Reklama

Reklama

Arrietty ze světa půjčovníčků

  • Japonsko Kariguraši no Arrietty (více)
Trailer

Mezi zdmi a pod podlahami našich domů se skrývá jejich svět. Japonský animovaný film volně vycházející ze známé pohádky Mary Nortonové. Japonské animační studio Ghibli představuje nejen v domácím prostředí, ale i na celém světě absolutní špičku na poli tvorby animovaných filmů pro celou rodinu. Společnost, k níž vzhlíží profesionálové z oboru včetně vedení studia Pixar, si vydobylo celosvětovou slávu okouzlujícími snímky, které převážně vyvěraly z autorské imaginace zakladatele Hajaa Mijazakiho, ale často také čerpaly inspiraci z japonských i světových knih pro děti a mládež. Jak napovídá název, Arrietty ze světa půjčovníčků vychází z mezinárodně populární série britské spisovatelky Mary Nortonové, jež česky vyšla jako Pidilidi. Do scénáře filmu ji adaptoval Mijazaki a režie se ujal animátor Hiromasa Jonebajaši, jenž se předtím podílel na většině produkcí studia počínaje legendární Princeznou Mononoke. Vyprávění filmu se soustředí na vykreslení fantaskního světa půjčovníčků. To jsou malinkatí lidé žijící v prostorech mezi zdmi či pod podlahami starých domů, kteří si vše, co potřebují k životu, půjčují od jejich obyvatel. Mladá Arrietty takto se svými rodiči žije v domě, kde bydlí babička mladého chlapce Šóa. V den, kdy Šó přijede, zrovna Arrietty čeká její první výprava s tatínkem pro zásoby do světa velkých lidí. (Česká televize)

(více)

Recenze (181)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $18,019,366Tržby Celosvetovo $147,500,000║ Pestrofarebná a roztomilá rozprávka, ktorá si aj pre priamočiary príbeh dokáže podmaniť a okúzliť, plus sú tam pekné piesne, miestami úžasná animácia. /80%/ ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Svým prvním režijním počinem se kmenový animátor Studia Ghibli Hiromasa Jonebajaši ukázal jako nadějnější pokračovatel odkazu svých mentorů než Mijazakiho syn Goró (který měl před tím prospívající kariéru v jiném oboru a jeho příchod na pole animace vyznívá příliš jako befel od tatíka, aby firma měla pokrevního následovníka). "Arrietty ze světa půjčovníčků" dokonale publikum vtáhne do světa plného úžasných detailů a bravurně nám předá hledisko svých postav, obzvláště pak titulní hrdinky. Sekvence, kdy se poprvé vydává do světa lidí si půjčovat představují vrchol filmu a bravurně přenášejí hrdinčin úžas na diváky. Co do vyprávění film postrádá obšírnost a epičnost filmů mistra Mijazakiho, což může současně být vnímáno jako nedostatek, ale i přednost. Ostatně je to právě pohled malinkých půjčovníčků, navíc jen jedné hrdinky a jejích rodičů, kterým je vše nahlíženo. Otevřený konec pak adekvátně značí veliké přísliby světa, který právě při změně měřítka může najednou být tak veliký a nedozírný. Navzdory řadě dobrodružných i komických eskapád zastřešujícím motivem snímku zůstává melancholie. Poznání krás a fascinujících drobností světa střídá sladký zármutek nad jejich prchavostí, kde nás může hřát víra, že i když se skrývají našemu zraku, přesto v našem bezprostředním okolí přetrvávají. Jak ale hořce pozná dospívající mladík Šó krása je příliš křehká a mnohdy žije svým vlastním životem, do kterého by lidé navzdory dobrým úmyslům neměli zasahovat. Na rozdíl od rozšafných fresek Hajaa Mijazakiho, které doslova povznáší motivy vázané k létání a nespoutaná fantazie, "Arrietty" přináší v zásadě komorní vyprávění rozměrů miniatury, kde naopak žasneme nad drobnými detaily. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Jak se dalo čekat od studia Ghibli, prostředí bylo kouzelné. Hudba byla padnoucí, člověk by u ní snadno padnul do melancholie. Co se týče designu postav – jasné Ghibli, kde v každé postavě zahlédnete kousíček jiné (jak té, co již vykoukla na světlo světa, tak i těch případných budoucích). Je to milý příběh, pro děti, dospělí v něm zahlédnou zase cosi víc. Celkově pěkná pohádka, pro děti jako ušitá na míru – kdybych nějaké měla, tohle bych jim ráda pustila. Bohužel mě to zřejmě moc nesedlo. Na konci jsem si totiž přišla strašně ošizená, jako bych neviděla celý příběh. Na konci nebyla má reakce "jé, to bylo pěkný", ale "to je jako všechno?". Působilo to na můj výsledný dojem tak rušivě, že musím dát 3*, ale jsou to velmi dobré 3*. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Prostá, ale velmi milá a smutná pohádka o poslední (?) rodince malých lidiček žijících pod podlahou rodinného domu. Je dobré vidět, že studiu Ghibli dorůstá nová generace tvůrců - tento film, ač nerežírovaný Miyazakim ("pouze" produkce a scénář), je minimálně stejně dobrý jako jeho filmy, a mnohé z nich i předčí. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Požičiavať si veci nevyhnutné pre život zo sveta navôkol. Tak aby to tomuto svetu a jeho obyvateľom nevadilo. Pokúsiť sa žiť v jednom priestore veľkých a mocných a malých - bezbranných. Byť ostražitý pred živočíšnymi predátormi. Nie vyhubeniu, áno koexistencii. Všímať si maličkosti, nadväzovať kontakty s maličkými zvieratkami. Pretože v rôznosti života a rešpektu k nemu sa ukrýva nádej nevyhynutia druhov, ktoré človek dosiaľ ani nestačil spoznať. Koncept napojenia sa maličkých ľudí na už vytvorené obydlia veľkých a mocných ľudí bez ich poškodzovaní je návodom na vytvorenie účinnej sociálnej solidarity vzdaním sa časti svojich zdrojov konkrétnym núdznym ľuďom bez toho, aby darca pociťoval ujmu. Zároveň je pokusom o naznačenie prežitia vo svete, kde nikomu nič prirodzene nepatrí a preto zdroje slúžiace prežitiu a živé bytosti musia byť predmetom úcty. Prírodné a nerastné bohatstvo patrí prioritne planéte Zem a nie umelo vytvorenému konceptu "vlastníctva". Slobodné bytosti pohybujúce sa po jej povrchu je zase potrebné rešpektovať a maximálne ich a ich prirodzené prostredie šetriť. Využívať každú odrobinku, ak už sa musia loviť pre potravu, ako to robili Indiáni, ako to robia maličkí ľudkovia, prinútení k odchodu do neznáma vďaka ich prezradeniu. Snáď prežijú, aby mohli podávať ďalej správu o možnostiach iných prístupov. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

další skvělý počin Ghibli, sice o něco méně fantaskní a méně propracovaný svět, ale to je dle mě naopak plus, né že by se mi ostatní věci studia nelíbily, mám je velmi rád, ale změna je to příjemná ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Na filmech studia Ghibli jsem vždy obdivoval téměř nekonečnou fantazii, která se projevovala ať v nádherném vykreselní nereálně krásné krajiny, či v různých fantastických postavách. U tohoto snímku fantazie ubylo a až na to, že hlavními postavami jsou maličcí lidé, se vlastně tvůrci drží zcela při zemi. A vzhledem k tomu, že nijak zvlášť neohromí ani příběh jsem byl mírně zklamán- Zůstává ale naprosto dokonalé technické zpracování, ať již u aimace, či kresby pozadí. Jen film už prostě nemá takovou sílu, jakou měly ty Miyazakiho. ()

Jacinda 

všechny recenze uživatele

Pohádka vykreslená do něžnosti, která skončila úplně jinak než jsem doufala. moc krásný příběh o přátelství, který končí otevřeně ()

Hromino 

všechny recenze uživatele

Důkaz toho, že filmy od Ghibli nezávisí jen na jednom režisérovi, jak se někteří mylně domnívají. Mijazaki si tentokrát jenom dopřál pozici spoluscenáristy a výkonného producenta a je jasné, že to režisér velmi obstojně zvládl i bez Mijazakiho tajtrlíkování za zadkem. Adaptace knižního dílka ze západu se povedla na výbornou, škoda jen toho soundtracku, který zněl až moc disneyovsky a do anime mi to zrovna moc nepasovalo. Arrietty je sympatické děvče, svět "borrowers" byl krásně zpracován a celkově se na to koukalo opravdu hezky. Opravdu doporučuji! ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Viděno 28.7.2010 v šibujském kině Toho Cinemas, nedlouho po premiéře. A jsem neuvěřitelně ráda, že jsem na to tehdy šla, protože to byla prostě nádhera. Netuším, jak to popsat - u mnoha filmů bych popsala řádky a řádky vět, ale u Karigurashi no Arrietty nemám slov. Příběh se zdá jednoduchý a něco podobného (o malých lidičcích) jsme už viděli ve více filmech, avšak zpracování Karigurashi no Arrietty pro mě bylo dechberoucí. A uznávám, že na mém dojmu se hodně podílela i hudba. Cécile Corbel se svým keltským stylem hudby byla pro tohle bez přehánění dokonalou volbou. Soundtrack doporučuju. A opět ztrácím slova. Je jen jasné, že pokud bych měla nějaký žebříček Ghibli filmů, Karigurashi no Arrietty by se zařadilo na druhé místo hned po Cestě do fantazie, čímž by předčilo všechny ostatní Ghibli filmy, včetně Princezny Mononoke.... Zahřálo to u srdce jako žádný jiný film už dlouhou dobu. ~(5,0)~ ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Japonské uspávající anime vysvětlení toho, proč se vám doma ztrácejí věci. Záležitost o malých lidičkách, která je bohužel určena výhradně malým lidičkám. Pro krásné, sexy a inteligentní odborníky na této databázi, tahle nuda určená bohužel moc není. Obrovsky jsem zde postrádal nějaké poselství, které by se autor snažil předat. Slušná přehlídka audiovizuální stránky života pod zemí, ale pod povrchem filmu bylo naopak pusto a prázdno. Snímek mnou projel zcela bez toho, aniž by vyvolal jakýkoli náznak jakékoli emoce. Slabší 2 kousky. Zřejmě záležitost pouze pro ty, kteří denně onanují nad Mijazakiho obrazem. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Velice příjemný snímek plný nádherné animace, krásného příběhu a dojemného přátelství - to vše prošpikováno drobnostmi, které pobaví a potěší. Ghibli jede. :) ()

Trajektt 

všechny recenze uživatele

Tato animovaná japonská pohádka se stala hymnusem a kultovním dílem všech zlodějů, protože jak se říká v tomto filmu„ my nekrademe, my si jen půjčujeme" tak to asi slyšel nejeden policajt při dopadení a následovném vyslýchání podezřelého z krádeže. Ačkoliv tento snímek nerežíroval sám velký Hajao Mijazaki, tak je z něho cítit, že v tom měl prsty, alespoň scénáristicky a produkčně a celkově nad tímto projektem měl dohled, aby vše šlapalo, jak má a s výsledkem byl spokojený stejně jako obdivovatelé a fanoušci jeho originální práce. Příběh je zcela jednoduchý a předvídatelný, jelikož je to adaptace známé knihy Pidilidi z pera britské spisovatelky Mary Nortonové. Podle originálu této knihy byl natočen film Pidilidi, který byl hraný a který se mi fakt nelíbil, takže ho nebudu rozvádět, protože si myslím, že toto téma má být zfilmováno působivou animací přesně jak můžeme vidět v tomto snímku a né hraný trapně nastrojenými herci a vetřelými trapnými vtípky, které dávají dohromady soubor nejapných scének, které do sebe nezapadají. Tento snímek začíná příjezdem malého Šoa, který přijede na prázdniny ke své babičce. Šoa je nemocný a čeká na operaci srdce a u babičky se nudí až do té doby než narazí na malou Arrietty, která je malinká a společně se svým fotříkem zrovna kradou, teda pardon půjčují si věci nezbytné k jejich životu. Šoa je spatří a snaží se spojit s těmito sympatickými postavičkami. A tím začíná přátelství plné dobrodružství obou těchto postav při kterém se zajisté nebudete nudit. Mnoho vtipných, nevtíravých a originálních hlášek vás bude bavit až do konce tohoto filmu. Jeden z dialogů mi utkvěl v paměti a nevím proč se mi tak líbil, ale musím ho napsat do svého komentáře. Jeden z rodičů malé Arrietty říká: Svět lidí je nebezpečný, musíš si dávat pozor, víš jak dopad tvůj strejda? A Arrietty odpovídá: Vím, sežrala ho žába. Vím, že to je spíš rozhovor a film pro malé děti, ale mě se to prostě líbilo a to bude asi tím, že jsem mírně infantilní a že se dokážu vcítit do tohoto fantaskního světa malých lidiček, kterým hrozí nebezpečí nejen od lidí, ale i od jiných predátorů, které zde představují třeba i ptáci nebo žáby, ale i další tvorové našeho světa. Po složitých příbězích z Ameriky, které nám předvádí zejména poslední dobou filmové studio Pixar je tento příběh pochopitelný i pro ty nejmenší, takže jsem ho pochopil i já a proto tomuto skvostu dávám zasloužených 100%. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Standardní film studia Ghibli ve smyslu, že se dá porovnávat jen s jinými filmy studia Ghibli. Nad čímkoli jiným vyniká. Jednoduchý, bezchybný, vizuálně krásný příběh "malých lidí" žijících pod podlahou domu "velkých lidí". Přátelství nemocného Šóa a čtrnáctileté Arrietty. Velmi příjemná hudba (přestože výjimečně ne od Hisaishiho). Netradičně otevřený závěr. ■ Dosud jsem z filmů Ghibli, které nerežíroval přímo Miyazaki, považoval za osobní jedničku Whisper of the Heart. Arrietty se mu vyrovná. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Jak už to je u Ghibli zvykem, vizuálně nádherná podívaná, tentokrát s méně zajímavým příběhem a postavami. Mijazaki je jen jeden. ()

Reklama

Reklama