poster

Gravitace

  • anglický

    Gravity

  • slovenský

    Gravitácia

Drama / Thriller / Sci-Fi

USA / Velká Británie, 2013, 91 min

Režie:

Alfonso Cuarón

Hudba:

Steven Price

Producenti:

David Heyman

Scénografie:

Andy Nicholson

Kostýmy:

Jany Temime
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tom Hardy
    *****

    Dá se to lehce sestřelit pro jednoduchou zápletku, která si nebere za cíl nic většího, než předvést co nejintenzivnější survival story. Ale funguje to. Pokud se vám líbilo dějově podobně ploché, ale audiovizuálně strhující Sunshine, nebudete mít s Gravitací sebemenší problém - profilace postav je tu stejně matná a ani příběh není z nejzajímavějších. Naštěstí tu není žádný násilný žánrový přechod a co je nejlepší, Cuarón je opravdový mistr orientace v prostoru během akce. To, co předvádí během deště meteoritů, je jednoduše strhující a hodné zařazení do přednášek filmových škol. A emoce? Já se naladil, ale jde bez debat o nejslabší a nejklišoidnější část filmu. Coby celek ve mě každopádně Gravitace rezonuje zatraceně silně (nepochybně i zásluhou výborného soundtracku) a po dlouhé době jde o 3D, které má smysl. Více zde.(25.9.2013)

  • LIVINGDEAD
    odpad!

    Nikdy jsem se tolik nemodlil, jako u tohoto filmu. Modlil jsem se, aby tato nudná sračka skončila! Kolegyně mne varovaly, že je to píčovina, ale já zase dal na hodnocení!(7.12.2013)

  • KevSpa
    **

    Krásný vizuál holt není všechno. Absence příběhu a hloupé dialogy mě dokáží i u takového díla spolehlivě odradit. A vyzdvihování výkonu veskrze průměrné Sandry Bullock asi nikdy nepochopím.(2.3.2014)

  • Radek99
    ****

    Člověk versus Příroda/Vesmír. To, na co J.C. Chandor ve svém snímku Vše je ztraceno nepotřebuje téměř ani jedno slovo a úplně si vystačí s pouhou silou obrazů, Alfonso Cuarón musí přece jen trochu víc popisovat slovy. A to se Gravitace paradoxně odehrává v otevřeném vesmíru, ne na pouhém otevřeném moři. Vizuálně asi krásnější než Chandorův film, prožitkem a sdělením ovšem neskonale vzdálenější. A to raději nemluvím o přírodních zákonech, ty v Cuarónově alternativním sci-fi místy asi neplatí... A z čeho v Hollywoodu vyrábějí ty nezničitelné skafandry, co přežijí i výbuch kosmické stanice? Tuhle technologii by rozhodně měli poskytnout NASA. PS: Fenomén západní emancipace nemilosrdně drtí všechny mužské hrdiny a nechává přežít jen silnou ženu.(8.1.2014)

  • JFL
    *****

    Strhující film, kde se roviny technologické revolučnosti, spektakulárního blockbusteru, fyzicky intenzivního napětí i osobního dramatu dokonale vyvažují a symbioticky utvářejí dokonalou podívanou. "Gravitace" uhrane právě tím, jak dokáže zprostředkovat úžas a uctivou hrůzu z vesmíru, ale současně také do tohoto prostředí zasazuje ryze lidský příběh o vnitřním znovuzrození, které se odehrává přes postavení se vlastním bolestem a přetavení popírané a sžíravé ztráty v posilující melancholické truchlení. V reflexích snímku se mimo jiné opakuje otázka, zda je adekvátní ho označovat jako sci-fi. Na jednu stranu je pravda, že na rozdíl od děl tradičně asociovaných s tímto žánrem se "Gravitace" neodehrává v budoucnosti, na jiných planetách, ani nebosahuje žádné fantaskní prvky. Ovšem co do obsažených motivů ho prostě nelze klasifikovat jinak. Sice má pramálo společného s futuristickými ekvivalenty pohádek, westernů či romantických dobrodružek jako "Star Wars" i "Star Trek", jenže takovéto příběhy jsou pouze jednou podskupinou sci-fi. Naopak druhá obsahuje díla, která kladou důraz na vztažení člověka vůči vesmíru, který relativizuje tradiční hodnoty a koncepty lidské existence. Právě vyzdvihnutí těchto motivů i výrazné tematizování spektakularity vesmíru, ale také scenáristická licence stran vědeckých či reálných aspektů odlišuje "Gravitaci" od fikcí vztahujících se k reálnému cestování do vesmíru ala "Apollo 13", kde vesmír je v zásadě pouhou kulisou. V "Gravitaci" je naopak prostor i akce do něj zasazená jednou vekou metaforou pro vnitřní drama zdejší hrdinky, které zase recipročně udává dramatický rámec pro zobrazovaný spekákl.(31.3.2014)

  • - Spoiler: Ve scéně, kdy se Kowalski (George Clooney) vrací - přestože se jedná jen o hypotetickou situaci -, otevírá poklop a na Stoneovou (Sandra Bullock) působí vakuum přibližně 40 sekund. Ve skutečnosti by do 12 sekund byla v bezvědomí a po půl minutě nevynutelně mrtvá. Ve vakuu totiž není rozhodujícím faktorem absence dýchatelné atmodféry, ale tlak. Stoneovou by zabil tzv. ebulismus. Laicky řečeno, její tělní tekutiny by se vlivem nízkého tlaku vařily i při tělesné teplotě. (Kriklan49)

  • - Hubblov teleskop, ISS, čínska stanica a väčšina satelitov sa na rozdiel od filmu v skutočnosti nachádzajú nielen na rozdielnych výškach, ale aj rozdielnych deklináciách (odklon obežnej dráhy v stupňoch od zemského rovníku). (DJW)

  • - Únikový modul Sojuz TMA-14M existuje, ale Cuarón predbehol čas. Označenie patrí kozmickej lodi, ktorá mala v čase uvedenia snímky do kín naplánovaný štart na september 2014. (De Large)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace