Režie:
David FincherScénář:
Aaron SorkinKamera:
Jeff CronenwethHrají:
Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit...
(TV Prima)
Videa (3)
Recenze (1 921)
David Fincher to zase dokázal. Vytvořil další ze svých filmů, na který může být právem pyšný jak on, tak jeho fanoušci. Jesse Eisenberg coby Mark Zuckerberg (ta podoba!:) na sebe strhává veškerou pozornost a herecky mu výrazně šlape na paty Andrew Garfield, který mě opět více než příjemně překvapil. Byla jsem zvědava, jakou postavu bude ztvárňovat Justin Timberlake a byla jsem překvapena, že mu byla svěřena postava dalšího internetového velikána, jednoho ze zakladatelů legendárního Napsteru. Social Network je film, který ukazuje, jak se psala historie, kterou stvořil jeden obyčejný kluk z Harvardu, který jednoho dne dostal "dobrý" nápad. Nápad, který z něj učinil nejmladšího miliardáře na světě. Nápad, který vytvořil novou etapu v sociálních komunikacích a z milionů lidí vytvořil pravidelné závisláky na fenoménu moderní doby, který se nazývá Facebook. Perfektní atmosféru dotváří minimalistická hudba Trenta Reznora a Atticuse Rosse. "As for any charges stemming from the breach of security, I believe I deserve some recognition from this board." - "I'm sorry?" - "Yes." - "I don't understand." - "Which part?" ()
Facebook je mi naprosto ukradenej a stejne nevidim zadnej velkej rozdil oproti Myspace a podobne, takze me ani nezajimal tenhle film. Nicmene jmeno rezisera je velky lakadlo a taky jedinej duvod, proc jsem si ho pustil. A ono to nakonec nebylo vubec spatny. Samozrejme to je perfektne natoceny, i kdyz se tu neustale dokola probira furt to samy, presto na vas film nepusobi stereotypne a svizne odsejpa. Trosku problem jsem mel s hercema, protoze tu neni ani jedna postava, ktery by clovek vylozene fandil, ale to neni ani tak problem hercu, jako predlohy. Eisenberg sice hraje svyho chytraka ze Zombielandu, ale do role se hodi a Timberlakea jsem nejdriv vubec nepoznal. Skoda, ze film nedotah ty spory az do konce, kdyby byl o kus delsi, tak by to vubec nevadilo. Takze celkove to je machr Fincher proti kokotine Facebook a Fincher nastesti zvitezil a vzniknul tak dalsi jeho skvelej film, ale rozhodne ne jeden z nejlepsich. ()
MAZEC! Po nudném Zodiacovi jsem na Finchera zanevřel, Button mě ani trochu nezajímal, ale teď je Mistr zpátky, dokonce jsem měl pocit, že sleduju jakýsi druhý Klub rváčů. Ultimátní, vizuálně utlumená, obsahově megahutná a velmi vtipná generační konverzačka se skvělými hereckými výkony. Pokud jste dosud fejsu odolávali, Social Network je důvod, proč se připojit. Jinak z něj totiž budete mít poloviční zážitek. ()
Přes to vychvalování dílčích aspektů filmu (precizní režie, skvěle napsaný scénář, oscarové herecké výkony, žánrově nekompatibilní hudba) a nálepkování (nejlepší počin roku, skvěle je vystižena první dekáda 21. století a reflektována jedna generace, do které patří současná internetová komunita) se dle mého zapomíná na to, čím je THE SOCIAL NETWORK opravdu progresivní, a to na formu. Snímek velice dobře komunikuje se svou cílovou diváckou skupinu tím, že skrze filmové médium zprostředkovává zkušenost s jinými mediálními formami, v tomto případě internetem (přesněji sociální sítí: Facebookem), což činí ryze filmovými prostředky - montáží. Narativně nejkomplexnější Fincherova kronika našich časů má na to, aby se stala kanonickým dílem po vzoru Wellesova opus magnum, jelikož na místo série subjektivně zkreslených flashbacků přichází s flashforwardy, které narušují hlavní - chronologicky se odvijející - narativní linii (vznik sociální sítě). Důležité je přitom ono množné číslo, protože vyprávěním prostupují dva flashforwardy - "slyšení", které kromě postavy hlavního (anti)hrdiny pojí osoba jeho (bývalého) nejlepšího kamaráda, který je v jednom případě na straně žalobce, v druhém svědka. (Dochází tak i k momentům, kdy se prostříhává mezi dvěma flashorwardy, čímž se z jednoho - časově předcházejíciho - stává k tomu druhému flashback.) "Fluidnost" všech osob, nejenom (bývalého) nejlepšího kamaráda hlavního (anti)hrdiny, pak má za následek to, že nedokážeme rozpoznat, čí optice je uzpůsobena daná pasáž (je vypravěč vševědoucí?, nahlížíme na vše Zuckerbergovým pohledem, nebo jeho kamaráda - a jak se toho nahlížení mění s pozicí kamaráda ve flashforwardech?, jde o sled mimosoudních výpovědi řady osob, které jsou depersonalizovány?), a tak se alespoň napoprvé musíme spokojit se závěrečným konstatováním právničky, která říká, že v těch případech se vždy vše přehání. Na předchozích řádcích jsem se pokusil popsat to, čím je THE SOCIAL NETWORK z hlediska velice nekomunikativního vyprávění s neuvěřitelně rychle dávkovanými informacemi výlučný a přínosný; nepopírám ovšem, že je v mnohém konvenční (dvě vyprávěcí roviny - osobní a pracovní, kdy máme jasný oblouk - model vývoje, přičemž se nezodpovězené otázky zúžují na pouhou jednu jedinou v samotném závěru). Otázkou je, jestli v některých případech lze stále mačkat F5, nebo na místo posunování hranic a následného obnovení (týká se i specifického stylu, který si i přes natáčení na digitál zachovává specifickou filmovost) předcházejícího zvolit Delete a začít znovu - jinak. ()
║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $96,962,694║Tržby Celosvetovo $224,147,043▐ Tržby za predaj DVD v USA $19,644,576 //počet predaných kusov 1,478,624║ Dialógovo preplnený film až nad možný rámec únosnosti ale aj tak David Fincher to do nás hustí bravúrne, fakt skvelá práca, nečakal som že by ma takýto tip filmu až tak mohol zaujať, skvelý herci, scénar a hudba. /100%/ ()
Galerie (73)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (71)
- Film byl natočen na motivy knihy amerického spisovatele Bena Mezricha „The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook, A Tale of Sex, Money, Genius, and Betrayal“, u nás vydané pod názvem „Miliardáři z Facebooku: Příběh zakladatelů společnosti plný sexu, peněz, geniality a zrady“. (Saur.us)
- Autor knižní předlohy "The Accidental Billionaires" Ben Mezrich stojí například i za knižní předlohou k filmu Oko bere (2008) s Kevinem Spaceym. (Saur.us)
- Andrew Garfield (Eduardo Saverin) mal pôvodne hrať Marka Zuckerberga (Jesse Eisenberg), ale David Fincher sa rozhodol, že je príliš dobrácky na to, aby mohol hrať takú emocionálne obozretnú postavu. (WalterIK7)
Reklama