Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)

(více)

Recenze (721)

POMO 

všechny recenze uživatele

So slečnou Spielrein by som sa pohral a s Freudom si dal dútnika, ale než sa účastniť jeho dialogových dejchánkov s tvarovateľným a nerozhodným Jungom, radšej si sadnem k Zurichskému jazeru. Mortensen výborný a obrazová estetika lahodná, no emócie žiadne. Film, v ktorom mainstreamové herecké hviezdy prednášajú frázy, pochopiteľné pre minimum divákov. Polanskeho Horký mesiac rozprával o temných kútoch ľudskej sexuality poeticky a s vášňou. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Cronenberg na stará kolena pěkně vyměk. Nebo vychytal Mouchy a začal točit děsivě nudné psychologické příručky pro začínající úchyly. Herr Jung na to šel vskutku vědecky! Když mu do ordinace přivezou šílenou krávu, která si je málem schopna vykloubit sanici, jak potřebuje jednu vrazit, a nepodaří se mu vykecat jí toho magora z hlavy, naordinuje ji odpannění a pětadvacet na holou při pravidelných sexuálních seancích, psycholog jeden ostřílený! Aby pak odstranil přetlaky, musí se přihlásit na terapii k Freudovi, se kterým pak unyle prožvaní zbytek filmu, až jeden zatouží ze zoufalství brnknout své domině, aby ho při tom dojela vyšlehat jezdeckým bitchíkem po koulích, ať u toho zažije aspoň trochu toho vzrušení. Naprostá noční můra, při které máte chuť raději sledovat zářezy na svých krvácejících předloktích, umocněná ohyzdnou Keirou, jenž přehrává tak urputně, že má člověk opravdu až neodolatelnou potřebu jednu ji fláknout. Ta psychoanalýza, to je ale pavěda, která je i při akutní schizofrenii schopna dojít k jedinému možnému závěru, a sice, že vás tatínek v mládí špatně píchal! ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Cronenberg podává krátký náhled do stěžejních myšlenek Freuda a jeho žáka Junga naprosto divácky vstřícnou a jednoduchou formou, což je v podstatě vzácný a vítaný dar, v porovnání se složitě formulovanými přednáškami o psychoanalýze, či literárními odbornými pokusy o výklad jejich díla. Přitom díky dechberoucímu herectví všech tří ústředních person a mistrně napsaným dialogům, které dávají hlavu a patu (což ve filmové produkci dneška není často pravidlem :o) a mnohdy poskytují i skrytou pointu, shledávám Cronenbergův film i divácky atraktivním. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

V Cronenbergově filmografii poměrně logický (po)krok. Od praxe, tzn. obskurních nezávislých hororů za pár peněz (Shivers, Rabid, Mláďata), potažmo obskurních hororů za více peněz (Videodrome, Mrtvá zóna, Moucha), se propracoval k teorii a začal s kapitálem velkých hollywoodských studií točit uhlazená dramata. Podvratnost dřívějších metafyzických tělesných hororů (žánr, na který má copyright) se z jeho posledních filmů nevytratila, je jenom umněji skrytá a tím nebezpečnější. Podobně jako temné myšlenky. Bezpečně zasuté v našem podvědomí, dokud je z něj na začátku 20. století nezačali vyšťourávat dva pánové. Metoda otců psychoanalýzy byla soudobými pozorovateli vnímána jako léčba mluvením. Pacienti hovořili, Freud a Jung poslouchali. Nebezpečná metoda tento postup přejímá s tím rozdílem, že po většinu filmu hovoří Freud s Jungem, zatímco poslouchat budeme my. Neuhýbavým, přesto distingovaným slovníkem a jemnými náznaky jsou rozkrývána Cronenbergova oblíbená témata sexuální represe a destruktivní síly lidského chtíče. Nejvíce fascinující vývoj prodělává otcovsko-synovský vztah mezi oběma muži, pro něž se existence toho druhého postupně stává hnací silou a zároveň něčím, co by nejraději popřeli. V duchu poučky, podle které musí lékař sám onemocnět, aby věděl, co léčí, je Nebezpečná metoda klinickou studií neortodoxního milostného trojúhelníku. Základnu tvoří Jung, muž s obdivuhodným apetitem, který se s ohledem na druhé neomezuje ani v jídle (s Freudovou rodinou u stolu), ani v sexu (za svou nevěru zjevně necítí lítost). Více než pro něj samotného je proto tento egoismus zničující pro další dvě osudové osoby jeho života, pro Sabinu, prodělávající přesvědčivou a pro vyprávění směrodatnou proměnu z pacientky v lékařku (viz první a poslední záběr filmu), a pro Freuda. Pouze s nimi Junga příznačně vidíme na loďce, kterou mu daruje manželka. Pro diváky obeznámené se základními psychoanalytickými koncepty poskytuje srozumitelně zakomponovaná freudiánská symbolika vodítko k orientaci v bludišti tužeb, jimiž se postavy nechávají ovládat (Otto Gross, zosobněné libido, by mohl být Jungovým nespoutaným id, zatímco autoritativní Freud představuje jeho restriktivní superego). Nebezpečná metoda je dramatem do důsledků promyšleným minimálně na dvou rovinách, přičemž ta vrchní – k porozumění – prozrazuje režisérovo mistrné ovládnutí klasického narativního stylu. Žádný střih nepřichází nazmar, kompozice záběrů je působivě úsporná díky velké hloubce pole, rozmístění figur v prostoru reflektuje vztahy dobrovolné i vynucené podřízenosti a dominance mezi postavami, vyprávění plynulé a soustředěné, sešněrování milostné a pracovní linie téměř dokonalé. Kanadský podivín pro mne tímto definitivně postoupil do kategorie velkých režisérů. 85% Zajímavé komentáře: Bluntman, Mertax, Tayen, Hwaelos, Omnibus, SeanLSD ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Freude, Freude, vždycky na tě dojde. Připomnělo mi to Allena, hodně rozhovorů a rozhovorů o sexu. A ten přesah, který obeznámenějším lidem nestačil, mě úplně vyhovaoval. Vtipné dialogy s myšlenkou. Po dlouhé době jsem v kině dostal v podstatě to, co jsem očekával. 70%. Co Stud? ;-) ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Pohříchu nevzrušivé. Nebezpečná metoda je sice formálně jen těžko napadnutelný film, u kterého budou filmoví teoretici nejspíš slastí vrnět, ale kdybych mu dal vyšší hodnocení, lhal bych sám sobě. Prostě se mi nelíbil, nepřišel mi ani trochu zajímavý a představa, že bych se na něj musel dívat znova, mě docela děsí. Stará Cronenbergova úchylnost a podvratnost se ztratila pod tunou akademicky precizního make-upu, už si jen tak pokojně bublá hluboko pod povrchem. A mne nebaví ji hledat. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Mě se to nelíbilo, hrozně "těžký" dialogy, které mě připomínaly komentáře mattyho, shadwella a dalších, s tím rozdílem, že do toho filmu to patřilo a člověk si nemyslel, že hlavní postavy se chtějí před ostatníma jenom předvádět. Celkově mě tenhle slovní průjem s vůní ženskýho románku dost nudil. Jediný co nemělo chybu byla filmařská práce, opravdu tady kulicha dolů, film je natočen i zahrán naprosto bezchybně. Pro uživatele Piterson - napiš adresu a příště ti pošlu omluvenku, za své hodnocení. Prej "Měli byste si dát nějaký kurzy, abyste chápali, co je pro filmový snímek důležité a co nám hodnotit ani nepřísluší, protože o tom nic nevíme!". měl si ještě dopsat, "aby ste filmy chápali tak jako já, protože jedině tak je to správně". Za tenhle výrok fakt díky, jasnej aspirant na frk roku, ty čmeláku přechytralej. Obecně mě tady fascinuje neschopnost zdejších rádobychytráčku a všeználků přijmout za fakt, že někomu se hold ten film prostě nelíbil a nazdar, místo toho je zde klasický "malý hodnocení dává jen blbec co čekal S/m praktiky a nevyzná se v tématu" fakt škoda že už nevychází humorný týdeník Dikobraz, zdejší panoptikum by tam mohlo mít dvoustranu. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Uplynul deň a už ani neviem, o čom to vlastne bolo, len že herci boli fajn (okrem úvodného Keirinho imitovania Jima Carreyho, to som si chcel od hanby dať na hlavu tašku z Tesca) a veľa sa v čistučkých kulisách, kostýmoch a pózach rozprávali o penisoch a fekáliách. A že to tak nejako niekam plynulo a že ten ústredný konflikt nebol ani dostatočne vyhrotený, tobôž drásavý či strhujúci. (deň predtým som si dal znovu Eastern Promises, obrovský rozdiel) ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

No tak si to shrňme. Máme tu film, jehož hlavní role jsou Carl Jung a Sigmund Freud. K tomu máme jednu praštěnou holku, která zažila životní terno a teď si ho vynahrazuje sexuální deviací. Do toho prostředí jak Curychu, tak Vídně, je více než pěkné. No a na závěr je tu série herců, kde jeden je lepší, jak ten druhej. Posuďte sami: Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Keira Knightley nebo Vincent Cassel. To je docela solidní nálož, no ne? Jenže David Cronenberg to do Vás pustí pod parou v první minutě tak, že se okamžitě zarazíte a přemýšlíte, jestli to herectví Keira myslí vážně a nechtěla ho po tomhle filmu spíš pověsit za hřebík do průvanu a odklouznout se někam do jiných uměleckých vod. Pak si také uvědomíte, že jak jsou Jung a Freud standardně zajímavé postavy lidské historie, tak tady s nimi zažijete největší nudu, kterou nepřekoná ani Vaše devadesátiletá babička, jejíž jedinou zálibou je krmení slepic dvakrát denně. Těšil jsem se na zajímavý námět a dočkal jsem se absolutního zklamání ve všech ohledech. Tak moc zajímavý film na první pohled, ale na druhý mu neuvěříte ani roh ulice ve Vídni, natož pak v Curychu. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $20miliónovTržby USA $5,704,709Tržby Celosvetovo $30,392,000▐ Na také "nevyužité" obsadenie to je bieda, príbeh do znudenia, Cronenberg bez iskry. /40%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Secesně čistá filmařina o špinavých věcech v nitru člověka. Komplexní síť vztahů muž x žena, otec x syn, freudiánství x jungovství - přitom velmi jednoduché a přístupné... Mistrovská režie, dechberoucí Mortensen, precizní Fassbender a překvapivě démonická Keira Knightley (nejspíš ve své životní roli). A scénář s dialogy tak svižnými, vtipnými a inteligentními, že tuhle věc považuju za jeden z top zážitků posledních měsíců. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Usedlý divadelní Cronenberg a červená knihovna bez emocí. Nebezpečná metoda v podání psychoanalýzy bez hloubky. Ano, je to tak smutné jak to zní; ne-li smutnější. Jediné světlé momenty jsou ty, kdy se Jung a Freud mají v kancelářích jen pro sebe, prasáci staří. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Mistrovské dílo, z kterého budou téměř nekriticky nadšeni především jedinci obeznámeni s tvůrcovou ranou tvorbou, protože se zde navrací pojetí ženské postavy jakožto velmi destruktivního (rozpad vztahů a hodnot) a zároveň i tvůrčího prvku (represe ega sloužící k odhalení imanentního Já nesvázaného konvencemi). Cronenberg se evidentně dostal do stádia, kdy tematizuje své vlastní dílo, a tak diváci očekávající souboj dvou psychoanalytických mozků budou odcházet pravděpodobně zklamáni, ale Kanaďanovi fanoušci budou s disputacemi na téma identity a spojení sexu se smrtí spokojeni. Jenom si nejsem jist, nakolik tato trojitá adaptace (ze scénáře přes divadelní hru dle knihy do filmu) bude fungovat v českém prostředí, kde se bude chodit na značku "Cronenberg", když převládá nesmyslné uvažování o režisérovi - vzhledem k jeho tvorbě - jako "úchylovi", "podivínovi", "zvrhlíkovi". Přitom, jak dokázal i předtím, není jen vyznavačem čehokoliv béčkového a exploatačního, ale má stejnou měrou rád i klasiky, a tak po svérázné poctě Bergmanovi přichází se svou variací na Viscontiho kostýmní "senzuální" dramata a biopicy. Rozhodně nejde o povrchní film, ale o to, co se skrývá za tím povrchem... a pro neoformalisty zároveň jde o nebývale promyšlené dílo, stavící na triadičnosti prvků (postav, výstavby vyprávění i způsobů záběrování). Více zde. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,MUSÍME JÍT DO NEPROZKOUMANÝCH OBLASTÍ. MUSÍME JÍT ZPÁTKY KE ZDROJŮM VŠEHO, V CO VĚŘÍME. CHCI PACIENTOVI POMOCI NAJÍT CESTU K ZNOVUNALEZENÍ SEBE, NA JEJÍMŽ KONCI BUDE ČEKAT OSOBA, KTEROU VŽDYCKY CHTĚL“..... /// Léčba novejma metodama, psychoanalýza, neskutečný množství dialogů s důrazem na myšlenky, show dokonale Cronenbergsky šílený K.Knightley, rozhovory Freud – Jung (ve kterých třeba ,,kmen“ může znamenat penis a potlačené sexuální touhy) nevedou k zábavě, ale k poznání. Teda – pokuď chcete. Když se vám začne zdát nudnej Mortensen, nastoupí Cassel... (PROČ BY JSME MĚLI VYNAKLÁDAT ÚSILÍ NA POTLAČENÍ ZÁKLADNÍHO INSTINKTU?) No co vám budu povídat: ,,nuda je to!“ Byť akademická,.... prostě nuda je nudná vždycky stejně. A nezachrání to ani ,,Keiřiny“ kozy (že žádný nemá?...), ani všechny známý symptomy nymfománie. Dokonalej film. Historická výprava, vyvracení Freudových myšlenek, dialogy, herci, sexuální pudy jako cesta k psychickýmu zdraví a nakonec vyhrocenost vztahu Jung – Freud (co k tomu dodat, že?). Dokonalej film o vztahu Junga, Freuda a Sabiny Spielrein. Ale ne pro mě!!! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Na divadelní hru ,,The Talking Cure“ od Christophera Hamptona se nechystám a knihu od Johna Kerra ,,A Most Dangerous Method“ číst taky nebudu. 2.) Řeknu hodně málo: ,,KATALYTICKÝ FENOMÉN ZTĚLESNĚNÍ“. 3.) Thx za titule ,,Tkačos“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Paradoxy vládnou. David Cronenberg se stal šampionem v klouzání po povrchu. S filmem o psychoanalýze. (sic!) Freudovo a Jungovo dílo je o několik řádů zábavnější než hysterické výbuchy s falešným ruským přízvukem. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Skoro jsem si myslela, že jsem se omylem zatoulala na projekci Vrtěti ženou, páč takovouhle řachandu jsem u filmu už hodně dlouho nezažila. Brada Keiry Knightleyové by si skoro zasloužila samostatný titulek, o nějakém tom ocenění ani nemluvě, mrška jedna špičatá, vošklivá. Nebezpečná metoda svým okázalým ignorováním příběhu, motivací a nějakého jasného vymezení zcela očividně aspiruje na něco ambicióznějšího než klasický narativ, jenže její úvaha o sexualitě, destruktivitě a sebeomezování v zájmu obecné morálky má bohužel podobu suchého přednesení hypotéz jednotlivých postav a nikdy nenabude ucelené podoby něčeho, co by se dalo považovat za víc než za stručné přetlumočení skript. Ale gymnazisté tu školní projekci kvůli ZSV zajisté ocení. ()

Související novinky

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

13.05.2022

Legendární kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí) letos po osmileté pauze od uvedení svého posledního snímku Mapy ke hvězdám z roku 2014 představí svůj nejnovější příspěvek do… (více)

Best Film Fest 2012

Best Film Fest 2012

07.07.2012

Volné seskupení čtyř jednosálových artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a Mat pořádá od 12. do 18. července tohoto rokuBEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších… (více)

Vincent Cassel zůstává králem zločinu

Vincent Cassel zůstává králem zločinu

09.08.2010

Právě dotočil gotický thriller ze 17. století The Monk, na podzim jej uvidíme v roli baleťáka v Aronofského Black Swan, ale pak se vrátí k tomu, co mu jde poslední dobou nejlépe – likvidování lidí. A… (více)

Viggo opět ruským mafiánem

Viggo opět ruským mafiánem

30.03.2010

Viggo Mortensen ještě nedávno prohlašoval, že s hereckou kariérou končí, teď má ale najednou před sebou dva zajímavé projekty. A oba v režii Davida Cronenberga, což asi nikoho nepřekvapí – jejich… (více)

Reklama

Reklama