poster

Doba měděná (studentský film)

  • anglický

    Copper Age

Dokumentární

Česko, 2010, 52 min

Režie:

Ivo Bystřičan

Kamera:

Jiří Málek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ***

    Ani nepřekvapí, že za filmem stojí kromě režiséra i jeho kolega Martin Mareček, jehož Zdroj je tematicky podobně zaměřený, jen je výrazně dotaženější. Tohle je výlet do Zambie za natáčením měděných dolů, což je ovšem zřejmě to jediné, co se tam natáčet nesmí. Ale i tak to svou výpovědní hodnotu má, ať si manažeři EIB tvrdí, co chtějí.(9.7.2012)

  • JANARYBA
    *****

    Lidé na celém světě se chtějí mít lépe, nejradši tak, jak nám ukazují v hollywoodských filmech....a není řešením se někam přestěhovat a tam "mít právo na normální život", jak si to většina emigrantů představuje. Stejně většina zůstává ve své zemi. Že nebylo špatně, se ukáže, až když je člověku ještě mnohem hůře.... V konečné fázi, jak se tento africký model, kdy stát rozprodá vše nadnárodním společnostem, liší od toho našeho českého? Snad jen tím, že my máme to štěstí a jsme ve středu Evropy a ne v Africe.(1.9.2011)

  • SallyZen
    ***

    Zajímavý dokument z prostředí chudoby a typického alibismu, který má sice docela dobrý potenciál, ale ten není tak využit, jak by mohl. Určitě šlo z toho vymačkat ještě více. I přesto jsem se dozvěděl něco nového a to mě těší. 70%(8.7.2012)

  • honajz
    **

    Jak zazní v závěru z úst jednoho z představitelů oné globální firmy - ono záleží, s kým mluvíte, koho zpovídáte. Věřím, že kdyby tvůrci dělali rozhovor s lidmi, kteří práci v těch dolech mají jistou, dozvědí se zase něco jiného. Kdyby natočili o tom, že kousek dál od té rozbité silnice, kterou opravují děti svýma bosýma nohama, je jiná silnice, nová a moderní, nebylo by to asi moc angažované. Celou dobu mi přišlo, že jsem někam manipulován - nevěřte policistovi, ochranka neuměla zkontrolovat videozáznam, u nás to vidíme jinak, oficiální zástupci nás nechtějí pustit... Takové trošku naschvál točení. Představte si, že by přijeli podobně afričtí filmoví studenti natáčet u nás v Temelíně, jak by to asi dopadlo, a celý dokument by vyzněl, jak je nikdo nechtěl pustit dovnitř a ti oficiální představitelé jak tají pravdu o tvrdých podmínkách pracujících v elektrárně. Pravdivěji tedy rozhodně působí podobně laděný dokument, a daleko obsažnější, Pod sluncem tma.(28.12.2014)

  • Kryšpín
    *

    Pojďme točit do Afriky, nevím co, ale určitě se tam něco najde. Takový přístup k tématu není zrovna nejlepší. Dokument není o tom, přelézt plot, něco tam natočit a nakonec neříct nic divákovi. Přesně takto jsem se cítil po odchodu z kina. Nic jsem si z toho neodnesl a děkoval jsem, že dokument má tak krátkou minutáž. Z počátku to vypadalo na zajímavou investigativní reportáž, ale nakonec je to paskvil slepený z pěti věcí - chudé děti pracující na opravě silnice, zákaz natáčení v továrnách, provizorní kostel, dolování načerno a nakonec zkoumání uměleckého díla na podlaze nějaké firmy. Omlouvám se, ale opravdu jsem nepochopil pointu.(12.1.2011)

  • - Film se však kvůli neustálému zatýkání policií či přerušování bedlivými občany mění v nevytěžitelnou reportáž. Doba měděná není odtrženým cestopisem či drastickou zkazkou o utrpení. Namísto toho zkoumá, jaký vliv mají na vzdálenou Zambii evropské peníze. V rozvojových půjčkách se sem vlévají finanční zdroje evropských daňových poplatníků skrze instituce EU, jíž je i Evropská investiční banka. „Film nepostuluje privatizaci jako zlo, ale přináší bohatý materiál k zamyšlení, jak má privatizace vypadat, aby lidem přinesla užitek,“ sdělil Petr Hlobil z CEE Bankwatch Network, která film koprodukovala. (Zdroj: Artcam)

  • - Dvoučlenný štáb v rámci natáčení proniká do domácnosti bývalého odboráře, který mu poskytuje útočiště před všímavou policií, která dokumentaristy pečlivě monitoruje, či mezi ilegální horníky, kteří bez veškeré techniky na vlastní pěst dotěžují zbytky rudy v dole, který již důlní korporace uzavřela. Natáčení bylo riskantní, proběhlo totiž necelý týden poté, co v dole střílela po hornících bezpečností agentura a několik jich vážně zranila. (Zdroj: Artcam)

  • - Český dokumentární štáb se vydal do Zambie na tři týdny, aby prozkoumal situaci v regionu Copperbelt – těžařské oblasti v jedné z nejchudších zemí světa. Takzvaný africký socialismus, který zde nastal po osvobození od Velké Británie, skončil na počátku devadesátých let. Tehdy došlo k privatizaci jediného podstatného vývozního artiklu Zambie – mědi, z jejíhož prodeje stát financoval veřejné služby. Doly koupily západní korporace a život v Zambii se výrazně proměnil. (Zdroj: Artcam)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace