Tvůrci:
Neil CrossScénář:
Neil CrossHudba:
Paul EnglishbyHrají:
Idris Elba, Dermot Crowley, Warren Brown, Ruth Wilson, Michael Smiley, Paul McGann, Nikki Amuka-Bird, Steven Mackintosh, Saskia Reeves, Indira Varma (více)Série(5) / Epizody(20)
Obsahy(2)
Vrchní inspektor John Luther patří v nadsázce řečeno k pomyslné svaté trojici BBC, již představují jména Wallander, Sherlock, Luther. Tři rozdílní detektivové, kteří v současné seriálové tvorbě zastupují to nejlepší, co je v kriminálním žánru k vidění (a se všemi máte možnost se setkat ve vysílání ČT). Luther, drsný londýnský detektiv Útvaru pro těžké zločiny, představuje typ vnitřně rozervaného hrdiny, který se kromě řešení kriminálních případů musí vypořádat i se svými vnitřními démony. Je to člověk, který práci obětoval vše a ona se mu odměňuje peklem. V jednu chvíli na jeho adresu zazní, že kdyby ve správném životním okamžiku přečetl jinou knihu, mohl být někým úplně jiným, třeba knězem. John Luther není obyčejný detektiv. Při vyšetřování využívá neortodoxní metody, kašle na zavedené postupy a prosazuje své vlastní pojetí spravedlnosti.
V titulní roli exceluje Idris Elba, který byl za své strhující ztvárnění nejednoznačného hrdiny oceněn prestižním Zlatým glóbem v kategorii nejlepší herec v televizní minisérii nebo televizním filmu. Temnému ladění seriálu odpovídá i celkový vizuální styl, tvořící neodmyslitelnou součást jeho úspěchu. Špičkovému zpracování odpovídá též zvláštní péče věnovaná hudební složce. Vedle triphopových legend Massive Attack, jejichž skladba Paradise Circus podkresluje úvodní titulkovou sekvenci, zazní v závěru každé epizody pečlivě zvolená píseň takových hudebních veličin, jakými jsou Marylin Manson, Muse, Beck, Nina Simone nebo skupina Grinderman.
(Česká televize)
Recenze uživatele Matty k tomuto seriálu (1)
Luther (2010)
První řada výborná. „Mám to na háku“ polda, jehož totální vnitřní rozervanost hraničí s antickou tragédií a jehož konfrontace se svůdně psychopatickou Alicí připomínají introspektivní pohledy do zrcadla, které vám odhalí i to, co byste nejraději zakopali hluboko pod zem. K tomu nepříjemně realistické zločiny, jež jsou spíše impulsem k psychologickým hrám mezi vyšetřovateli a vyšetřovanými (nejčastějšími oběťmi jsou policisté) než ke standardnímu odhalování vrahovy identity (která je většinou brzy odtajněna). A samozřejmě zdrcující finále, vyhrocené skoro stejně intenzivně jako finiš třetího dílu Sherlocka, které hrdinovo neštěstí dovádí až na hranu autorského sadismu. Druhá série se svou neředěnou vážností a stupňovanou brutalitou zločinů tu hranu překračuje. Příliš často a nápadně se předpokládá, že se zlosyn zachová určitým způsobem a, ejhle, on se tak opravdu zachová. Tvůrci zužitkovávají snad každé z klišé supertemných kriminálek, jež jsou shazovaná v A Touch of Cloth. Jako kdyby jim stačilo, že Luther je v háji a už se nenamáhali jeho postavu někam dál posunovat. Takže jenom vyměnili Alici za jinou vykolejenou, ale mnohem méně zajímavou dívčinu, která by mohla být nanejvýš protagonistovou dcerou, nikoli jeho temnou stránkou. Lutherovi vnitřní démoni byli vůbec dost zkroceni (v poslední epizodě se chová jednoduše jako magor, ne jako muž až fanaticky oddaný svým zásadám) a to navíc v zájmu scén silně čpících sentimentem. Pravdou ovšem je, že Elba, obdařený mimochodem přesně tím typem charismatu, které potřebuje představitel Bonda, předvádí konstantně fenomenální výkon a některé nepříjemně konfrontační voyeristické záběry kruťáren vybízejí k obsáhlejší studii o zobrazování násilí v televizních detektivkách. 80% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Traffic, SarumanKo ()