Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V malém jihočeském městě, mezi kamarády z gymnázia a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin (E. Cupák) první platonickou lásku k mladé Aničce Karasové (Jana Rybářová). Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých, z nichž jen někteří mají pro jeho pocity pochopení. Ratkin se nechává unášet bohatstvím svých citových zážitků. Ani zlá vůle místního katechety, pomluvy bytné, svody neukojené vdovy ze sousedství a nakonec ani nemilosrdný osud nemohou přehlušit hlas „stříbrného větru“, zpívajícího píseň mládí a lásky… Lyrický román "Stříbrný vítr" byl již druhým „šrámkovským“ filmem režiséra Václava Kršky. První byl Měsíc nad řekou z roku 1953. Fráňa Šrámek byl básníkem mládí. Jeho díla jsou křehkou lyrickou písní mladých smyslů, jemné psychologie, postřehu a náladové sugesce. K atmosféře filmové přepisu přispěly i procítěné výkony nesmírně citlivě vedených herců, z nichž zaujala hlavně tehdejší mladší generace, reprezentovaná lyrickým Eduardem Cupákem, ale i Janou Rybářovou a dalšími představiteli Ratkinových spolužáků. Na dobrém výsledku má velký podíl i lyrická hudba Jiřího Srnky a nostalgicky laděná obrazové kompozice kameramana Ferdinanda Pečenky. (Česká televize)

(více)

Diskuze

petr.c17

petr.c17 (hodnocení, recenze)

Film jsem viděl už několikrát, ale až teď naposled jsem se pokusil zapátrat, co se stalo s tou hezkou mladou herečkou Janou Rybářovou zde jako Anička Karasová alias posedlá a spadla mi brada, když jsem se dočetl, že 3 roky po natočení tohoto snímku spáchala sebevraždu snad z nešťastné lásky. Taková škoooda jí. Mohla hrát údajně postavu Jany ve filmu Vlčí jáma, kterou pak obsadila Jana Brejchová. 

Nicméně tento film svým patetickým a deklamačním způsobem působí tak hrozně naivně až se ježí chlupy, ale z toho jsou tam i sympatické pasáže a člověk si v postavě Radkina představí Fráňu Šrámka, jak tam v Písku řádil za let gymnaziálních. Dokonce navštívil i vykřečený dům a koketoval s potulnou hérečkou Jiřinou Šejbalovou, která zde působí jako pravá šmíra...tak začínali u nás herci než se dostali na Barrandov a tak všelijak podobně. 

hippie2222

hippie2222 (hodnocení, recenze)

Jo a mohl jsem si to celý ušetřit - stačí si seřadit komentáře podle hodnocení a najet na úplnej konec: Kolega wikipetr
 to popsal takřka dokonale - obrovskej souhlas. ;)

hippie2222

hippie2222 (hodnocení, recenze)

Souhlasím s předřečníkem. V komentářích se to hemží nadšením z povedenýho převodu na plátno, já nadšenej nejsem vůbec. Cupák a Rybářová hrajou výtečně, o tom není sporu. Ale co se stalo se scénářem, s dialogama? Kniha má úplně jinou atmosféru, děj začíná o mnoho let dřív než film - a to je velmi důležitý! Tam máme vyobrazenej teror despotickýho otce, formující osobnost Jeníkovu. Kniha je nejenom bouří proti autoritám, ale taky kolosálmní bouří hormonální - dospívající Ratkin propadá jednomu vzplanutí za druhým, až mu to leze na mozek. Na plátně máme jen jakousi nevinnou platonickou lásku k Aničce. Přitom Anička byla jen jedna v řadě. Ratkin by sice hrozně moc chtěl zažít čistou romantickou lásku, sám toho ale není příliš schopen a poháněn chtíčem romantizuje si kohokoli, na koho jeho oko pohlédne. A dál: Všechny postavy (ano, i spolužáci) si v předloze důsledně vykají, ve filmu máme najednou novodobější "soudružskou" tykačku, která ničí poetiku. Pak si náhle scénárista na knihu vzpomene a násilně tam vecpe naprosto doslovně opsanou scénu či dialog z ní. Výjev, kdy herečka Hela (nevhodně vybraná představitelka - příliš stará a vyžilá, to romantický vzplanutí k ní tu vůbec nefunguje, člověk mu nevěří a působí trapně) zajede Ratkinovi do vlasů a on zvrátí hlavu a ona ucukne, je tak brutálně doslovnej a blbě zahranej, až jsme při projekci vyprskli smíchy. Udělali jsme totiž velkou chybu - film jsme si pustili následující den po doposlouchání audioknihy - nedoporučuju! Takže víc než tři dát fakt nemůžu, a je to spíš dvě a půl. Ostatně na plnej počet není ani samotná kniha, mám vůči ní taky dost výhrad :-).

mimau

mimau (hodnocení, recenze)

Oproti knížce příliš kožené a bez výrazu. Všichni jako by se styděli. Beru to jako režisérovo nepochopení předlohy.

Reklama

Reklama