Reklama

Reklama

Následky otřesu

  • Česko Krutá volba (festivalový název) (více)
Trailer 3

27. júla 1976 mesto Ťan-šan zasiahne ničivé zemetrasnie. Sedemročné dvojčatá, dievča Fang-deng (Zi-feng Zhangová) a chlapec Fang-da (Zi-feng Zhangová), sú uväznení v troskách. Dievča bolo vždy fyzicky a emocionálne silnejšie. Vždy brata bránila pred posmechom alebo trápením zo strany iných detí. Aj teraz, keď zostali uväznení pod troskami, brata utešuje, aby sa nebál. Navrhuje hrať hru, spievať pesničku. Záchranári však zistia, že môžu zachrániť len jedno z detí. Len čo uvoľnia cestu pre jedno, druhé bude zavalené a takmer istotne zomrie. Záchranári vysvetlia desivú skutočnosť ich matke. Matka Li Yuan-ni (Fan Xu) stojí pred krutou voľbou - ktoré z detí bude musieť obetovať? Po minútach vnútorného boja sa vzdá dcéry, ale tá jej rozhodnutie počuje. Keď sa akcia skončí, matka považuje dcéru za mŕtvu. Dievčatko však zázrakom prežije a po niekoľkých dňoch ju oslobodí iný záchranársky tím. Skľúčená a citovo ranená nedokáže hovoriť o svojej matke ani bratovi. O otcovi vie, že zahynul. Považujú ju za sirotu a ujme sa jej rodina jedného zo záchranárov. V adoptívnej rodine a v relatívnom blahobyte Fang-deng (Jingchu Zhangová) dospeje, odcestuje do USA a tam sa vydá. Aj v dospelosti však zostáva citovo neistá a uzavretá. Žije ďaleko od svojej pravej matky Li Yuanni a brata Fang-da (Chen Li). Matka aj dcéra sú duševne poznamenané tragickou voľbou, ktorá rozdelila ich životy. Prichádza rok 2008 a s ním mohutné zemetrasenie v provincii Sečuan. Fang-deng sa vracia do Číny, aby sa ako dobrovoľníčka zúčastnila záchranných akcií. Znovu sa ocitne uprostred nedoziernej katastrofy a ľudského zúfalstva. Je svedkom situácií, kedy žiadne riešenie neprinesie úľavu všetkým, každé z nich niekoho zarmúti. Začína sa pozerať inak aj na svoju vlastnú dávnu traumu. Okamih, ktorý ju oddelil od pravej matky a brata, konečne prestáva vidieť očami sedmročného dievčatka ako ťažko zraňujúcu krivdu. A tak po 32 rokoch nájde cestu k svojej pôvodnej rodine. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (42)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Melodramatické, prosáklé čínskou propagandou ( ale celkem nevtíravě), příliš dlouhé, často patetické ..já vůbec nevím , proč se mi to líbilo. Kecám, vím, prostě a jednoduše mě to přes to všechno dojalo. A jako pietní pocta 240 000 obětem zemětřesení v Ťan-šan to funguje skvěle. Ale neodpustím si jednu off topic poznámku, toho kanadského manžela bych sehrál líp i já, takhle strnulej ksicht nemá ani Marek Vašut :) ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Uznávam, bolo to typicky ázijsky sentimentálne, no na snímok sa aj tak pozeralo veľmi dobre. Len škoda toho divného strihu, niektoré situácie akoby ani na seba nenadväzovali, mnoho potenciálne zaujímavých scén (napríklad zvítanie sa s bratom) tu bolo vynechaných a preto ako celok to potom pôsobilo dosť útržkovito s veľkými skokmi v príbehu - nebolo to kompaktné. Ale na slabší nadpriemer to stačí. 70/100 ()

Reklama

zette 

všechny recenze uživatele

Skoda, ze film je tak moc roztahany do osudu postizene rodiny zemetresenim... Osobne podobne velkofilmy moc nemam rad, ale natoceni samotneho zemetreseni se povedlo velmi. Solidni vyprava a herecke vykony. Ti, kteri mluvi o cinske propagande mi je lito, neni o nic vetsi nez ta, ktera se na nas dere denne z medii. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Následky otřesu sice byly natočeny s poměrně štědrým rozpočtem, ten však byl podle všeho investován hlavně do pečlivé výpravy, nikoli do okázalých diváckých atrakcí. Namísto katastrofického blockbusteru, u nichž se publikum obává o život postav a kochá se impozantními obrazy destrukce a zkázy, tedy Feng Xiaogang natočil víceméně intimní (melo)drama, které v jednom plánu přináší konzervativní poselství o rodinných hodnotách a ve druhém plánu tematizuje postupný hospodářský růst Číny, přičemž neopomíjí chválit vlídnou a ochranitelskou ruku státu, resp. komunistické strany. Ačkoli některým spolukomentátorům připadá emocionalita v tomto filmu přepálená, svým pojetím má mnohem blíže k víceméně umírněnému, "realistickému" vyjadřování západních kinematografií, nežli k typické asijské vypjatosti (kterou nicméně nevnímám automaticky negativně). Můžeme si ostatně všimnout, že momenty, které by lecjaký tearjerker využil k slzavým orgiím dojatých obličejů a tklivé hudby (shledání bratra a sestry), Xiaogangův film ze svého syžetu záměrně vypouští. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

První neamerický film pro IMAX a aktuální rekordman návštěvnosti v Číně je až příliš snadné smáznout ze stolu jako propagandu a povrchní sentimentalitu, ale při tom se jedná o ve své kategorii výjimečné dílo. Poplatnost dominantní ideologii a její utužování k výpravným spektáklům (ať už čínským, evropským či hollywoodským) prostě patří a jde o to, jak konkrétní dílo tuto rovinu pojímá a jestli dokáže přinést ještě něco dalšího. Právě v tomto ohledu "Aftershocks" exceluje více než řada amerických snímků. Detailní výpravě filmu lze vyčítat iluzornost a přikrášlenost, ale při tom je třeba uznat, že skvěle ilustruje vývoj Číny a nepřímo i proměnu vládnoucí ideologie z maovského komunismu na komunismus s tržní tváří. Podobně můžeme i samotný příběh vidět jako vrcholně tradicionalistickou moralitu o tom, že rodiny mají držet pohromadě a že předci si zaslouží úctu, ale současně se prostřednictvím účelně jednorozměrných postav (přesněji řečeno omezených na roli nádob pro konkrétní významy, jako tomu je například i ve filmech Jasudžiróa Ozu) rozvíjí působivé pojednání o nemožnosti nahlédnout bolest a utrpení lidí, kteří o někoho přišli. Tato linie ve filmu pozvolna krystalizuje, aby se ve finále ukázala v plném světle, což dramaturgie podporuje faktem, že z úvodní spektakulárnosti směřuje postupně k intimnějším tématům (na rozdíl od úvodní bombastické rekonstrukce zemětřesení v roce 1976 je tragédie z roku 2008 zobrazena nepřímo skrze reakce postav na zprávy v televizi). ()

Galerie (70)

Zajímavosti (5)

  • Tímto filmem se režisér Xiaogang Feng stal prvním čínským režisérem, jehož filmy vydělaly dohromady přes jednu miliardu dolarů. (Raztubyl)
  • První vysokorozpočtový film pro IMAX natočený mimo USA. (Raztubyl)
  • Čínský kandidát na cenu pro nejlepší neanglicky mluvený film na 83. ročníku předávání Cen Akademie. (Raztubyl)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama