Reklama

Reklama

Recenze (2)

Matty 

všechny recenze uživatele

Intelektuálně stimulující povídání pro dokumentární praktiky i teoretiky. Dokumentaristé, kteří byli zrovna po ruce, stejně tak ti, kteří svou metodu již léty praxe vypilovali do velmi uspokojivé podoby (z neuvedených ještě třeba Michel Brault) z mnoha vláken splétají složitou doku síť. V přiměřeně dlouhých, na sebe plynule navazujících tématických blocích (bez oddělujících titulků), jsou postupně rozebírány základní oblasti tvorby non-fikčního filmu: Podněty k tvorbě, význam kamery, svícení a zvuku, dokumentaristická etika, smysl dokumentárního filmu, nejisté pouto mezi realitou žitou a filmovanou (velmi výstižně tuto problematiku shrnul citovaný Edgar Morin)... Třebaže množství názorů, z nichž by se některé v jedné místnosti pravděpodobně nesnesly (Herzogovo inscenování x maximální upřímnost k divákovi), vylučuje jednostranné vyznění, z dokumentu, jak byl sestříhán, mezi řádky prosvítá představa určitého ideálu. Mělo by jít o dokument pojatý jako vyprávění, postavený na lidech, spíše harmonizující než konfrontační, morálně správný (cokoli to znamená), snad i usilující zlepšit svět, a vůči objektu svého zájmu ne výsměšný, každopádně by mělo jít o dokument autorský, zprostředkovávající realitu tak, jak ji vidí režisérka nebo režisér. Možná až příliš "hladká" definice. Jestli chcete něco drsnějšího, zavítejte třeba na přednášku Karla Vachka... 75% ()

ybuko 

všechny recenze uživatele

Pro zacinajici dokumentaristy povinny studijni material! Pepita Ferrari vyzpovidala nekolik vice nebo mene znamych reziseru na tema zkusenosti z nataceni dokumentarniho filmu, pravda, etika, manipulace atd. Krome spousty zajimavych vseobecnych postrehu se objevi i nekolik perlicek ze zakulisi, napriklad jak nataci Errol Morris svoje rozhovory. Pri nataceni interview je dulezity ocni kontakt, coz znamena koukat se na cloveka co klade otazky a sedi nekde bokem. Nicmene Morris chce, aby clovek pri mluveni koukal primo pred sebe do kamery, cili na divaka. Pouziva proto nasledujici fintu: na miste kde by pod kamerou melo byt cteci zarizeni je misto nej obrazovka, ktera je napojena na kameru, ktera zepredu zive snima Errola Morrise, ktery sedi nekde pobliz a vede tak rozhovor pres monitor. ()

Reklama

Reklama