Reklama

Reklama

Banksy: Exit Through the Gift Shop

  • USA Exit Through the Gift Shop (více)
Trailer

Obsahy(1)

Legendární streetartista a graffiti writer Banksy, který ani přes nominaci na Oscara neodhalil svoji identitu, vstupuje do českých kin se svým provokativním mystifikačním dokumentem o street artové scéně. Excentrický francouzský majitel obchodu Tonny Guetta, který má stovky hodin záznamů graffiti akcí, marně pátrá po tajemném Banksym a sám se po jeho vzoru rozhodne stát kultovním umělcem. Pod pseudonymem Mister Brainwash (MBW) začíná chrlit jeden artefakt za druhým... Zábavný a vzrušující dokument o kultu pouličního umění, který tento fenomén zároveň odhaluje, zároveň jej relativizuje a sebevzhlíživost některých umělců ironicky shazuje. Stejně jako ve svém umění, i ve filmu Banksy zpochybňuje současnou pouliční výtvarnou scénu, která se stala snobským pozlátkem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (255)

Matty 

všechny recenze uživatele

Po pár ukázkách jeho prací jsem si říkal, že Banksy je týpek… tak proč bych měl kruci sledovat nějakého pošahaného Francouze, který nic převratného nedokázal (a svým hledáním uměleckého sebe-vyjádření připomíná Takešiho Kitana v Achillovi a želvě)? A pak mi to došlo. Nejspíš. Právě nemožnost rozkrýt, jestli to celé byl jeden dobře vymyšlený šprým (anglický výraz „prank“ je výstižnější), nebo nikoliv, považuji za ten nejrozkošnější projev podvratnosti. O Banksym ještě uslyšíme, i když ho nejspíš nikdy neuvidíme (pak by celá hra ztratila důležitou část svého kouzla). 75% ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Skvělá a nesmírně přemýšlivá práce o domestifikaci revolty a komercionalizaci podvratnosti. Bolestně i humorně přesná výpověď o tom, co např. Mark Fisher ve své knize Capitalist Realism líčí jako jednu z dominantních vlastností současného kapitalismu. Jak se i tak radikální činy jako připomenutí rukojmí z Guantanáma v srdci konzumní bezstarostnosti mohou změnit ve snobské pózování, to je nekonečně zneklidňující a vybízející k zamyšlení nad úlohou umění ve veřejném prostoru. V neposlední řadě jde ale též precizně vystavěný "mockumentary", který svědčí o Banksyho filmařském talentu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hřejivý příklad ,,mockumentary". Dokumentární revoluce už je sice dávno za námi, Banksy vlastně už točí podle zcela zajetého úzu, který spoludefinoval především Michael Moore (a jeho epigoni) a mystifikační král Sacha Baron Cohen/Borat/Bruno (kořeny jsou ale daleko hlubší), oni přišli s něčím, co by se dalo označit jako éra postmoderního filmového dokumentu - dokument je vystavěn na principu hry, objektivita vyprávění přestává být důležitá, stírá se rozdíl mezi hraným a dokumentárním filmem, sám tvůrce vstupuje a zasahuje do dokumentu a stává se hlavním aktérem dokumentovaného, dokumentární film získává nový rozměr - má bavit, tomu odpovídají také neotřelé formální prostředky (home video atd.), zajímavé, osobité propojení obrazu a hudby (francouzská harmonika...), manipulování s předkládanými fakty, mystifikování, tahání za nos... Celý dokument je vlastně jednou velkou Banksyho performancí. Jeho dokumentární film je nepokrytě umělecký, už díky své nejednoznačné interpretaci. Co je v něm vlastně pravda? Když bych si chtěl svou diváckou percepci nějak utřídit, v bodech by mi vyšlo zhruba toto - Exit Through the Gift Shop zahrnuje těchto několik významových rovin: 1. filmové dějiny street artu 2. Banksyho tvorbu samotnou 3. reflexe úlohy umění v postmoderním světě 4. postižení mělkosti a povrchnosti současnosti 5. mystifikační rozměr (Jaký je vztah mezi Banksym a Thierry Guettou alias Mr. Brainwashem? Není náhodou podobný jako mezi legendárním Andy Kaufmanem a Tony Cliftonem? Mediální sebeprezentace Thierry Guetty by tomu snad i napovídala... A co samotný Banksy? Není náhodou i on pouhou fiktivní postavou, uměleckou značkou, kterou stvořila nějaká umělacká skupina? A podobných otázek se nabízí řada...) ----- Banksy je nepochybně skutečný umělec, už jen samotný koncept tohoto dokumentu je úchvatný, i když musím přiznat, že jsem se ke konci už trochu ošíval, zvolenou stopáž se mu nepodařilo úplně maximálně naplnit, přesto jeho zkoumání vyprázdněnosti dnešní doby a kapitalismu coby řádu, který ze své podstaty komerčně zužitkuje jakýkoliv pokus o podvratnou revoltu proti němu samému, což se paradoxně stalo i Banksymu, je excelentní. Je v tom zahrnuta i paralyzující role marketingu a reklamy, bez níž dnes nelze tvořit, ba téměř ani existovat, vyprázdněnost umění a tvorby, veřejného života, politiky, médií... O uměleckém úspěchu rozhodují konexe a známosti, média slepě a tupě kodifikují nové umělecké trendy a osobnosti, u nichž už ani nejde o umění, ale jen o image, navíc zamořují veřejný prostor svou posedlostí celebritami odtrženými od reálného umu a dovedností, téměř veškeré západní umění (a vlastně i politika, veřejný život atd.) je jen jeden velký hype...bublina...nic... Řečeno slovy románu Milana Kundery ,,život je jinde"...otázkou je však kde...kde mimo život? ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Skutečně zábavný dokument, který nejenže ukáže spoustu originálních výtvorů, ale dovede diváka k zamyšlení, co je vlastně umění a kde je hranice mezi uměním a sračkou. Haněný Thierry Guetta mi byl sympatický. Dle mého názoru to opravdu není umělec, zato nesmírně šikovný podnikatel s těmi nejlepšímy úmysly. Pokud se tedy tomu filmu dá věřit. A samotnej Banksy je umělecký génius, ale taky trochu čurák. Dostala mě příhoda z Disneylandu, kde vystavil pobuřující figurínu a řekl dobrákovi - hloupýmu francouzovi ať tam stojí a čeká, čímž z něj udělal okatou návnadu a sám se převlíkl na hajzlech a zmizel po anglicku. A pak ještě nebohýho, nicnetušícího frantíka ohodnotil, jako že obstál a je hoden pobývat v jeho blízkosti. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Přečetl jsem si většinu z komentářů a vnímám celou věc trochu jinak. Tohle totiž není nějaká moralisticky-kritická óda na téma, co je a co není umění, nebo ironický lament nad tím, jak se street art komercializuje a ztrácí autenticitu, ale bezskrupulózně sobecký a zcela egoistický výkřik z dílny Banksyho kritizující rádoby-umělce jako je Guetta, kteří si dovolují na něm parazitovat. Správně se to mělo jmenovat nikoliv Banksy: Exit Through the Gift Shop, ale Banksy: Ty sviňáci mi lezou do zelí. Proto nemůže být a není Guetta Banksym, jak se někdy v rámci debat „mockumentary versus hoax“ objevuje; Bansky je tady zcela jasně britská superhvězda a pan umělec, kdežto Guetta šmejd, který má tu drzost pana umělce kopírovat. ____ Pokud by ale někoho přesto zajímala cesta od „čistého" umění k vyprázdněnému byznysu a nekonečná schopnost kapitalismus začlenit, a tak otupit subverzivní ostří všech jednotlivých požadavků, ať vezme v potaz Piráty z Karibiku. Ono se sice pořád přetřásá Che Guevara na tričku buržoazní mládeže coby příklad hegemonie a její inkorporace, ale Piráti z Karibiku nám poskytují mnohem pěknější příklad. Na jedné straně tu máme disneovsky uhlazený mainstreamový film pro celou rodinu, a hle!, do něj včleněný asociální, osamocený klaun, mimoňská, loserovská postava kapitána Sparrowa, která trpí problémem komunikace s okolím a nevyhraněnou sexuální orientací. A přesto ho všichni berou a mají ho div ne za boha. Jaký nádherný příklad! Nebo si vezměte reklamu, která přebrala metody ruských avantgardistů: juxtapozice tváře strávníka hned vedle ledničky opisuje Kulešův efekt, zatímco rovnice špína + prášek = čistota vychází z principů intelektuální montáže, která počítá s tím, že ze střetu dvou záběrů a s pomocí asociativního myšlení diváka vznikne v jeho hlavě záběr třetí, který vytváří poselství a smysl celého tohoto pomyslného „souboje záběrů". Jak se později ukázalo, ono to často nefungovalo, lidé si ten třetí záběr nedomýšleli. Reklama to zdá se pochopila a ukáže nám jej explicitně v celé své kráse. A pak že to nejde. ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Banksy je geniální, sám zrežíroval tento dokument a sám sobě dal tak málo prostoru, přesto si z tohoto dokumentu odnesete pouze dvě myšlenky... "miluju street art".... "Banksy je genius". Noční bandita, Zorro se sprejem, geniální myšlenkář, umělec. Banksy je jednička a jeho práce se mi neuvěřitelně líbí, udělal si reklamu a zároveň dokázala odvyprávět spoustu příběhů, které se jakkoliv váží k ulici. Dokonale působí i fakt, že tupé stádo je ochotno koupit cokoliv za miliony, i když to jsou naprosté sračky vyrobené v počítači, pouze vytištěné přes kvalitní tiskárnu. Bravo Banksy! Dokázal jsi pochcat člověka, kterému jsi zavázaný a přitom jsi nemusel říct jediné negativní slovo na jeho hlavu! 100% 23.12. 2010 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Váhám přesně na pomezí 4 a 5. Zatím dávám 5, přestože to necítím s jistotou. Banksy každopádně bez zbytečné složitosti nabízí širokou škálu motivů a prostor k vytvoření vlastního názoru. Tak mě nenapadá, co chtít víc... ()

MoRTy 

všechny recenze uživatele

Docela dobrý. Fiktivní postava spojuje reálný legendy streetartu, v druhý půlce mi to ale trochu připomínalo fiktivní dokument o kapele Spinal Tap, ale jinak dobrý! ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Spíše než o Banksym je Exit Through the Gift Shop o vzniku Mr. BrainWashe z nenápadného a excentrického Thierryho Guetty. Samotný Thierry je komickou figurkou, která životem proplouvá bohémským stylem a osud tomu nejspíš chtěl, aby se čirou náhodou dostal do srdce street artu a následně v sobě objevil netušený talent. A nebo to byla jedna velká haluz? 3 a 1/2. ()

TeeAge

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Banksy | Hudba: Geoff Barrow | Produkcia: Holly Cushing, Jaimie D'Cruz, James Gay-Rees | Distribúcia: Revolver Entertainment | Štúdio: Paranoid Pictures | Rozpočet: ? $ | Tržby: 4,984,625 $ || ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Hranica, ktorá delí street-art od pravého umenia je skutočné veľmi tenká. Pre niekoho je street-art súčasťou umenia, iní ľudia v tom vidia len povrchný a nezmyselný vandalizmus. Je ťažké špecifikovať a jednoznačne oddeliť obyčajného sprayera, ktorý na verejné miesta len bezúčelne načmára nejakú machuľu a súčasne v tom vidí hlbokozmyselný odkaz. A on pritom aj sám seba a svoje výtvory môže vnímať ako súčasť moderného umenia. A potom sú tu takí, ktorých nočné výlety síce takisto zanechávajú značné stopy, ale často aj s umeleckou hodnotou. Ale aj to je vec názoru a uhla pohľadu. Keby som bol majiteľom nejakého skladu, na na ktorého steny som pred týždňom nahodil novú fasádu, asi by som sa na vec pozeral inak. Iný príklad je, keď som chodil na základnú školu, tak omietka bola natoľko zničená, že škola nemala peniaze na celú jej opravu, a tak si pozvala elitných graffiťákov nášho mesta, ktorí jednu stranu školy kompletne prerobili a z našej školy sa stala najcoolovejsšia budova v meste. :) Trošku som sa nechal uniesť pohľadom na vec, ktorý ukončím tým, že pokiaľ majú podobné obrázky, logá a symboly sebe-menšiu logiku, hĺbku, či nesú určitý odkaz, tak potom majú zmysel a spoločnosť by ich mala aspoň čiastočne akceptovať. Zákony sú ale zákony a ako trestná činnosť by tieto činy mali ostať zachované, pretože potom by bola len otázka času, kedy by sa to vymklo spod kontroly. Ale k filmu: Veľmi dobre obsahovo vyriešené, za hodinu a pol mi dal tento film skutočne veľa. Veľa informácií, vedomostí a nových pohľadov na veci, s ktorými sa bežný človek nemá šancu stretnúť. Koncept celého dokumentu je veľmi zaujímavý, štýlový, dynamický a hlavne komplexný. Nato, že tvorcovia pracovali s materiálom, ktorý zachytáva vyše desať rokov Guettovho amatérskeho nahrávania, sa im podarilo zachytiť skutočnú podstatu hlavnej myšlienky a možno samotného Guettu trošku zosmiešniť, čo mu podľa mňa právom patrí. Názor si urobte sami. 80%. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Nesmírně zábavnej příběh jednoho blázna, streetartisty jménem Thierry Guetta, ve kterém samozřejmě sovy nejsou tím, čím se zdají být. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Banksy sa potreboval vysporiadať s konkurenciou, atakujúcou jeho postavenie na poli street artu. A tak vytvoril film s presahom. Žiaľ, nie s takým výrazným, akí tu popisujú nadšení komentátori. Z pozície umelca totiž neprekonal tieň seba ako poloboha, hromžiaceho ironicko-mystifikačnú síru na epigónov, odjedajúcich mu z peňažného a mediálneho koláča. Vtipný je potiaľ, pokiaľ film paroduje správanie sa ľudí, ktorí sa začnú zaujímať o nejaké umenie, ale chýba im pri tom akýkoľvek regulačný mechanizmus a tak s rovnakým zápalom berú všetko - od braku po naozajstné umenie. No po nejakej dobe sám film začne pôsobiť ako únavný parodujúci videoklip striedajúci prostredia, streetwriterov, štáty, záznamy akcií, ale v podstate ukazujúci len jedno: každé originálne gesto je napodobniteľné a šikovnou reklamou sa dokonca táto nápodoba môže stať finančne výnosnejšou. Čo sa však režisérovi podarilo, je vytvorenie postavy Thierryho Guettu - človeka až odpudzujúco nesympatického každým svojím gestom, vetou, myšlienkou. Veľmi pochybujem, že v realite by Banksy takémuto zjavu by povolil nakrúcať niečo zo svojho zákulisia. ()

Související novinky

Oscar 2011 - výsledky

Oscar 2011 - výsledky

28.02.2011

Stejně jako každý rok, i letos nám akademici připravili nějaké to překvapení. Letos je ve znamení obrovského neúspěchu Opravdové kuráže, která neproměnila ani jednu z deseti nominací a podobně… (více)

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

26.01.2011

83. udělování Cen Americké filmové akademie proběhne v neděli 27. února. Do té doby můžete tipovat, kdo bude vítězem. A nebude to lehké, letos se v pomyslném pelotonu setkali velmi silní běžci.… (více)

Reklama

Reklama