Reklama

Reklama

Gregory Peck jako ochránce pronásledované ženy v americkém westernu. Tvůrčí tandem, tvořený režisérem Robertem Mulliganem a producentem Alanem J. Pakulou, vytvořil v šedesátých letech pozoruhodnou sérii filmových děl. Rádi vyprávěli silné příběhy, často vycházející z prověřených literárních nebo jevištních předloh, a soustředili se zejména na vedení herců a na realistickou kresbu prostředí. Největšího úspěchu dosáhli přepisem známého románu Harper Leeové Jako zabít ptáčka (1962) s Gregorym Peckem v oscarové roli jižanského právníka. Jejich spolupráce se uzavřela v roce 1968 (kdy se Pakula vydal na svou vlastní režijní dráhu) westernem Plíživý měsíc, natočeným podle stejnojmenného románu Theodora V. Olsena, který vyšel i v českém překladu. Gregory Peck v něm ztělesnil stárnoucího armádního zvěda, který se ujme ženy zachráněné z indiánského zajetí. Problém je v tom, že žena není sama, ale má u sebe desetiletého syna, jehož apačský otec je ochoten jít doslova přes mrtvoly, aby svého potomka nenechal v rukou bílých. Trochu neprávem opomíjený western vyniká zejména kameramanskou prací Charlese Langa, který dokázal zachytit krásu Mohavské pouště na americkém jihozápadě (natáčelo se zčásti v nevadském Red Rock Canyonu). Partnerkou Gregoryho Pecka je významná hollywoodská herečka Eva Marie Saintová (držitelka Oscara za vedlejší roli ve filmu V přístavu – 1954) a v úloze Peckova parťáka se objevuje tehdy začínající Robert Forster, který se vzápětí prosadil hlavní rolí v průkopnickém reportážním dramatu Medium Cool (1969). (Česká televize)

(více)

Recenze (50)

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Opravdový western se vším, co má takový film mít.. Bílá žena kdysi odvlečená indiány má syna a při jedné z akcí armády je hrdinným stopařem přivedena opět do "bílé" společnosti, skrze peripetie se dovídáme, že onen indiánský synek je dílem nepolapitelného vraha zvaného "Plíživý měsíc", který nenechává mnoho svědků na cestě své pomsty vůči bílým, a když se ono vraždící lidské monstrum dozví, že jeho syn byl i s matkou odvezen bílým stopařem na jeho farmu kdesi v Novém Mexicu, hodlá si to "své" vzít zpátky a jde opět přes mrtvoly.. Podaří se chrabrému Američanovi zabít tohoto Indiána a co ho to bude stát..?!!! Skvělý akční snímek protkaný dobrou hudbou a ještě lepší atmosférou.. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Strhující bitva o život v pustině Nového Mexika. "A ten hajzl pořád běhá kolem dokola". V původním dabingu z Barrandova 1974 se Soběslavem Sejkem na Pecka a Libuší Švormovou pozvolna se učící zase řeč. Skoro škoda, že Moravec měl jen krátkou roli v úvodu. Výborný western, jemuž prostě nic nechybí ani nepřebývá. ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Plíživý měsíc je dost netypický western, který, i přesto, že proti sobě stojí dva soupeři a dokonce běloch a "rudoch", neoplývá zrovna velkou dávkou přestřelek, honiček na koních nebo soubojů. Na to si musí člověk počkat až do konce. Závěrečný souboj už pak stojí za to, do té doby ale musí hrdinové čelit indiánskému muži, u kterého se nám může místy zdát, že oplývá až nadpozemskými schopnostmi. Film také připomíná  důsledky mnohých amerických traumat, na které ale doplácely nevinní. Indián nenávidí bělochy a má k tomu důvody. Bílá žena je vlastně obětí a přesto je to ona, kdo si musel vytrpět své. Stejně i dítě, které vlastně nemusí tak zcela tušit kam patří a proč má být jeho otec nepřítelem a z jeho kmenu chce matka utéct. Ač všichni navzájem nepřátelé, všichni zároveň oběti. ()

drackula 

všechny recenze uživatele

Veľmi netypický western. Hlavný záporák by sa nestratil ani v bežnom slasher horore. Príbeh je jednoduchý - na jednej strane správny chlapík, ktorý sa rozhodne pomôcť vs. psychopat, ktorý loví svoju rodinu na úteku. Aj napriek trochu pomalšiemu rozbehu to šlape. Záverečný súboj je napínavý a neuveriteľne dusný. ČT2 70% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Netradiční western přináší nápaditý děj, citlivý ponor do skutečného hraničářského života průměrného Američana té doby a jako určitou pokroutku nabízí i pozitivní překonání ustáleného černobílého pohledu na bělošsko-indiánské střetání, v němž ušlechtilý rudoch podléhá náporu chamtivého bělocha. Tento posun přitom toto velké americké trauma pojednává věcně, aniž by jakkoliv zkresloval "velký rozměr" jeho skutečného dějinného tvaru. Závěrečná fáze indiánského dramatu, přesuny do americké obdoby gulagů, nazývaných cudně rezervace, hodně vysvětluje motivy individuální války vedení zoufalým, ale také povahově neobhajitelným indiánským bojovníkem, jemuž se vraždění pro vraždění stalo smyslem života. Syrovost atmosféry, propracovaná psychologie postav, silná kamera a vyvážená režie s důkladným, a přitom umělecky silným scénářem dotvářejí nepopulární, avšak realistický záběr Divokého Západu důsledně oproštěný i o poslední zbytky hraničářskocowboyské mýtizace. (Peckův Varner je vším možným, jen ne neprůstřelným supermanem a boj na život a na smrt, který svádí, mohl docela dobře skončit i opačně). Obraz čestného osamělého muže a ženy, která se postupně vrací do života a do normální lidské bytosti, kterou nedobrovolně - aby si zachránila život - přestala být, obraz dvou již nemladých, osamělých lidí zůstává alespoň pro mne nejsilnějším zážitkem tohoto mimořádného, dokonale newesternového westernu. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (1)

  • Herec Noland Clay, který hrál indiánského chlapce, je z kmene Bělohorských Apačů. (Hawaj)

Reklama

Reklama