Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladý anglický lékař Guy Luthan, který pracuje na pohotovosti jedné newyorské nemocnice, ošetří bezdomovce Clauda Minkise, který však později nečekaně zemře. Shodou okolností Guy zjistí, že tuto smrt obestírá několik nejasností, a když se o případ začne zajímat, narazí na další podivnosti týkající se nejen Minkisova úmrtí. Netuší však, že se dostal na stopu nelegálních lékařských pokusů. V nebezpečí se ocitá, když uspěje v konkursu a má se stát posilou univerzitního neurologického výzkumu, který vede uznávaný neurolog dr. Myrick. Je to totiž právě on, kdo na nic netušících bezdomovcích provádí experimenty s cílem najít lék pro regeneraci nervů a léčbu paraplegiků. Pracuje pro společnost Triphas, sdružující rodiny paraplegiků, kteří projekt nejen financují, ale často jsou ochotni pro zdraví svých blízkých udělat cokoli, někteří dokonce i zabít. A když se Guy pokusí tajemství záhadného Minkisova úmrtí odhalit, rozhodnou se ho odstavit. Nejprve ho falešným obviněním z přechovávání drog zdiskreditují a dosáhnou jeho propuštění z nemocnice, když se však Guy ani potom svého pátrání nevzdá a vydá se přímo mezi bezdomovce, pokusí se ho zabít. (TV Nova)

(více)

Recenze (107)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Remember doc - no script, no trip. Film jsem viděl kdysi na VHS z půjčovny pana Ištvánka v Turnově a repríza mi poskytla přesně ten blažený, nekomplikovaný, čistý pocit, který jsem s Ištvánkovými videokazetami míval. Jen to, co bylo tehdy cool, je dnes retro, tudíž vůbec ne méně cool, spíš víc, a ještě se člověk může zasnít, jak to onehdá v ostřihu na 4:3 (a v životě) bylo hezké - přestože jde o hitchcockovsky paranoidní trhiller o tom, co se vám může u doktora stát, když nejste vůbec nebo dost dobře pojištění. Scénář filmu, přestože zde mnozí tvrdí opak, vůbec není špatný. I když jsem to tušil už tehdy, nyní je jasné, že spíš než obligátně vlažný Apted za to může paranoiou kovaný Tony Gilroy. Zápletka stran podivně chcípajících bezdomovců je nejen poutavá, ale i morálně nejednoznačně nabitá, řekněme uvědomělá, a jestliže v devadesátém třetím představovaly platby v dolarové hotovosti u lékaře exotiku, dnes už můžeme chápat, před čím Gilroy varoval. Smrtící léčba má vzácnou kvalitu filmů, které se zdají být delšími než jsou nikoliv tím, že by nudily, ale počet zvratů v nepravidelně kolísajícím dějovém oblouku jakoby komprimuje do stopáže, která je bůhvíjak pojme. Grantův Englishman in New York dr. Luthan je sice zvláštní volba hlavního hrdiny, ale ať ji lze chápat jako Aptedův domovský talisman nebo chytrý castingový tah, bez Grantovy dekadentně aristokratické kvality by film o zrůdnostech amerického způsobu medicíny fungoval napolovic. A celé to doprovází Danny Elfman zimními motivy jako ze Střihorukého Edwarda. Nostalgie je podivná věc. This is not England, or the Royal Shakespeare Taxpayer-Pick-Up-The-Tab Health Care System. Somebody has to pay for this shit. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Urobil si morálne rozhodnutie. Nie lekárske.“ Vynikajúci ponurý triler. Prvý raz som ho videl na VHS v druhej polovici 90. rokov a dal som mu biedne 2*. Neskôr som zvýšil opatrne na tri. Teraz sú to nekompromisné 4*. Skrátka platí, že nikto nie je prorokom a to, na čo sme sa v deväťdesiatkach nejeden raz pozerali pomedzi prsty, dnes môžeme označiť za klasiku. OK, netvrdím, že je to i prípad Smrtiacej liečby. Je to každopádne výborne obsadený film s neskutočne nepríjemnou, tiesnivou a pochmúrnou atmosférou. Na tej má podiel aj to, že sa dej odohráva v jesennom, depresívnom a sivom veľkomeste (vtedy to bolo časté - Utečenec, Sám doma 2, Mlčanie jahniat). Kameraman John Bailey si to fakt užil a to som ešte nespomenul hororové podzemie. Vypomohol mu skúsený hudobný skladateľ Danny Elfman so svojou podprahovou hudbou. Svoje robí i ťaživá zápletka o bezdomovcoch, ktorí nikomu nebudú chýbať a tým pádom ich nemá kto hľadať (polícia bude naopak rada, že má o starosť menej) a niektorí privilegovaní občania na nich vykonávajú drastické (v podstate smrteľné) pokusy. Berú to tak, že je to síce smutné, ale posunie to medicínu o míľový krok ďalej. Režisér Apted (Agatha, Gorily v hmle, Búrlivé srdce, Nell) kladie neoriginálne, ale pútavé a zaujímavé otázky. Kde sú hranice? Je morálka dôležitá? Máme právo obetovať ľudí bez domova a v budúcnosti vďaka tomu zachrániť milióny životov? Gene Hackman to vo finále prednáša natoľko zanietene, že mu na to možno skočíte a začnete ho považovať za hrdinu a naopak jeho oponenta Hugha Granta za kazisveta, ktorému nezáleží na dobre. Až potom si uvedomíte, ako fajnovo ste naleteli na Hackmanovu zvrátenú rétoriku. Grant mal vtedy sladkých 36 a je tu skvelý; práve mu vtedy šla karta (Štyri svadby a jeden pohreb, Horký mesiac, Dvaja v tom a peckový a nezaslúžene prehliadaný Angličan, ktorý vyliezol na kopec a zliezol z hory). Treba ale dodať, že práve Smrtiaca liečba mu to naštrbila, keďže sa z nej nevykľul komerčný trhák, nikto nebol nadšený a aj našimi kinami prešumela bez väčšieho záujmu (dodnes si živo pamätám na recenziu v Cineme za útrpných 40%). S odstupom desaťročí je to ale fakt parádna lekársko-trilerová jazda s nezameniteľnou atmosférou 90. rokov, kedy boli filmy tvrdšie, len sme si to tak nejak neuvedomovali (už v úvodnej scéne nocou bežia dvaja škaredí nahí chlapi a nedá sa povedať, že by kameraman decentne uhýbal pohľadom, to by dnes asi nebolo možné). V USA bola vlna lekársko-nemocničných trilerov populárna už od 70. rokov a mená ako McClure, Crichton, Cook alebo F. Paul Wilson si vďaka tomu zarobili na nejednu pobrežnú vilu. Ešte v 90. rokoch bolo zbožňované všetko s bielymi plášťami (viď. legendárne seriály Pohotovosť, Nemocnica Chicago Hope atď.). I preto je prekvapivé, že sa zo Smrtiacej liečby nevykľul hit. Knižná predloha Michaela Palmera v USA vyšla v r. 1992, v českej mutácii v r. 1995 (reedícia 1998) a v slovenčine až v r. 2000. Do podoby filmového scenára ju adaptoval Tony Gilroy (Dolores Claiborne, Diablov advokát). Akože áno, tie 4* sú s oškretým stetoskopom, ale ja ich filmu udelím rád napriek tomu, že scenár nie je zázrak. Naopak, je plný klišé a predvídateľných zvratov (od prvého pozretia ma udivovalo, že špičkovému lekárovi dokázali zničiť nielen kariéru, ale i život v podstate za pár hodín, pripadalo mi to nerealistické, ale zas uznávam, že jeho nepriatelia sú mimoriadne mocní a vplyvní ľudia, takže istú logiku to azda dáva). S témou pokusov v mene vedy to trochu pripomína (bohužiaľ dodnes nesfilmovaný) román Select od Wilsona. Ten je o dva roky mladší, ako kniha Smrtiaca liečba, ale zrejme nemáme dočinenia s vykrádaním, tá téma je proste večná a univerzálna. () (méně) (více)

Reklama

Gamekeeper77 

všechny recenze uživatele

Většina filmu dost nezáživná a podprůměrná, ale jakmile začalo jít do tuhýho, docela si získal mojí pozornost. Tradičně geniální Hackman a Grant v roli, v jaký ho neznáme a hlavní myšlenka příběhu tak silně eticky rozporuplná, že nevíte, na čí stranu se postavit. Takže už jen za to hvězdu navíc. 65%. ()

iamx_ 

všechny recenze uživatele

film neni az tak spatny - herecke obsazeni je vyborne, scenar je taky prijatelny, bohuzel, to zpracovani uz neni ono. Neni to nikterak zdlouhave, stopaz je akorat. Bohuzel, film je takrka bez prekvapeni - hlavne v zaveru bylo takrka jasne, jak se jake sceny a situace budou odehravat, coz si clovek u filmu podobneho razeni a zeme puvodu uz zvykl... ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Snímek, který měl určitě na víc. Skončil tak napůl cesty i proto, že Hugh Grant do své role nedal víc než požadoval scénář. Víc než samotný film, mě zaujalo téma, které ovšem bylo rozmělněno nedůslednou režií Michaela Apteda. Povrchně zpracovaný thriller Smrtící léčba prostě na víc, než na 3 hvězdy nemá. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (2)

  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu, který napsal Michael Palmer roku 1991. (Terva)

Související novinky

Zemřel režisér Michael Apted

Zemřel režisér Michael Apted

09.01.2021

Ve věku 79 let zemřel britský režisér a producent Michael Apted. Rodák z hrabství Buckinghamshire započal svou kariéru v televizi, brzy se však proslavil sérií časosběrných dokumentárních filmů „Up“… (více)

Reklama

Reklama