Reklama

Reklama

Podnikatelka Beth Emhoffová se vrací ze služební cesty z Hong Kongu, kde se nakazí neznámým virem. Brzy onemocní i její syn Clark. Bethin stav se stále zhoršuje a o dva dny později se zhroutí s těžkými záchvaty. Její manžel Mitch ji odváží do nemocnice, ale žena přesto umírá. Patologové konstatují, že byl napaden mozek a centrální nervový systém meningo-encefalitickým virem. Zdrcený Mitch se vrací domů, a nachází syna Clarka mrtvého. Mitch je okamžitě izolován, ale ukáže se, že je vůči nákaze imunní. Se svou dospívající dcerou se pokusí odjet z města, ale národní garda jim v tom zabrání. Nastává chaos, nepracují sociální služby a objevuje se rabování obchodů a domů. Smrtící, vzduchem přenosný vir, který nemocné zabíjí během několika dnů, se rychle šíří po celém světě. Lékaři se snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji než samotný virus. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 040)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Nepřekvapuje mě, že se jedná o další Soderberghův počin, který jde proti žánrovým očekáváním, podrývá hvězdný status mnohých herců a znejišťuje diváky podáním výpovědi o úloze zacházení informací ve společnosti. Komě toho, že mnozí Soderberghova dvorního skladatele Martineze objevili až díky Refnově americkému debutu, mě překvapuje, kolik - soudě dle ohlasů - se po premiéře vyrojilo zpozdilých dramaturgů. Ti zpětně radí, že by film měl být buď delší, aby byly všechny postavy "správně" prokreslené, byl jim věnován "patřičný" čas a vše bylo uzavřené, nebo by měl mít méně postav, aby nám některá mohla být bližší a mohli bychom se s ní identifikovat apod. Nejenom daný přístup, ale vůbec takové "konvenční" nároky mi přijdou nemístné hned z několika důvodů. Zaprvé jde o typ vyprávění s několika postavami, které se odklání od klasického modelu, a tak je záměrně většina linií nechána otevřených a nedořečených pro divákovo domyšlení. Zadruhé obsazení známých herců vede k tomu, že postavy máme vnímat spíše jako určité abstrakce - nositele žánrových kódů. Proti nim se buď proviňují (ukázkovým příkladem je Gwyneth Paltrow umírající v prvních deseti minutách), nebo je svým schematickým jednáním naplňují, ale my víme, že šťastné konce a neokázalá humanistická gesta patří do žánrového, nikoliv skutečného světa. NÁKAZA je totiž procedurálním dramatem, ve kterém se ale na rozdíl od obdobně vyprávěného TRAFFICU - NADVLÁDY GANGŮ neukazuje pouze samotný oběh látky (drogy, viru), nýbrž i provázanost makro a mikro historie. Závěrečný příklon ke klasičnosti (zodpovězení narativní mezery z počátku, jelikož se začíná in media res, utvoření heterosexuálního páru) totiž patří jen jedné z mnoha linií a na ní se podvratně ukazuje, že štěstí lze dosáhnout leda bez obeznámenosti se všemi informacemi, popř. jejich zamlčováním druhým pro dosažení štěstí druhých. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Nákaza není jen tak ledajaký film. Je to spíš film velmi prorocký, neboť ukazuje zásadní rozdíl mezi 20. a 21. stoletím, který by se dal charakterizovat i jako rozdíl mezi macro a micro strukturami. Jestliže přicházelo ve 20. století největší nebezpečí s jadernou katastrofou a největší úspěch s přistáním člověka na Měsíci (podle mě to nejtitánštější, co kdy lidé dokázali), ve 21. století se přesunujeme do micro struktur: největší nebezpečí skýtají biologické zbraně a kyberútoky hackerů a největší úspěch přistání s nanoboty v lidském těle, jak o tom referují Tata Bojs v Léčiteli. Po stovky let označovala Velká čínská zeď stavbu z cihel a kvádrů; dneska označuje firewall hlídající čínský přístup k internetu. Tématem číslo jedna zkrátka už nejsou velkolepé výbuchy a jaderné hřiby, ale, jak naznačuje Nákaza, spíš malý nebezpečný breberky v podobě biologických zbraní – doslova nepřítel bez tváře, skrytý a nevyzpytatelný. Odsud vidíme, proč byl teroristický útok na věže WTC a jejich následné zřícení v září 2001 spíše posledním spektakulárním dozvukem válek dvacátého století, než aby předjímal charakter válek století jedenadvacátého. Očekává nás totiž něco nepoměrně zlověstnějšího: hrozba „imateriální“ války provázené neviditelným útokem – viry, jedy, které mohou být všude a nikde. Na úrovni zjevné materiální reality se nic zvláštního neděje, žádné velké exploze, a přece se důvěrně známý vesmír hroutí, živo se rozpadá. Vstupujeme do nové éry paranoidního válčení, ve kterém bude největší problém představovat identifikace nepřítele a jeho zbraní. Nakonec přesun od čitelných macro struktur k nevyzpytatelným micro strukturám kopíruje i přechod od newtonovské fyziky ke kvantové teorii: jakkoliv je kvantová teorie nejúspěšnější teorií, kterou kdy lidská mysl vytvořila, je vybudovaná na vratkých základech náhody, štěstí a pravděpodobnosti. Na rozdíl od newtonovské teorie, dávající jasné, jednoznačné výsledky pro pohyb, umí kvantová teorie udávat jen pravděpodobnost. Tento rozdíl mezi oběma stoletími bude mít zásadní vliv i na kinematografii, jelikož biologické zbraně nebo kyberútoky nejsou tak vizuálně atraktivní jako výbuchy atomovek nebo ekologické hrozby. Jak pronese jedna z postav v Nákaze: virus je příliš malý na to, aby ho zachytila kamera. Soderbergh se s tímto omezením a současně výzvou pro kinematografii vypořádal velmi dobře. Otázka zní, jak se na tomto poli povede ostatním filmařům. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Byl by se mi líbil ten sterilní, videoklipní styl zachycující pěkně ráz na ráz mechanismus, jak vzniká a světem se šíří nákaza, jak se rozrůstá v epidemii, jak mění náchylnou civilizaci v spoušť, jak se dejme tomu civilizace tentokrát přeci jen ještě ubrání, jaké mohou být průvodní jevy toho v administrativě, publicistice, rodinných vztazích atd. - kdyby to byl prostředek, jak nejlépe zachytit, ukázat, vypreparovat, předvést nějaký konkrétní, zajímavý fenomén. Záleží na tom především, za jakým účelem se takový způsob natáčení použije. *** A já viděla jednoduché, instruktivní video o amerických obětavých zdravotnických a jiných vládních organizacích, řadových doktorech i čelních představitelích, kteří se všichni koordinovaně snaží pro dobro svého lidu a celého světa vyvinout a v nejkratším možném čase v moudré spolupráci s farmaceutickým průmyslem rozšířit spásnou vakcínu proti skutečně náhodně vyvinuté a rozšířené zabijácké nemoci, a ještě přitom musejí bojovat se samolibými bloggery, kteří manipulují veřejnost konspiračními teoriemi, aby se svezli na vlně popularity a něco na tom trhli. *** Viděla jsem obyčejné protikonspirační video, které na jednoduchém příkladě nabádá diváky, aby věřili svojí (potažmo americké) vládě, svým doktorům a svému farmaceutickému průmyslu, ignorovali zlé jazyky píšící na internetu nebezpečné smyšlenky (protože na rozdíl od koncernů obchodujících s léčivy bloggeři vydělají miliony na propagování kapek z forzýtie), a aby si proboha nekupovali místo drahých léků bylinky a nepřestali se dávat očkovat. *** Nejsem člověk náchylný věřit konspiračním teoriím, stejně tak si ani nedělám naivně iluze, že v politice, ve vysokých úřadech a na manažerských křeslech kteréhokoli průmyslového odvětví sedí lidi, kteří nejsou schopní těch nejhorších zvěrstev. Možné je všechno, co si dovedeme představit, a většina toho se někde ve světě v nějaké podobě i stala nebo stane. *** Hlavně si ale myslím, že filmy stejně jako jiná umělecká díla nemají zaujímat místo propagačních letáků - že mají obzory naší imaginace a chodníčky našeho uvažování rozšiřovat, a ne zužovat (a pro politické či novinářské thrillery to platí dvojnásob, když už si s tím ohněm zahrávají). A poznám, když se to děje. Tohle není film, tohle je jednoduché video na podporu naivního mýtu o hodné a dobře spravované americké kultuře (hodný černý lékař a jinak vysoký činitel z protiepidemiologického centra věnuje svoji vakcínu synkovi uklízeče na parkovišti u nich v budově; výzkumná lékařka zkouší sama na sobě testovací vakcínu, její kolegyně přijde o život při práci v terénu a umírá jako řadová oběť, členka WHO se nechá zajmout a pak trpělivě vyučuje děti v nákazou ohrožené čínské vesničce angličtinu, zatímco spolu s nimi čeká na vyžádanou přednostní dávku vakcíny atd. atd. - hotová Timurova parta ušlechtilých lidumilů), která to v zásadě pořád myslí s lidstvem dobře a neměly by se jí v jejím konání házet klacky pod nohy v podobě konspiračních teorií, neboť ty jenom zvyšují nervozitu a paniku a vedou k násilnému chování (jak ilustrováno např. výtržnostmi v lékárnách, ve frontách na bylinky). Stejně tak film hezky nabádá k tomu, aby v případě epidemie lidé zachovali klid, trpělivě čekali, až na ně s čímkoli přijde řada, a uposlechli všeho, k čemu budou vyzváni, jinak se opět jenom zbytečně prodlouží agónie a bude to všechno jen horší (ilustrováno ozbrojenými loupežemi v domech po nocích, útoky na lékárny, výtržnostmi ve frontách na příděly hotového jídla, bincem v ulicích atd.). *** Myslím na aktuálně se šířící teorie o tom, že Američani vyvinuli ebolu, aby udrželi pod kontrolou těžební oblasti v Africe, že kdysi vyvinuli virus HIV, aby pokrotili rozjívenou a státní správě se vymykající divokou, osvobozující se generaci a vnutili lidem normalitu v podobě křesťanského rodinného konzumního života bez psychedelických, sexuálních či jiných individualizačních a iniciačních excesů, myslím na všelijaké zvěsti o bioterorismu ve službách nejrůznějších frakcí, včetně těch nejvyšších, které se odrážejí ve scifi a spekulativní a extrapolační literatuře posledních let (jednu takovou povídku - Piánko apokalypsa - jsem shodou okolností zrovna dopřekládala pro XB-1) a které chce tenhle film zamáznout a pominout, a skoro mi začíná vrtat hlavou, kdo si tohle silné antibiotikum a sedativum v jednom u Soderbergha tak pěkně včas objednal :) *~~ () (méně) (více)

Hild 

všechny recenze uživatele

Stále přemýšlím nad tím, co jsem vlastně čekala a zjišťuji, že jsem nejspíše dostala přesně to, co jsem čekala. Tohle téma by asi lépe natočit nešlo. Soderberghova režie je skvělá, neztrácí na tempu a především v první polovině filmu se mi nejvíce líbil jeho důraz na všechny drobnosti, každý dotek je zde životně důležitý a vše do sebe zapadá. Největším lákadlem filmu je samozřejmě hvězdné obsazení, ale žádný herec zde nevyniká nad druhým, jednoduše k tomu nedostane prostor. Přes všechny tyto kvality mě však film nechal úplně chladnou. Při sledování jsem necítila vůbec nic, bylo mi jedno postav a bylo mi i jedno, jak to vlastně skončí. To je můj největší problém s tímto filmem. Shrnula bych to takto. Řemeslně skvěle odvedená práce, ale nic víc. Lepší 3* ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Nákaza mi přišla jako krátký přehled zpráv. Velmi stručně, krátce a bez jakéhokoliv zaujetí ve zkratce popsaná událost. Contagion je chladný a odměřeně zpracovaný pohled na pandemii globálního rozsahu. K postavám si člověk ani nemůže vytvořit nějaký vztah, jsou to jen figurky, jejichž prostřednictvím se o nákaze dozvídáme. V průběhu děje se film zcela přestal zajímat o postavu Kate Winslet, takže se vůbec nedozvíme, co se s ní nakonec stalo. Můj obdiv má Cliff Martinez, jehož minimalistickou, avšak velmi osobitou hudbu začínám po filmech Drive, či Jen Bůh odpouští, brát na vědomí. Závěrem se film dostává na začátek a objasňuje, jak to všechno vlastně začalo. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (19)

  • Na filme spolupracovalo CDC (Centrum pre kontrolu chorôb a prevenciu). (Greenpeacak)

Související novinky

Virová nákaza ve filmech

Virová nákaza ve filmech

15.03.2020

Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či… (více)

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

31.12.2011

Další filmový rok je za námi, a tak vám přinášíme přehled nejlepších filmů roku dle předních uživatelů ČSFD.cz. Uživatelé i filmy v jejich výběru jsou seřazeny abecedně. Jako vítězný snímek z tohoto… (více)

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

31.12.2010

Další kalendářní rok se chýlí do finále a nechává v nás několik výjimečných filmových zážitků. Nebylo jich zas tolik, ale byly o to silnější. To na rok 2011 nám Hollywood (a nejenom ten) chystá… (více)

Reklama

Reklama