Reklama

Reklama

Obří mosty

(TV film)
USA, 2006, 3x50 min

Obsahy(1)

Dokumentárny seriál o aplikácii vedy a techniky pri výstavbe unikátnych konštrukcií mostov, ktoré sa zrealizovali v rôznych krajinách sveta (Dánsko-Švédsko, Grécko, Čína).

1. Překlenutí Oeresundu: Oeresundská úžina spojuje Baltské moře se Severním. Je to pruh slané vody široký 16 kilometrů, odedávna oddělující Dánsko od Švédska. Ve 2. polovině 20. století se tento vodní příkop stal nevítanou překážkou - z důvodů hospodářských, politických i sociálních. Vlády zainteresovaných států se proto rozhodly, že svá území propojí mostem. Jeho stavba byla zahájena v srpnu roku 1995 a do užívání byl předán v červenci 2000. Oeresundský most je nejdelším zavěšeným mostem v Evropě, jeho nejvitálnější střední část, kterou proplouvají námořní lodě, je dlouhá 1092 metrů a mostovka je zde zavěšena 60 metrů na mořskou hladinou. Jde o dvouúrovňový most se čtyřproudovou dálnicí v horní a železnicí v dolní části. Součástí stavebně komplikovaného překonání Oeresundské úžiny je dokonce i čtyřkilometrový tunel.

2. Překlenutí Korintského zálivu: Korintský záliv, oddělující Peloponés od zbytku pevninského Řecka, je hluboký, široký a dlouhý. Ideální pro námořní dopravu, ale pro silniční dopravu představoval komplikaci. Na východě používala a používají auta most, který byl zbudován nad Korintským průplavem, ale na západě museli cestující počítat při překonání průlivu s více než půlhodinovým zdržením, jímž byla plavba trajektem. Nový a dlouho očekávaný most dlouhý dva kilometry a zavěšený na pylonech vysokých 163 metrů tuto dobu zkrátil na pět minut. Byl zbudován v letech 1999-2004, a to ve velmi nevýhodných geologických podmínkách. Přímo pod ním totiž prochází tektonický zlom. A že si stavitelé s tímto handicapem poradili, svědčí i první zkušenosti se zemětřesením, ke kterému došlo ještě v době stavby. Složitá konstrukce, která počítá s nejrůznějšími přírodními rozmary, obstála na výbornou.

3. Čínské výzvy: Čína prochází obdobím prudkého rozvoje. Odráží se to pochopitelně i v silniční infrastruktuře - ročně přibývá tisíce nových kilometrů dálnic a silnic, desítky nových mostů. Jeden z nejpozoruhodnějších vyrostl v letech 2000-2003 na předměstí třináctimilionové Šanghaje. Most Lupu je druhým nejdelším obloukovým mostem na světě. Jeho hlavní oblouk, překonávající řeku Chuang-pchu, má rozpětí 550 metrů, mostovka je zavěšena na 120 nosných lanech a konstrukce o váze 34.000 tun se tyčí do výšky 90 metrů. Řeka stavbu značně komplikovala - prudký proud, široké a hluboké koryto, a hlavně pak bahnité dno. S tím vším si museli projektanti a stavitelé poradit. Ale ještě s jedním pro Čínu typickým faktorem - s tajfuny. Lupu je proto navržen tak, aby obstál i vichru o rychlosti 270 kilometrů za hodinu. (oficiální text distributora)

(více)

Filmotéka

Uživatel Formát Jazyky Přidáno Pozn.
cluso DVD
15.04.2014
Ozo Jiné
24.05.2013
Lasoft DVD
19.05.2013
Vlastula Jiné
08.05.2013
majo25 Jiné
23.10.2012
Rosalinda Jiné
15.05.2011
Tominecek Jiné
12.03.2011
OleGurson DVD
07.03.2011

Reklama

Reklama