poster

Ivan Hrozný

  • Rusko

    Tsar

  • Rusko

    Царь

  • Rusko

    Car

  • Slovensko

    Cár

Drama / Historický

Rusko, 2009, 116 min

  • gumli
    *****

    V Rusku vládlo viac šialencov,nebol to len Stalin.Car Ivan IV,alebo Ivan Hrozný,ako ho väčšina ľudí pozná bol naozaj šialený tyran,obklopený tzv.opričnikmi,z ktorých evidentne minimálne bol šialený aspoň jeden,ako aj jeho cár.Za jeho vlády bolo mnoho šľachtických rodín kruto vyvraždených a kruto umučených.Že cár Ivan Hrozný bol naozaj psychopat a šialenec,nie je mýtus,ale žiaľ skutočnosť.Cár je posadnutí o následujúcom konci sveta a súdnom dni,popravy sú na dennom poriadku,v každom a vo všetkom vidí nepriateľov.Zároveň je to aj boj medzi cárom a hlavou ruskej ortodoxnej pravoslávnej cirkvi,metropolitom Filipom,ktorého cár sám vymenoval.Ak by bol tento film "americký alebo západnej výroby",tak by aj hodnotenia boli vyššie.Ale keďže film je "len ruský",tak hodnotenia idú dole,čo je typické.Ináč,cár vypadá naozaj strašne,ako keby utiekol z blázinca,chýbajú mu zuby,spletá dve na tri,v noci pobehuje po chodbách a zjavujú sa mu samí nepriatelia,aj tí,ktorý sú už nežijú,lebo ich dal popraviť.Výborný ruský historický film,ktorý by si zaslúžil oveľa vyššie hodnotenie.(21.12.2010)

  • verbal
    **

    Výborný casting! Ten Ivan vypadá fuckt Hrozně! Jako by si Baba Jaga zašukala s Kostějem! Ale to je asi tak všechno! Takový údyrvoucí námět a ve výsledku to vypadá, jako by jej uchopila samotná barakuda Deana Horvátová a pojali to s Jurajem tak akosi nejasne. O konci sveta! Car má psychiku na cáry a tak skoro dvě hodiny zmateně blábolí jako jehovista po transfuzi a všichni kolem něj se chovají jako čuráci. Pardon, chtěl jsem říct, že všichni kolem něj se snaží vystihnout ruskou duši a dobu! Škoda jen, že jejich snaha "pašla v pizdu"...(30.7.2010)

  • gudaulin
    ****

    Pokud má film na ČSFD pod 60 %, obvykle to nevěstí nic dobrého, zvlášť když se spousta komentářů netají svými rozpaky, ale nakonec jsem byl příjemně překvapený. Lunginův snímek považuju v rámci svého žánru za výrazně nadprůměrný a drtivě poráží spoustu slavnějších a ceněnějších žánrových snímků, které si na označení historický jenom hrají. Potíž je částečně v tom, že Lungin není ke svým divákům moc vstřícný, nevysvětluje a hází je rovnou do vody. A taky ukazuje něco, co nám není moc po chuti. Ona ta Rus za panování Ivana byla hodně odlišná od toho, co prožívala západní, ale i střední Evropa. Zatímco tam tehdy vrcholila renesance, zjemňovaly se mravy, tak v carském Rusku se teprve upevňovala panovníkova moc a začínalo se budovat impérium. Budovat prostřednictvím brutálních masakrů, všeobecného násilí, donucování, strachu a manipulace. Jen poznámka ke komentáři GilEstel, Ivan IV. byl pochopitelně car zakladatel a reformátor, ale to se s krvavou stránkou jeho osobnosti nijak nevylučovalo. Výboje a upevňování moci byly prováděné způsobem, který si nijak nezadal s genocidou. Vyvražďování celých rodin, osad a etnik bylo spíš samozřejmostí než výjimkou. Longin vypráví příběh konfliktu panovníkovy moci s intelektuální opozicí vrcholného představitele církve. Příběh, který v light verzi známe i z divadelní a filmové verze Becketa. Znázornění středověkých reálií Ruska a dobového náboženského zanícení stejně jako herecké výkony považuju za velmi dobré. Horší je to se střihem, který je nepřehledný, zejména v davových a válečných scénách. Pokud jde o výpravu, ta je pochopitelně limitovaná ruskými možnostmi, které nedosahují těch, jakými disponují velká americká studia, ale pořád je na co se koukat. Celkový dojem: 80 %.(24.8.2014)

  • GilEstel
    ***

    Pokud se z nějakého důvodu zajímáte o ruskou historii a chcete se něco dozvědět o životě prvního ruského cara, tak tento snímek vřele nedoporučuji. Autoři se zde totiž orientují na velmi krátké časové období vlády. Navíc se zcela (a pouze) zaměřili na tolik známé krutosti tyranského vladaře. Ivan IV jako reformátor zůstal zapomenut, stejně jako vítězství nad Tatary a územní expanze na Sibiř. Ani Pyotr Mamonov v titulní roli mě moc nepřesvědčil. Naopak Oleg Jankovskij v roli metropolity, nositele duchovních hodnot, byl vynikající. Film je pro mě zajímavý hlavně díky němu, jeho vztahu k carovi a mučednictví. On totiž nabízí humánní alternativu v atmosféře plné kruté despocie, paranoie a nelidské brutality. Díky této konfrontaci a dobovým reáliím má film atmosféru. Některé scény na mě zapůsobily opravdu silně. Třeba ta s „božím“ soudem, kdy car předhodí šlechtice medvědovi, načež se malá holčička rozeběhne s obrázkem Panny Marie do arény za křiku „Míšo, Míšo, nedělej to!“ Zvrácená krutost nechává vzpomenout některé nechvalně proslulé římské císaře. Moskva jako 3. Řím a car jako nástupce starověkých císařů. Autoři ale tímto svým pojetím vyobrazili Ivana IV spíš jako Nerona nebo Caligulu než jako Augusta nebo Trajána. Pravda bude asi někde mezi. 61%(8.8.2011)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $5,474,562(26.7.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace