poster

Osmdesát dopisů

  • slovenský

    Osemdesiat listov

    (festivalový název)
  • anglický

    Eighty Letters

Drama

Česko, 2010, 75 min

Režie:

Václav Kadrnka

Producenti:

Václav Kadrnka

Střih:

Pavel Kolaja
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jellini
    ***

    Souhlasím s Vitexem. Je dobře, že tu vznikl film takovým způsobem jako Osmdesát dopisů. Je to rozhodně úplně jiný film, než jakýkoliv jiný v české kinematografii za posledních pár desítek let. Vlastně se mi hodně líbí scénář. Okouzlila mě scéna s kočkou (tedy její první část, jak prochází kolem telefonující matky) a vůbec mnoho jiných detailů, automaticky známých z každodenního života. Naopak jsem nevěděl, co si počít se scénou, kdy si Vašek prohlíží starou černobílou fotografii - to mi vůbec nic neházelo. A ani scénu, kde nakupují boty, jsem si nedokázal žádným způsobem vysvětlit/zařadit do celku. A ano, celý film nedělá s divákem nic víc, než že v něm vyvolá trochu soucitu (extrémně mi "vadila" fotografie na konci filmu). Film je rozhodně zajímavý a stojí za to ho vidět. Akorát je místy silně nesladěný, především formálně. Nepřípomíná to totiž jen Bressona, ale chvílema také Roye Anderssona, což je až podivuhodně nepříjemná kombinace. Stejně tak použití Bachovy hudby mi k filmu vůbec nesedělo. Bachova hudba je pro mne z úplně jiného vesmíru, než tento film. Škoda.(25.4.2011)

  • Handle
    odpad!

    Tak jsem se tu dozvěděl, že to je kvalitní film o pocitech... Jde se po chodbě, matka čumí, syn čumí, stále se jde po chodbě, sedí se v čekárně, záběr na dveře, dědek loupe vajíčko, záběr na dveře, syn čumí, záběr na dveře. Dalších pět důležitých záběrů pro vývoj děje, včetně detailní prohlížení fotky. Tejbl. Vindou. Matka koupí lovečák. Syn čumí, matka čumí. NEVĚŘIL JSEM. Ale na druhou stranu to bylo tak blbé, až mě to bavilo. Těm záběrům o ho*ně se totiž nešlo nesmát, svým způsobem na ten film nezapomenu. Ale příště se tedy už asi nechci dívat na "artový" film o pocitech, děkuji... Ket!(22.8.2014)

  • Dannysek4U
    ****

    Mrazivy, vyjimecne neprijemnej zazitek(31.7.2015)

  • Ruut
    **

    Nenávidím FAMU díky filmům jako je Osmdesát dopisů ...(22.3.2011)

  • Marigold
    ***

    Sláva, tak máme nadprůměrný festivalový snímek, který typický český patos nahrazuje kontemplativností a výpravný celek jemným pozorovatelským detailem. Máme snímek, kde slova představují nutný doprovod vizuálního sdělení. Máme snímek, v němž se k husákovské éře nepřistupuje se snahou stylizovat, ale vystihnout její plíživý automatismus a vyprázdněnost. Kadrnka dokázal možné nedostatky účelně přetavit ve výhody. Stísněná kamera, která je často držena při zemi a směřována na rozbité chodníky jednak řeší spartánskou výpravu, ale zároveň funkčně dotváří pocit bezmoci a nemožnosti rozletu. Některé scény jsou vynikající jemným sledem detailů, který navozuje tísnivý pocit petrifikovaného času (např. scéna ve vrátnici). Co mi u Kadrnky ale vysloveně chybí, je schopnost vytáhnout z neherců čisté emoce, jak to dokáže např. podobně smýšlející Semih Kaplanoglu. 80 dopisům schází jemná interakce postav a ona podprahová intenzita nevysloveného, což je dáno tím, že představitelé obou hlavních rolí jsou sice uvěřitelní, ale nejdou až na dřeň. Po opravdu lahůdkové expozici mi tak ve filmu citelně chyběl náboj, něco, co by mě přitáhlo nad rámec pozorného vypravěčství a citlivé kompozice. Přesto musím Kadrnkův odvážný pokus "odjinud" pochválit a jen tiše doufat, že nezůstane osamocený...(19.4.2011)

  • - Jeden ze tří českých filmů promítaných v prestižní sekci FORUM na festivalu Berlinale 2011, a jediný český soutěžní snímek (kategorie - Nejlepší debut). (Taninaca)

  • - Jde o režisérův filmový debut financovaný výhradně z jeho kapsy. (hippyman)

  • - Do rolí matky a syna byli obsazeni neherci - režisér potřeboval spontánní výkony, proto jim dokonce nedával číst scénář na víc dní dopředu. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace