo novinářům řečeno, že na distribučních materiálech je chybně uveden vetřelec, kdežto ve filmu je užíváno slovo cizinec a překladatel prosí, aby se tím novináři řídili. Schválně, kolikrát někde padne v souvislosti s Districtem 9 slovo vetřelec.)(21.8.2009)

  • JFL
    *****

    Jedním z pozoruhodných aspektů „District 9“ je, kterak se ho diváci i recenzenti zoufale snaží ocejchovat (má to prvky z toho a tamtoho, je to béčko, akčňák, sci-fi, drama atd.). V základu této snahy je tendence napasovat něco osobitého do tradičních škatulek, nekonfrontovat se s tím a získat vůči tomu nadřazený pohled. Jak příznačné pro film, který mimo jiné tematizuje rasismus, přesněji řečeno jeho živnou půdu v lidské omezenosti a egocentričnosti. „District 9“ je v prvé řadě nová zkušenost, nová mediální forma vzniklá z již existujících dílů, která coby celek představuje mnohem více než pouhý součet svých částí. Je to dokument, fikce, žánrový film či autorské dílo? Takovéto otázky nás mohou nasměrovat dál, ale pokud u nich zůstaneme jsou pouze zavádějící a zpátečnické. Prvky různých formátů se spojily do symbiózy, z mišmaše postmoderny vzešla kyberpunkově nadřazená forma mediální existence. Jednotlivé formáty se vzájemně prostupují - stejně jako ve zdejším vyprávění na jedné straně dokumentární záběry mluvících hlav coby médium infovize prostupují existenci hrdiny a současně hrdinův dramatický příběh coby schematická fikce prostupuje životy osob z realistických záznamů. Výsledek přináší vzrušující zážitek ze sledování něčeho naprosto nového a bořícího hranice dosavadních konceptů. „District 9“ je na poli kinematografie vpravdě zjevením. ___ Více v recenzi pro Cinepur.(21.8.2009)

  • Lateef
    *****

    Za 30 mega by u Baye Optimus Prime ani nevyjel z garáže. Blomkamp za uvedené peníze vyšvihne naprosto strhující fyzickou i psychickou proměnu, okořeněnou našlapanou akcí a parádními efekty. Žádnej Bílej dům, ani Golden Gate, ale Johannesburg, nad kterým visí jako lustr obří loď. Špinavé prostředí slumu, kamera, popisky, všechno působí jako kdybych se díval odpoledne na CNN a fakt jsem se musel několikrát utvrdit, že sedím v řadě E a sleduju plátno a nejsem doma před bednou u televizního zpravodajství. Příběh Wikuse jsem intezivně prožíval. A pak nastupuje mimozemská technologie plná zbraní s omračujícími účinky. Tlakové, elektrické a další smrtící bambitky plynule přicházejí pod kódovými označeními a z té invence tvůrců jde až hlava kolem. A nakonec se režisér vytasí z hyperaktivním mechabotem, který by nakladači Ripleyové utekl na stovce o 95 metrů a který brázdí labyrintem slumu jako Minotaur a zanechává za sebou jen cákance krve o obláčky dýmu ze sežehnutých těl vojáků. Masakr! A do toho pořád sleduju vývoj, emoce, myšlenky ústředního hrdiny a všechno to je tak pohlcující, že přibývající nelogičnosti snadno přejdu. Chci pokračování a chci ho hned! 30 miliónů dolarů(rozpočet, nad kterým zůstává rozum stát)/183 miliónů dolarů(výdělek celosvětově, který mě neskutečně těší)(17.10.2009)

  • Gimli
    ****

    Svižná a napínavá sci-fi. Velmi se mi libílo, jak nenásilně Blomkamp vyřešil přechody mezi "televizními záběry" a "normálním dějem". Kdyby to bylo o chlup temnější a méně akční, byl bych radši.(22.11.2009)

  • Gemini
    ****

    Blomkamp rozhodně je frajer. Ale že by redefinoval žánr nebo natočil nejlepší sci-fi posledních desetiletí, to teda promiňte, ale ne. Ano, chtělo to něco syrového, a zároveň dostatečně neuvěřitelného, a díky hereckému výkonu Sharlta Copleyho, práci s kamerou a nevím čemu ještě, se daří diváka strhnout, a místy si můžete říkat, že jo, sakra, takhle by to klidně mohlo být, a je to i pěkně znepokojivé. A jako obvykle, co není okoukané, to nám přijde lepší;) Má to šťávu, má to tempo, má to emoce. Ale taky to má trochu moc slzopudný přerod z povýšeného hubitele kreveťáků na jejich přítele (a následně přímo na jednoho z nich), divoké přestřelky, dalšího ikonického jihoafrického hajzložoldáka, a tak vůbec. Ano, chci hrozně moc, aby tenhle chlápek zfilmoval HALO, ale i tak dám "jenom" 80%. A nemůžu se zbavit dojmu, že z hlediska nastavení zrcadla rasismu a xenofobii to líp fungovalo v pilotním kraťasu.(25.8.2011)

  • - Tvůrci falešných dokumentárních záběrů natáčeli nezávisle na hlavním štábu. Aby získali věrohodné reakce, angažovali několik neherců. (Olík)

  • - Jako součást marketingové kampaně byly po větších městech USA vylepeny plakáty, které označovaly oblasti polepu za vyhrazené pro lidskou rasu. Nabádaly lidi k tomu, aby volali číslo 866 666 6001, pokud by v těchto oblastech spatřili bytosti jiného druhu. Na plakátech nebyl uvedený název filmu, pouze zmíněný telefon a oficiální stránky filmu. (don corleone)

  • - Převážná většina záběrů Jižní Afriky byla použita z archivů. (Olík)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace