Reklama

Reklama

Američan

Trailer 2

VOD (1)

George Clooney (nar. 1961) je jedním z mála herců, kteří dokázali přetavit televizní popularitu (díky postavě dr. Rosse ze seriálu Pohotovost) v plnohodnotnou kariéru oblíbené filmové hvězdy. A nejen to. Začal se věnovat produkci a neméně úspěšně také režii. Jeho postavení mu umožňuje pečlivou volbu rolí i spolupracovníků. Američan (2010), natočený podle románu Martina Bootha "A Very Private Gentleman" (1990, Velmi uzavřený pán), není typickým thrillerem. Co mu schází na akčních scénách, ovšem bohatě vynahrazuje přesvědčivým zachycením poklidné atmosféry italského venkova a melancholickým příběhem unaveného muže, který ví, že se ocitl na konci své cesty. Jack je nájemný zabiják a zručný výrobce zbraní, který se po dramatickém prologu v zasněženém Švédsku ukryje v italském městečku, kde se vydává za fotografa architektury. Spřátelí se s místním knězem (Paolo Bonacelli) a zaplete se s prostitutkou Clarou (dcera známého herce Violante Placidová). Jeho snaha skoncovat se svou profesí však nemá naději na úspěch. Musí čelit nejen svému zaměstnavateli, ale také švédským zabijákům, kteří ho vystopovali... Režisérem snímku je uznávaný nizozemský tvůrce Anton Corbijn (nar. 1955), který získal řadu cen za své předchozí dílo, životopisný hudební snímek Control (2007). Vedle umírněného výkonu George Clooneyho se režisér v tomto minimalistickém thrilleru nejvíc opírá o schopnost vyjadřovat se důsledně obrazem a o působivou hudbu dobrého přítele, německého rockového muzikanta Herberta Grönemeyera. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (587)

movie 

všechny recenze uživatele

U Američana mi přišlo líto jak málo se podobných filmů dneska točí, z poslední doby se mi vybaví snad jen Soderberghův LIMEY a to je snad už tak 10 let zpátky? THE AMERICAN navazuje na starou dobrou školu malých a možná tedy i "arty" kriminálek ze 70. let, ta pomalá nálada mi hodně připoměla POINT BLANK. Jsem rád, že jsem to viděl v kině, kamera skvělá, tempo přesně pro mě, George Clooney skvělý, prostředí neodolatelné. Souhlasím s Rob Royem, že příští generace bude mít co objevit. Podobné filmy v současné produkci hodně chybí. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Corbijnův Američan oplývá onou zvláštně zasmušilou kvalitou, kterou tak sugestivně popsal Jiří Cieslar v textu „Pomalost“ (in Kočky na Atalantě). Myšlení v zásvětních rytmech. Pohled z druhého břehu, aniž by vidoucí opustil břeh protilehlý. Delikátní vláčnost, jež plyne z osudově odevzdaného tempa vyprávění, ale i hrdinova nevyhnutelně rozvážného směřování do smrti. Zpřítomňuje se v něm tichost a pragmatičnost Melvillových mlčenlivých gangsterek, ale i napjatá nezvratnost poetického realismu. Hlavní hrdina, nájemný zabiják Jack (George Clooney) je přímým nástupcem Delonova Jeffa Costela i Gabinova Françoise. Mrtvý muž. Archetyp. Ten, který je od úvodní scény odsouzený k marnému zápasu o klid duše: pro nic menšího než vědomí vlastního pochybení. A jak víme od Alberta Camuse, tragédie začíná ve chvíli, kdy hrdina , kdy je vědomý. <> <> Chmura zabíjení v zasněžené, opuštěné krajině kdesi ve Švédsku, kde jej smrt dostihne poprvé, je nesmazatelně vepsána v Jackově tváři, gestech i zatvrzelém mlčení. Pohybuje se úsporně, s krajní opatrností, jako by šetřil energii na jiný, konečný zápas, k němuž trpělivě ukrajuje vzdálenost. Stáhne se do malebného italského městečka v horách, daleko od stop ve sněhu. Pokouší se ukrýt před obrazem viny, vlastní slabostí, najít zapomnění. Nejsou však největší hříšníci právě ti, kdož hledají klid? Dobrý přítel mu připomene, že nemůže zpochybnit existenci Pekla, když v něm žije, neboť Peklo, jak známo, je místo bez lásky. Z okna svého pokoje často obhlíží horizont. Snad čeká, že se zpoza horského masívu vynoří všechny jeho minulé hříchy. Vysedává v prázdných kavárnách, prochází vylidněnými ulicemi, ale není schopen uvolnění: je stále napjatý, v očekávání okamžité zrady, jaksi připravený ke skoku. Za každým rohem tuší neviditelnou hrozbu, přízrak ledové minulosti, anonymní strach. Pronásleduje jej stupňující se temné hučení. Soustředit se dokáže pouze při práci: tehdy je opětovně nesmlouvavě zacíleným profesionálem, jehož ruce prozrazují zkušeného řemeslníka. <> <> Brzy mu však do života vstoupí dvě osudové ženy. Jedna znamená zakázku, druhá rozptýlení. Nájemná vražedkyně, kudlanka, chladná a nepřístupná žena-vamp Mathilde (Thekla Reuten). A Clara (Violante Placido): zprvu nocležnice, milující, oddaná, upřímná i vášnivá, především ale skutečná, s níž zahlédne možnost úniku před osobním selháním. Pravděpodobnost vlastní proměny, očištění, nového zrození. Obě jej svorně oslovují “pane Motýl”: třebaže s rozdílnou mírou sarkasmu či fascinace. Motýla má vytetovaného na zádech, o motýlech si čte před neklidným spaním, motýl přilétá na místo, které podle Clary tolik připomíná Ráj. Uprostřed utajené přírody. A zde se v závěru také povznese do korun stromů... V západní, řecké tradici je motýl metaforou duše: "kvalita duše je kvalitou motýlích křídel", jak krásně napsal Oldřich Král. Na Východě je však také změnou, důkazem o proměnlivosti věcí, nestálosti. Rodí se z housenky, která je ošklivá: z šeredného se tudíž stává krásné. <> <> Tichý Američan, melancholický hrdina, dnes vzácný druh pomalu spěchá ke světlu a vykoupení, ačkoli má křídla zmáčena krví. Tím světlem v temnotě je Clara. Žena a láska k ní. Pro něj je však pozdě, příliš pozdě: již na počátku bylo. A on to ví (nebo přinejmenším tuší). () (méně) (více)

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Zatímco rovnice o dvou neznámých jsem nikdy neměl rád, filmy o mnoha neznámých doslova zbožňuju. Stejně jako uživatelce Rogue i mně snímek přípomněl stará dobrá 70 léta. Úplně jako kdybych v titulcích četl, režie: Pierre Granier - Deferre, v hlavní roli: Alain Delon, ještě to chtělo, aby hudbu složil někdo jako Philippe Sarde a bylo by to dokonalý. Opravdu skvělá práce, vynikající "letecký" záběry kamery, Clooneyho jsem viděl letos ve třech naprosto odlišných rolí a se všema si poradil na výbornou a že tahle role byla mimořádně těžká. Opravdu jsem netušil, že američani jsou vůbec ještě schopni natočit film bez efektů, s minimem keců ale přitom s maximem tajemství a poslat ho jako hlavní chod do sítí světových multikin. Bravo ! ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že po zdejším hodnocení jsem byl mírně rozladěn a zaskočen, protože tento snímek jsem již dlouhou dobu s netrpělivostí vyhlížel. Přesto jsem si říkal, že G. Clooney by nekývnul na " obyčejný " snímek a je pro mě dostatečnou zárukou kvality. Stejně je tomu i v případě Antona Corbijna, byť jde teprve o jeho druhý počin. Již jeho prvotina Control na mě totiž nesmírně zapůsobila. Jestli to půjde nadále touto křivkou a tempem, tak se max u čtvrtého Antonova počinu " udělám " hned po úvodních titulcích. Je mi smutno z faktu, že tento snímek zde má tak nízké hodnocení. Není se však co divit, je to odrazem dnešní doby. Faster and faster, more and more, to je oč tu běží. ANO, i já mám rád pojetí alá Bourne (jsem velkým fanouškem této trilogie), nicméně tento snímek vydávající se zcela jinou cestou je mi bližší. G. Clooney pronáší " na pikniku " ke svoji klientce, (když ji na rameno usedne motýl) větu: je to OHROŽENÝ DRUH. Snad nejvíce tyto 2 slova vystihují tento typ snímků ( hrdinů ). Pomalu ale jistě jim odzvonilo. O to více potěší a já za to tvůrcům posílám vřelé díky, když se někdo rozhodne oprášit myšlenky na " staré dobré časy ". Tohle je totiž skutečná pocta filmům staré školy. Na A. Corbijnovi se nezapře, to co ho ve světě doposud proslavilo nejvíce a to sice portrétní fotografie. Každý záběr je jako jednotlivá dokonale vypiplaná předpřipravená fotografie. Je tak nesmírným zážitkem pozorovat na velkém detailu jak např. George sestavuje zbraň, milování se s prostitutkou, či " pouze " jak si dopřává v kavárně šálek kávy..... Jako velkého nadšence hist. památek ( a býv.studenta architektury - Obnovy památek ) je pro mě nesmírným zážitkem pohybovat se ( díky Antonovi ) zapadlými italskými uličkami, kochat se tou nádherou a závidět Georgovi, že sedí v zastrčeném baru ( kavárničce), usrkává kávu a je zabořen do novin. Vždy, když letím na dovolenou, nevyhýbám se také centrum, nicméně vždy navštívím alespoň jedno malé městečko, (vesnici) a s vekou radostí se toulám zastrčenými uličkami, s bary a kavárnami a plnými doušky do sebe nasávám zdejší vůně a v mnohých případech i pálenky :o) Zpět k filmu. Úplně jsem se tetelil blahem při odkazech ke starším snímkům a scéna, kdy v kavárně v TV běží Leoneho Once upon a time in the west ve mně probudila vskutku vlnu nostalgie. To byla přímo Tsunami. Anton udělal obrovské terno, když se mu podařilo zlanařit do hlavní role G. Clooneyho. Zabil tím tak dvě mouchy jednou ranou. Nedovedu si představit lepší alternativu(Ten chlap má charisma, to musím konstatovat i já ). V druhé řadě potom zejména díky němu si otevřel cestu k americkým velkým sálům. Těžko by jinak v Americe hledal distributora pro velká kina . Za to náleží oběma pánům můj velký dík. Možná bych mohl mít výhrady k úplnému konci- až uvidíte pochopíte, nicméně v tomto případě ( motýl stoupá k nebesům ) mi to kupodivu výsledný dojem nepokazilo. Za určitých okolností bych snad i uvažoval nad 4* ohodnocením, ale když vidím to místní, rád snímek " pošlu " o něco výš - 5*. p.s. všichni vy, co snímek sledujete v pochybné kvalitě na svých noťasech zasloužíte kulku do hlavy, protože tento snímek si o VELKÉ PLÁTNO jednoznačně říká a vyžaduje ho! Přicházíte tím jednoznačně o největší přednost snímku a výsledný zážitek troufám si tvrdit nemůže být ani třetinový. p.p.s. vždy když objevím u někoho v profilu věty na téma: komentáře delší než 8 řádků nečtu ( ztrácím se v nich ). Vám všem takovým, co přečetli v životě max časopisy typu man and healt chci říci jedno: díky za každý takový komentář ke snímku, co zde napsal uživ. Sobis87. Tam je napsáno téměř vše a zcela výstižně. Chtěl bych vidět kteréhokoliv z vás vyplodit něco podobného a navíc to zhustit do 6 řadků. Pokud se vám to podaří, smeknu a osobně se vám omluvím. " 70 léta nejsou mrtva, díkybohu za to! " () (méně) (více)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Stylový pohled na to, jak nájemný vrah tvrdý chleba občas má. Malebná italská vesnička, malebná italská příroda, malebné italské kurvy....a je na světě poměrně minimalistický malebný film. Pokud nebudete v souvislosti s rolí nájemného vraha očekávat akční zábavu, budete spokojení na 80%. Pokud budete, pak je těch 60% odpovídajících. Já se bavil. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (14)

  • Ve scéně v baru Del Monte je možné zaslechnout skladbu "Harmonica" od Morriconeho a současně v televizi, kterou Jack (George Clooney) sleduje, film Tenkrát na západě (1968), v němž skladba proslusla. (Terva)

Související novinky

Další špionáž od autora Jeden musí z kola ven

Další špionáž od autora Jeden musí z kola ven

19.05.2012

Spisovatel John le Carré je jeden z největších klasiků špionážního žánru a adaptace jeho bestselleru Jeden musí z kola ven patří k nejlahodnějším filmovým pamlskům loňského roku. A chystá se filmová… (více)

Clooneyho „bokovka“

Clooneyho „bokovka“

04.11.2009

George Clooney začne tento pátek v amerických kinech zírat na kozy a to je čas, kdy je potřeba upozornit na jeho osobu novinkou o nějakém dalším projektu. Král hollywoodských sympaťáků právě v těchto… (více)

Reklama

Reklama