Reklama

Reklama

Následky otřesu

  • Česko Krutá volba (festivalový název) (více)
Trailer 1

27. júla 1976 mesto Ťan-šan zasiahne ničivé zemetrasnie. Sedemročné dvojčatá, dievča Fang-deng (Zi-feng Zhangová) a chlapec Fang-da (Zi-feng Zhangová), sú uväznení v troskách. Dievča bolo vždy fyzicky a emocionálne silnejšie. Vždy brata bránila pred posmechom alebo trápením zo strany iných detí. Aj teraz, keď zostali uväznení pod troskami, brata utešuje, aby sa nebál. Navrhuje hrať hru, spievať pesničku. Záchranári však zistia, že môžu zachrániť len jedno z detí. Len čo uvoľnia cestu pre jedno, druhé bude zavalené a takmer istotne zomrie. Záchranári vysvetlia desivú skutočnosť ich matke. Matka Li Yuan-ni (Fan Xu) stojí pred krutou voľbou - ktoré z detí bude musieť obetovať? Po minútach vnútorného boja sa vzdá dcéry, ale tá jej rozhodnutie počuje. Keď sa akcia skončí, matka považuje dcéru za mŕtvu. Dievčatko však zázrakom prežije a po niekoľkých dňoch ju oslobodí iný záchranársky tím. Skľúčená a citovo ranená nedokáže hovoriť o svojej matke ani bratovi. O otcovi vie, že zahynul. Považujú ju za sirotu a ujme sa jej rodina jedného zo záchranárov. V adoptívnej rodine a v relatívnom blahobyte Fang-deng (Jingchu Zhangová) dospeje, odcestuje do USA a tam sa vydá. Aj v dospelosti však zostáva citovo neistá a uzavretá. Žije ďaleko od svojej pravej matky Li Yuanni a brata Fang-da (Chen Li). Matka aj dcéra sú duševne poznamenané tragickou voľbou, ktorá rozdelila ich životy. Prichádza rok 2008 a s ním mohutné zemetrasenie v provincii Sečuan. Fang-deng sa vracia do Číny, aby sa ako dobrovoľníčka zúčastnila záchranných akcií. Znovu sa ocitne uprostred nedoziernej katastrofy a ľudského zúfalstva. Je svedkom situácií, kedy žiadne riešenie neprinesie úľavu všetkým, každé z nich niekoho zarmúti. Začína sa pozerať inak aj na svoju vlastnú dávnu traumu. Okamih, ktorý ju oddelil od pravej matky a brata, konečne prestáva vidieť očami sedmročného dievčatka ako ťažko zraňujúcu krivdu. A tak po 32 rokoch nájde cestu k svojej pôvodnej rodine. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (42)

Fr 

všechny recenze uživatele

,, ZACHRÁNIT JDE JEN JEDNOHO. HONEM SI TO ROZMYSLETE! ......ZACHRÁNIT JDE JEN JEDNO DÍTĚ!“..... /// Je 28.7. 1976 a čínský Ťan-šan za chvíli zažije jedno z nejsilnějších a nejničivějších zemětřesení všech dob. Padá jeřáb, padaj lidi, padaj domy s rudou hvězdou (na čele). KATASTROFA (přírodní!)!! Špinavá a zkrvavená paní pičuje na Boha a děti volají o pomoc. ... Malá sága o rozdělené rodině, o 30 letech, která lemují dvě zemětřesení a které ovlivnila otázka: ,,KTERÉHO Z NICH?“, o holčičce (a jejím srdci rozpadlém na kousky), o matce (a jejím srdci uvězněném v troskách), bratrovi a těch okolo.... si mi zdá zbytečně rozvleklá a jistojistě bližší Číňanům než mě. Protože i když je (samozřejmě!!!!!!) závěr dojemný a emoce pracují, celek funguje spíš jako pocta těm 255 000 obětí (neoficiálně jich prý mohlo bejt až 655 tisíc), než filmovej trhák. Včetně tý politický agitky. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím co mám udělat, když městem proletí asi tak miliarda vážek. 2.) Taky na mě často volají: ,,až se najíš, tak si nasaď ruku“! 3.) Zjistím, jakými změnami prošla čínská lidová osvobozenecká armáda od roku 1976 do r. 2008. 4.) Mám dojem, že mě doma nechtěj (platí pro děti!). 5.) Thx za titule ,,KatySchka“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Následky otřesu sice byly natočeny s poměrně štědrým rozpočtem, ten však byl podle všeho investován hlavně do pečlivé výpravy, nikoli do okázalých diváckých atrakcí. Namísto katastrofického blockbusteru, u nichž se publikum obává o život postav a kochá se impozantními obrazy destrukce a zkázy, tedy Feng Xiaogang natočil víceméně intimní (melo)drama, které v jednom plánu přináší konzervativní poselství o rodinných hodnotách a ve druhém plánu tematizuje postupný hospodářský růst Číny, přičemž neopomíjí chválit vlídnou a ochranitelskou ruku státu, resp. komunistické strany. Ačkoli některým spolukomentátorům připadá emocionalita v tomto filmu přepálená, svým pojetím má mnohem blíže k víceméně umírněnému, "realistickému" vyjadřování západních kinematografií, nežli k typické asijské vypjatosti (kterou nicméně nevnímám automaticky negativně). Můžeme si ostatně všimnout, že momenty, které by lecjaký tearjerker využil k slzavým orgiím dojatých obličejů a tklivé hudby (shledání bratra a sestry), Xiaogangův film ze svého syžetu záměrně vypouští. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

První neamerický film pro IMAX a aktuální rekordman návštěvnosti v Číně je až příliš snadné smáznout ze stolu jako propagandu a povrchní sentimentalitu, ale při tom se jedná o ve své kategorii výjimečné dílo. Poplatnost dominantní ideologii a její utužování k výpravným spektáklům (ať už čínským, evropským či hollywoodským) prostě patří a jde o to, jak konkrétní dílo tuto rovinu pojímá a jestli dokáže přinést ještě něco dalšího. Právě v tomto ohledu "Aftershocks" exceluje více než řada amerických snímků. Detailní výpravě filmu lze vyčítat iluzornost a přikrášlenost, ale při tom je třeba uznat, že skvěle ilustruje vývoj Číny a nepřímo i proměnu vládnoucí ideologie z maovského komunismu na komunismus s tržní tváří. Podobně můžeme i samotný příběh vidět jako vrcholně tradicionalistickou moralitu o tom, že rodiny mají držet pohromadě a že předci si zaslouží úctu, ale současně se prostřednictvím účelně jednorozměrných postav (přesněji řečeno omezených na roli nádob pro konkrétní významy, jako tomu je například i ve filmech Jasudžiróa Ozu) rozvíjí působivé pojednání o nemožnosti nahlédnout bolest a utrpení lidí, kteří o někoho přišli. Tato linie ve filmu pozvolna krystalizuje, aby se ve finále ukázala v plném světle, což dramaturgie podporuje faktem, že z úvodní spektakulárnosti směřuje postupně k intimnějším tématům (na rozdíl od úvodní bombastické rekonstrukce zemětřesení v roce 1976 je tragédie z roku 2008 zobrazena nepřímo skrze reakce postav na zprávy v televizi). ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Tak trochu čínská variace na Sophiinu volbu, na níž jsou zajímavé čínské reálie a vhledy do čínského způsobu života, který se zdá být exoticky jiný, ale v prazákladu je stejný jako všude jinde na světě. Film je nabitý emocemi, které, ať se podávají ve vypjatých až exaltovaných scénách, anebo naopak nečekaně střízlivě, vždycky působí přesvědčivě. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Skoda, ze film je tak moc roztahany do osudu postizene rodiny zemetresenim... Osobne podobne velkofilmy moc nemam rad, ale natoceni samotneho zemetreseni se povedlo velmi. Solidni vyprava a herecke vykony. Ti, kteri mluvi o cinske propagande mi je lito, neni o nic vetsi nez ta, ktera se na nas dere denne z medii. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (5)

  • První vysokorozpočtový film pro IMAX natočený mimo USA. (Raztubyl)
  • Tímto filmem se režisér Xiaogang Feng stal prvním čínským režisérem, jehož filmy vydělaly dohromady přes jednu miliardu dolarů. (Raztubyl)
  • V srpnu 2010 překonal výdělkem přes 532 milionu RMB do té doby nejvýdělečnější čínský film Jian guo da ye. (Raztubyl)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama