Reklama

Reklama

Obří mosty

(TV film)
USA, 2006, 3x50 min

Obsahy(1)

Dokumentárny seriál o aplikácii vedy a techniky pri výstavbe unikátnych konštrukcií mostov, ktoré sa zrealizovali v rôznych krajinách sveta (Dánsko-Švédsko, Grécko, Čína).

1. Překlenutí Oeresundu: Oeresundská úžina spojuje Baltské moře se Severním. Je to pruh slané vody široký 16 kilometrů, odedávna oddělující Dánsko od Švédska. Ve 2. polovině 20. století se tento vodní příkop stal nevítanou překážkou - z důvodů hospodářských, politických i sociálních. Vlády zainteresovaných států se proto rozhodly, že svá území propojí mostem. Jeho stavba byla zahájena v srpnu roku 1995 a do užívání byl předán v červenci 2000. Oeresundský most je nejdelším zavěšeným mostem v Evropě, jeho nejvitálnější střední část, kterou proplouvají námořní lodě, je dlouhá 1092 metrů a mostovka je zde zavěšena 60 metrů na mořskou hladinou. Jde o dvouúrovňový most se čtyřproudovou dálnicí v horní a železnicí v dolní části. Součástí stavebně komplikovaného překonání Oeresundské úžiny je dokonce i čtyřkilometrový tunel.

2. Překlenutí Korintského zálivu: Korintský záliv, oddělující Peloponés od zbytku pevninského Řecka, je hluboký, široký a dlouhý. Ideální pro námořní dopravu, ale pro silniční dopravu představoval komplikaci. Na východě používala a používají auta most, který byl zbudován nad Korintským průplavem, ale na západě museli cestující počítat při překonání průlivu s více než půlhodinovým zdržením, jímž byla plavba trajektem. Nový a dlouho očekávaný most dlouhý dva kilometry a zavěšený na pylonech vysokých 163 metrů tuto dobu zkrátil na pět minut. Byl zbudován v letech 1999-2004, a to ve velmi nevýhodných geologických podmínkách. Přímo pod ním totiž prochází tektonický zlom. A že si stavitelé s tímto handicapem poradili, svědčí i první zkušenosti se zemětřesením, ke kterému došlo ještě v době stavby. Složitá konstrukce, která počítá s nejrůznějšími přírodními rozmary, obstála na výbornou.

3. Čínské výzvy: Čína prochází obdobím prudkého rozvoje. Odráží se to pochopitelně i v silniční infrastruktuře - ročně přibývá tisíce nových kilometrů dálnic a silnic, desítky nových mostů. Jeden z nejpozoruhodnějších vyrostl v letech 2000-2003 na předměstí třináctimilionové Šanghaje. Most Lupu je druhým nejdelším obloukovým mostem na světě. Jeho hlavní oblouk, překonávající řeku Chuang-pchu, má rozpětí 550 metrů, mostovka je zavěšena na 120 nosných lanech a konstrukce o váze 34.000 tun se tyčí do výšky 90 metrů. Řeka stavbu značně komplikovala - prudký proud, široké a hluboké koryto, a hlavně pak bahnité dno. S tím vším si museli projektanti a stavitelé poradit. Ale ještě s jedním pro Čínu typickým faktorem - s tajfuny. Lupu je proto navržen tak, aby obstál i vichru o rychlosti 270 kilometrů za hodinu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

Revivup 

všechny recenze uživatele

Člověk zírá a diví se po celou dobu dokumentu. Ty mosty jsou ohromná díla, nad autentickými záběry jsem kroutil hlavou... i digitální animace ušly... Na druhou stranu tvůrci pořadu vynechávali mnoho událostí, často třeba i dobu 2, 3 měsíců, čas pak vyplňovali neustálým opakováním faktů a děj se občas vlekl. Zkrátka čas mohl být využit lépe a zato strhávám jednu hvězdičku. ()

Socrates 

všechny recenze uživatele

To jsem netušil, kolik lidí je zaměstnáno kolem mostů i po jejich dokončení. Obří dispečinky, uvnitř mostu vedoucí malinkatý metro pro vnitřní kontrolu stavby, "lanolezci" kontrolujou ocelový lana a podobně. Historický záběry špatně postavenejch, ve větru nebo díky silnýmu proudu řeky se hroutících mostů byly rajcovní stejně jako záběry novejch megamostů a všechno okolo staveb je vysvětlováno i s pomocí animace tak, aby to pochopil třeba takovej laik jako jsem já. Paráda. ()

Reklama

DavidWebb 

všechny recenze uživatele

Videl som zatiaľ prvý diel (Dánsko/Švédsko), ktorý ma zaujal aj kvôli odsledovanému seriálu Bron/Broen a aj vďaka nemu som si ho pozrel aj cez GoogleEarth. Môžem iba krútiť hlavou a tíško závidieť mentalitu týchto národov ako aj vyspelosť ich spoločností a politikov. A na Slovensku nie sme schopní postaviť "blbú" diaľnicu Bratislava - Košice ani v priebehu neviem koľkých rokov už... Človeku je do plaču z toho v akej krajine sa narodil. Naproti tomu zas Afrika... ()

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

Úžasný dokumentární miniseriál o stavbách mostů. Neskutečně zajímavě a odborně podaný. Vše je perfektně vysvětleno a spokojeni budou jak odborníci, tak i laici. Celý dokument je doplněn mnoha vysvětleními technologických postupů a řešení, doplněn o animace a místy i historické události. Nejvíce mne zaujal první díl o překlenutí Oeresundu. První jsem viděl překlenutí Korintského zálivu. Přestože třetí díl Čínských výzev pojednával nejspíše o největších mostech, z hlediska zajímavosti podle mě ztrácel - možná to bylo způsobeno tím, že do 50minutové stopáže byly vměstnány hned dvě velké stavby a proto nedostaly takový prostor a mě to přišlo odfláklé (samozřejmě z hlediska natočení dokumentu, ne stavby). Sečteno podtrženo: 1.díl: 5*, 2.díl: 4.5*, 3.díl: 4*. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama