poster

Šílený Max: Zběsilá cesta

  • Austrálie

    Mad Max: Fury Road

  • slovenský

    Mad Max: Zbesilá cesta

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Thriller

Austrálie / USA, 2015, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Segrestor
    **

    Šílený trilobit aneb Cesta tam a zase zpátky. Nejsem žádný artový pičus, ale tady mi ta příběhová hloubka opravdu chyběla. Zatímco si v předchozí trilogii budujete vztah s Maxem (díky samozřejmě výbornému Melu Gibsonovi), zde jen prožijete jedno šílené dobrodružství s figurkou džíajdžou, jejíž osudy vám budou šumák už od chvíle, co sežere toho gekona. První mínus. A nabízí se další srovnání. Jestli někdo nadával, že v Dómu Hromu Max zachraňuje divoké děti, tady bude už vyloženě prskat vzteky. Další mínus... (záměrně se vyhýbám spoilerům, jen ať se každý podívá.) A mohl bych jmenovat dál, až bych se přes ty mínusy dostal k Odpadu. Má to ovšem i své silné stránky. Jedná se o určité inovace. Divocí lidé z postapokalyptických plání jsou perfektní, bubny a kytarista, bouře, exploze a výborné 3D jsou rovněž skvělou záležitostí, kino se vážně vyplatí. Ale co z toho, že? Dvě hodiny zíráte na kamion skrz oblaka prachu, on se po hodině a půl otáčí a jede zpět. Tac ól, folks. Všichni jsou blbci a vy jdete domů s nepříjemným pocitem, že jste zas naletěli na reklamu a projebali další dvě kila. Konečný verdikt: Z Maxe nezůstalo nic a boj o záchranu pěstebních dělnic nikoho nezajímá. Nakonec jen sledujete, jak (a teď už musím opravdu spoilerovat) skupina důchodkyň (tzv arcimatek) pobije hordy nabušených válečníků. A to je asi to nejhorší! To dovede fakt nasrat.(17.5.2015)

  • JFL
    *****

    Bude to znít jako stařecké mrmlání, ale takovéhle filmy se prostě dneska už netočí, a právě v tom lze hledat klíč k zaslouženému unisono nadšení, které "Fury Road" provází. Nový "Šílený Max" představuje se zázemím dnešních technologií realizovaný film z dávno minulé éry - stylem vyznívá jako esence osmdesátkových australských brakovek rozprostřená do podoby epické fresky po vzoru vrcholu éry autorského Hollywoodu sedmdesátých let. "Fury Road" prostě je Millerova "Apocalypse Now" či "Heaven's Gate". V propagační kampani neustále zdůrazňované přízvisko "vizionářský režisér" tentokrát nebylo planou floskulí, ale adekvátním konstatováním, a to ve všech významech slova. Miller se ukazuje nejen jako tvůrce s do detailů promyšlenou vizí, ze které spřádá portrét osobitého a do nejmenších detailů promyšleného postapokalyptického světa, ale současně jako tvůrce zcela propadlý své blouznivé vizi, jejíž záře je současně pohlcující i fascinující. Proto také ačkoli je "Fury Road" stejnou mírou variací původní trilogie i jejím pokračováním, zůstává bytostně osobitá a solitérní. A tak ačkoli fanoušci budou identifikovat různé podobné prvky mezi trilogií a novinou, film se nikdy nevydá cestou moru současné popkultury, quotespottingu. Není tu žádná recyklace, žádné pomrkávání na fanoušky, žádné odkazy k jiným filmům a popkultuře, ba dokonce ani žádné franšízové elementy. "Fury Road" není exkluzivní a elitářská jako soudobé blockbustery, které podkuřováním různým diváckým segmentům vytvářejí enklávy pravověrných. Miller do naondulovaných a přesofistikovaných vod soudobého mainstreamu vypustil svou běsnící bestii, která si s hřmotem pekelného stroje razí cestu přes všechny poučky o návycích cílových publik, komerční trendy, producentský kalkul a vůbec se neohlíží na to, jak vypadá soudobý blockbuster a co v něm údajně funguje a proč. Film stejně jako jeho svět je současně rozklížený, vyšinutý a přesto zcela koherentní a funkční. Archetypální tříaktový koncept vyprávění je zde převálcován jednou permanentní konfrontací a non stop vypětím (až pak první záběr, kde postavy nejsou v pohybu, či bezprostředním ohrožení a jen spolu mluví, působí jak z jiného světa). Z útrob zdegenerovaného macho žánru akčního filmu vyrůstá matriarchátní podobenství, kde mužské figury překvapivě stojí ve vedlejší roli. A to vše je zasazené do pulzujícího světa, který nenahlížíme zvenku, ale jsme do něj vrženi a mimoděk, doslova na okraji zorného pole zatímco nás postavy ve frenetickém tempu nesou dále, nahlížíme jeho praktické fungování, ale především jeho komplexní mystiku, která vzešla ze všudypřítomného šílenství a bolesti. Miller v jednom rozhovoru uvedl, že měl rád onen pocit, kdy jako malý vyšel z kina a připadal si, že vylezl z horské dráhy a že se na ni chce hned vrátit. Zatímco sezónní blockbustery posledních let se přes diváky jen přehnaly, ale záhy z nich zůstala jen matná vzpomínka na horizontu, "Fury Road" diváky v plné rychlosti nabere a stejně jako hlavního hrdinu je paralyzované a vystrčené před kapotu prožene vřavou vize svého tvůrce. Jestliže postapokalypsa dříve vháněla novu krev do žil archetypálním hrdinským příběhům a pachuť dávno minulé a časem odváté éry westernů či rytířských příběhů nahrazovala opojným příslibem, že právě v budoucnosti s pádem civilizace znovu přijde doba hrdinů (podrobněji zde), pak "Fury Road" ve zkáze světa stejným způsobem znovunastoluje platnost mytologického eposu. Ačkoli zdejší vyprávění vykazuje styčné body s Iliadou a Odysseou, současně svou matriarchální rovinou odkazuje ještě k dávnějším tradicím. Ačkoli pak evidentně podrývá machismus a patriarchát, současně při tom v souladu s řečenou revitalizací archetypů přináší oslavu hrdinství a mužnosti. Jejich zdejší podoba ovšem není toliko klasická, nýbrž stejnou mírou mýticky absolutní ale i postfeministicky komplexní. Když utichne ryk motorů a rozplyne se kouř z výbuchů, ukáže se tragičnost i paradoxnost heroismu nejen Maxe, ale především druhého hlavního hrdiny, jenž se poblázněn mýtem patriarchátu hnal jako běsný vlčák války vstříc branám Valhaly, ale opravdového hrdinství dosáhl až když se oprostil od otcovské figury a přijal role pomocníka a ochránce po boku matek. Neméně komplexně „Fury Road“ pojímá i ženy, které zde po vzoru legendárních matriarchátních společenstev zosobňují nejen život a plodivou či regenerativní sílu, ale také vystupují jako bojovnice. Při tom ale nejsou omezené na jednorozměrný ideál drsňáckých bohyň války. Stejně jako mužské postavy mají každá svůj vlastní příběh a motivace, jež jsou v náznacích patrné z vyprávění, a právě ty podmiňují jejich hrdinství, které je díky své uvěřitelnosti a motivovanosti o to působivější. --- k dalším aspektům filmu viz recenzi pro Cinepur(16.5.2015)

  • EvilPhoEniX
    *****

    Po resuscitaci srdce jsem zpátky a mohu napsat své pocity. Mad Max je zběsilý a adrenalinový tak moc, že všechny ostatní filmy vypadají staromódně a neskutečně pomale. Intenzivita, šílenství, extravagantní nápady, špinavost a kulervoucí tempo jsou superlativy, kterými se Mad Max dá jasně vyjádřit. Komplexnější příběh zde nebyl vůbec zapotřebí, film má čím překvapit, vyvolává emoce i nenávist, při akčních scénách nedýcháte a při menším klidu si pouze utřete čelo, napijete se coly a než se nadějete jste opět v napětí,stresu a uhýbáte skvělým 3D efektům. Lepší postapo Road movie zde nebylo roky ( Záměrně nezmiňuji žánr akční, protože Berandal je pouze jeden).98% bez pochyby. 2% ubírám, pač jsem doufal, že film bude daleko větší řezničina, jak slibovali, nestalo se.(16.5.2015)

  • Flipnic
    *****

    Tak ...i když se vyhýbám odjakživa tomuto způsobu komentování filmů, tady činím výjimku leč si nemůžu pomoci... :)) Viděno v kině ve 3D: "Kurevská nadupaná akční jízda, která nemá obdoby ve svým sub-ranku desítky let, možná od původních verzí a ty jsou již desítky let zavátý prachem a pískem!! Od začátku do samotnýho konce kulervoucí, akční námrd, kterej se ženě brutální rychlostí stále vpřed!! Už po čtvrt hodině stopáže jsem si říkal "doprdele to je náser jako kráva a to je teprve rozjezd, co sakra příjde ještě??!!" --- megaoktanová atmosférická NEJLÍP kdy v historii filmu podaná postapokalyptická pesymistická nálož, u které sem jen kroutil hlavou nad tím, že mě v rámci akčního filmu dokázalo něco úplně skoro tak rozsekat, jako se to povedlo Raidu 2ce, i když ty filmy nesrovnávám, srovnávám jen zážitek a požitek z filmu!!! Tom Hardy je zde sice jako Mad Max dost v pozadí, ale to vůbec nevadí, protože všechny postavy jsou cool jako sviň, záporáci vybraní z původní dvojky excelentní, celý je to maximální prasácká pecka, u které můj mozek (nebo to, co z něj ještě zbývá .... :-D ), zažíval jeden orgasmus za druhým a mě přešel craving na všechno, co jsem kdy zkusil ... :))) Tohle se nehorázně povedlo, a i když jsem tomu nevěřil, až doporučení mýho nej kámoše, mne přimělo místo s kámoši jít do hospody, tak si radši sednout bez popcornu do kina a nechat se tam tímto NEJPOVEDENÉJŠÍM remakem všech dob úplně zničit!! ... tohle bude roky čekat na konkurenci a pochybuju osobně, že se jí někdy dočká. Jden z nejlepších filmů, který jsem viděl v životě. Chybělo tomu jen gore, ale na druhou stranu je to výbornej důkaz, že i bez hekťáků krve a roztrhanejch těl, se dá natočil GENIÁLNÍ akční námrd. TEČKA !!!(24.6.2015)

  • MrHlad
    *****

    Každý rok vidím v kině desítky filmů a spousty dalších pak doma. Jen některé z těch nových ale ve mně zanechají pocit, že jsem koukal na něco mimořádného. Na něco, o čem se bude mluvit i za deset let. Šílený Max: Zběsilá cesta sem naštěstí patří. Trailery nekecaly, tohle je brutální akční jízda od začátku až do konce. Když George Miller tvrdil, že jeho film bude jedna velká honička, rozhodně nekecal. Ještě zajímavější než samotná akce, která je řemeslně výtečná, strhující a vizuálně originální, je ovšem to okolo. Režisérovi Happy Feet se podařilo natočit nového Maxe tak, že musí být spokojeni jak fandové trilogie, tak i nováčci. Zběsilá cesta je až fyzicky nepříjemný film. Zatímco v ostatních postapokalyptických filmech je obvykle jasně definované dobro a zlo, tady je jen šílenství a díky některým postavám (Nicholas Hoult dostal nejlepší roli kariéry) je skoro až hmatatelné. Je to krutý svět s bizarními pravidly, fascinují i odpudivý zároveň. Dobro neexistuje, zlo taky ne, zůstal jen nelítostný boj o přežití. A vy budete přímo v jeho centru. Šílený Max vás na začátku chytne, pak vás nadchne, znechutí, zhrozí a celou dobu fascinuje. A na jeho konci budete mít pocit, že jste viděli něco výjimečného. Ne jenom zábavného nebo zajímavého, ale skutečně výjimečného.(13.5.2015)

  • - Jedná se o první film, kde hudební skladatel Tom Holkenborg v závěrečných titulcích zvolil své občanské jméno a nikoliv přezdívku Junkie XL. (Tom_Lachtan)

  • - Na tahači, který řídí Furiosa (Charlize Theron), se při jedné z honiček rozbije sklo na levém zpětném zrcátku. Později je však v pořádku. Až při záběru na vůz shora, je místo výplně upevněno ruční zrcátko. (pemap)

  • - Bavič Sean Hape (iOTA), který ve filmu hraje zběsilého kytaristu jménem Coma The Doof Warrior, uvedl: „Vědel jsem, že George Miller měl pro mou postavu vypracovaný příběh. Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne) našel Comu v opuštěné jeskyni a ujal se ho. Postupem času se z něj stal hudebník. Já jsem si tento příběh trošku přikrášlil. Má verze je, že Coma byl nalezen s hlavou své mrtvé matky. Když se ho Immortan Joe rozhodl zachránit, Coma si z hlavy ušil masku, kterou oblékal, když táhl do boje. Uctíval tím památku zemřelé matky." Hudebníkova kytara byla na přání režiséra plně funkční.
    (Linkyc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace