poster

Co se vlastně stalo s Baby Jane?

  • anglický

    What Ever Happened to Baby Jane?

Drama / Horor / Thriller

USA, 1962, 134 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eddard
    ****

    Srážka dvou velkých hvězd třicátých let, Crawfordové a Davisové, byla tvrdá. Ačkoliv o sobě během natáčení - i po něm - prohlašovali, že jsou přítelkyně, jak jisté historky z předávání cen Akademie, tak opravdu hmatatelná nenávist na plátně (ano, vím, že jde o schopné herečky :-)) svědčí o něčem jiném. Tady je samozřejmě hlavní pilíř filmu - brilantní chemie vynikajících hereckých výkonů. Popularita filmu se asi hodně vezla na úspěchu Hitchcockova Psycha, které zpracováním trochu připomíná. A tak mě napadlo, taky vám přišlo, že se tady nejspíš King inspiroval pro svůj román Misery nechce zemřít? Mrazivá kvalita i po letech. 80%(30.8.2007)

  • Matty
    ****

    „Who the hell was Baby Jane Hudson?“ Život je jí divadlem. Nebude-li ve středu dění, jako kdyby nebyla. Ve své nové roli trýznitelky je přesvědčivá také díky tomu, že obětí páchaného (domácího) násilí je její vlastní sestra. Žena, která se opovážila být slavnější. Jen ony dvě, velký dům a vzpomínky, v nichž je Jane uzavřená stejně jako je Blanche uvězněná v domě (a stejně jako je její ptáče uvězněné v kleci). Vzpomínky na slávu, jež pominula. Na dobu bez televize, kdy měl obdiv obecenstva větší váhu než peníze. Na otce, jehož autorita je nově zpřítomňována samotnou Jane. Ta nepřipustí, aby se o přízeň, obzvlášť o tu mužskou, musela dělit se sestrou, na níž páchá fyzické násilí právě v momentech, kdy cítí ohrožení ze strany muže. Ať už jde Edwina, fixovaného na matku podobně jako Jane na otce, nebo o doktora s bílým pláštěm až po krk, připomínajícím zásluhou snímání z nadhledu vědce z monster hororu. ___ Jenže kdo stvořil monstrum jménem Baby Jane, není navzdory vysvětlujícímu prologu zřejmé. O hrdinkách nevíme dost, abychom pochopili neskutečnou krutost jedné a částečně dobrovolnou pasivitu druhé. (Tvrzení, že první je sadistka a druhá masochistka, dává smysl, nezakládá se však na tom, co nám sděluje film.) Vysvětlení spíše přímočaře šokující než uspokojující přichází těsně před koncem, který se oproti zbytku filmu odehrává na otevřeném prostranství, čím je na hranu únosnosti vystupňována bezmoc Blanche (svoboda na dosah a ona na ni přesto nedosáhne). ___ Nedostatky v psychologické profilaci hrdinek a zastavení dějového vývoje v poslední třetině napoprvé možná ani nezaznamenáte pro působivost Aldrichovy režie. Divadelní stylizaci (frontální snímání místností, světla umístěná v popředí, campy líčení) kombinuje s ryze filmovými výrazovými prostředky (transfokátor, netradiční úhly) a zároveň si dobře uvědomuje, že páteří jeho psychologického monster hororu (který oproti klasickým monster hororům nezatajuje, že titulním monstrem je ve skutečnosti osoba ženského pohlaví) jsou dvě hollywoodské divy. (Dle úhlu pohledu lze Baby Jane označovat také třeba za grand guignol, gotický horor nebo campovou obskurnost, marně jsem v ní ovšem hledal znaky černé komedie.) ___ Obě dámy zde do žánrových extrémů dovádějí rivalitu ze svých reálných životů. Obě přehrávají, protože je to jejich styl (v 60. letech již zastarávající) a protože můžou. Role jim to dovolují. Být samy sebou, velkými herečkami. Upřímně a bolestivě. 80% Zajímavé komentáře: Oskar, Radko(7.3.2017)

  • Mr. Lobo
    ****

    Z Bette Davis mi mrazilo v zádech!(4.6.2011)

  • jonyyy
    ***

    Nepochybně velmi dobře, hlavně herecky, zvládnuté drama. Řekl bych tak trochu Sunset Boulevard s hororovými prvky. Ale mě to jednoduše moc nebavilo. Zaprve přiliš dlouhé, na to že se to většinou odehrávalo v jednom domě a za druhé jsem byl opravdu na nervy z naprosto neschopné Blanche. Zavolat si o pomoc otevřeným okýnkem (nebo ještě jednou hodit papírek), pod kterým je asi o pět metrů dál soused, by zvládlo i pětileté mimino. Pak taky nevěřím, že by byl až takový problém zdolat schody i přes její hendikep. Já bych se doplazil i k těm sousedům za poloviční čas. Ale čistě filmové kvality uznávám. 60%(6.6.2011)

  • J*A*S*M
    *****

    Geniální hororový psychothriller o dvou stárnoucích herečkách mírně sráží pouze několik scenáristických chyb (Opravdu musím z okna házet papírek se vzkazem? Nestačilo by zakřičet?), jež se však dají s přimhouřenýma očima odpustit. Výkon Bette Davis je mrazivý, její postava narušené Baby Jane je opravdu mistrovská. Něco mezi Misery a Sunset Blvd. Horror movie of the Year(28.11.2010)

  • - Baby Jane Hudson (Bette Davis) byla Americkým filmovým institutem AFI zařazen v žebříčku nejzápornějších postav v dějinách amerického filmu na 44. příčku. (TheDude)

  • - Závěrečná scéna byla točena na pláži v Malibu, na stejném místě, kde režisér Robert Aldrich točil svůj film Kiss Me Deadly (1955). (Kulmon)

  • - Snímek spustil řadu tematických hororů, které vznikly v následujícím desetiletí. Dominovaly jim stárnoucí dámy v rolích trýznitelek i trýzněných. Vžily se pro ně termíny "pscho-biddy" nebo "hag-horror“. Mezi nejzdařilejší patří Strait-Jacket režiséra Williama Castlea (1964), v hlavní roli s Joan Crawfordovou, a Aldrichova Sladká Charlotte (1964) v hlavní roli s Bette Davisovou. (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace