Reklama

Reklama

Obří mosty

(TV film)
USA, 2006, 3x50 min

Obsahy(1)

Dokumentárny seriál o aplikácii vedy a techniky pri výstavbe unikátnych konštrukcií mostov, ktoré sa zrealizovali v rôznych krajinách sveta (Dánsko-Švédsko, Grécko, Čína).

1. Překlenutí Oeresundu: Oeresundská úžina spojuje Baltské moře se Severním. Je to pruh slané vody široký 16 kilometrů, odedávna oddělující Dánsko od Švédska. Ve 2. polovině 20. století se tento vodní příkop stal nevítanou překážkou - z důvodů hospodářských, politických i sociálních. Vlády zainteresovaných států se proto rozhodly, že svá území propojí mostem. Jeho stavba byla zahájena v srpnu roku 1995 a do užívání byl předán v červenci 2000. Oeresundský most je nejdelším zavěšeným mostem v Evropě, jeho nejvitálnější střední část, kterou proplouvají námořní lodě, je dlouhá 1092 metrů a mostovka je zde zavěšena 60 metrů na mořskou hladinou. Jde o dvouúrovňový most se čtyřproudovou dálnicí v horní a železnicí v dolní části. Součástí stavebně komplikovaného překonání Oeresundské úžiny je dokonce i čtyřkilometrový tunel.

2. Překlenutí Korintského zálivu: Korintský záliv, oddělující Peloponés od zbytku pevninského Řecka, je hluboký, široký a dlouhý. Ideální pro námořní dopravu, ale pro silniční dopravu představoval komplikaci. Na východě používala a používají auta most, který byl zbudován nad Korintským průplavem, ale na západě museli cestující počítat při překonání průlivu s více než půlhodinovým zdržením, jímž byla plavba trajektem. Nový a dlouho očekávaný most dlouhý dva kilometry a zavěšený na pylonech vysokých 163 metrů tuto dobu zkrátil na pět minut. Byl zbudován v letech 1999-2004, a to ve velmi nevýhodných geologických podmínkách. Přímo pod ním totiž prochází tektonický zlom. A že si stavitelé s tímto handicapem poradili, svědčí i první zkušenosti se zemětřesením, ke kterému došlo ještě v době stavby. Složitá konstrukce, která počítá s nejrůznějšími přírodními rozmary, obstála na výbornou.

3. Čínské výzvy: Čína prochází obdobím prudkého rozvoje. Odráží se to pochopitelně i v silniční infrastruktuře - ročně přibývá tisíce nových kilometrů dálnic a silnic, desítky nových mostů. Jeden z nejpozoruhodnějších vyrostl v letech 2000-2003 na předměstí třináctimilionové Šanghaje. Most Lupu je druhým nejdelším obloukovým mostem na světě. Jeho hlavní oblouk, překonávající řeku Chuang-pchu, má rozpětí 550 metrů, mostovka je zavěšena na 120 nosných lanech a konstrukce o váze 34.000 tun se tyčí do výšky 90 metrů. Řeka stavbu značně komplikovala - prudký proud, široké a hluboké koryto, a hlavně pak bahnité dno. S tím vším si museli projektanti a stavitelé poradit. Ale ještě s jedním pro Čínu typickým faktorem - s tajfuny. Lupu je proto navržen tak, aby obstál i vichru o rychlosti 270 kilometrů za hodinu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

Socrates 

všechny recenze uživatele

To jsem netušil, kolik lidí je zaměstnáno kolem mostů i po jejich dokončení. Obří dispečinky, uvnitř mostu vedoucí malinkatý metro pro vnitřní kontrolu stavby, "lanolezci" kontrolujou ocelový lana a podobně. Historický záběry špatně postavenejch, ve větru nebo díky silnýmu proudu řeky se hroutících mostů byly rajcovní stejně jako záběry novejch megamostů a všechno okolo staveb je vysvětlováno i s pomocí animace tak, aby to pochopil třeba takovej laik jako jsem já. Paráda. ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavá dokumentární série, dvojnásob pro mne jako studenta prvního ročníku stavebky. Naprosto neuvěřitelné. Jednak všechna ta stavební díla, ta technická řešení rozmanitých úskalí, druhak skutečnost, že bych měl být teoreticky za tři roky s to se na něčem takovém sám podílet... 100% ()

prkalil 

všechny recenze uživatele

Kdyby režisér nezařazoval "akční" prvky a neustálá opakování některých záběrů a sekvencí, byl by to vynikající dokument o neuvěřitelné vůli, vynalézavosti a dovednosti člověka. Ten most a lidé, co ho vymysleli a postavili měli mít hlavní roli, ne dokumentarista. ()

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

Úžasný dokumentární miniseriál o stavbách mostů. Neskutečně zajímavě a odborně podaný. Vše je perfektně vysvětleno a spokojeni budou jak odborníci, tak i laici. Celý dokument je doplněn mnoha vysvětleními technologických postupů a řešení, doplněn o animace a místy i historické události. Nejvíce mne zaujal první díl o překlenutí Oeresundu. První jsem viděl překlenutí Korintského zálivu. Přestože třetí díl Čínských výzev pojednával nejspíše o největších mostech, z hlediska zajímavosti podle mě ztrácel - možná to bylo způsobeno tím, že do 50minutové stopáže byly vměstnány hned dvě velké stavby a proto nedostaly takový prostor a mě to přišlo odfláklé (samozřejmě z hlediska natočení dokumentu, ne stavby). Sečteno podtrženo: 1.díl: 5*, 2.díl: 4.5*, 3.díl: 4*. ()

gogos 

všechny recenze uživatele

Povedený dokument se spoustou zajímavých informací, unikátních záběrů a tradičně skvělým českým komentářem... ()

marv. 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv nejsem příznivcem dokumentů, tak tento seriál mě uchvátil. Je pravda, že nezaujme všechny diváky. Protože je to dokument pro určitou skupinu. Zkrátka super - superstavby. ()

Duoscop 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné co člověk dokáže a ukázka toho že pojem nemožné ve slovníku stavebního inženýrství neexistuje. ()

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Prvně jsem viděl stavbu mostu z Dánska do Švédska, což bylo zajímavé, ale s porovnání s Čínou je to nuda. Chybí mi Řecko...Takže hodnocení nechávám, mohlo by být více dílu, hlavně zajímavosti a obtíže spojeené se stavbou mostů... ()

Čtec 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší dokumentární seriál o technice / architektuře, jaký jsem viděl. I ty nejjemnější a nejsofistikovanější technické detaily jsou perfektně a poutavě vysvětleny... Krásnými záběry je zachycena i poezie těchto monstrózních staveb... Nemám absolutně co bych vytknul. ()

Paity 

všechny recenze uživatele

Pro stavbaře asi naprosto jasná jednička, já se se zájmem pokaždé podíval. A některé ty záběry jsou skutečně úchvatné. ()

Brusíček 

všechny recenze uživatele

Velice zdařilý dokument o výstavbě obřích mostů se spoustou statistických údajů, detaily stavby krok po kroku, a velice povedené záběry kamery, tohle pojetí dokumentu potěší každého chlapa, je to dokument z těch lepších. 90%. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

O čosi slabšie ako Megaopravy so Seanom Rileyom. Ale takéto záležitosti nemáte možnosť vidieť každý deň a človek žasne čoho všetkého je sám schopný :). Tí inžinieri si zaslúžia poklonu.. ()

Reklama

Reklama