poster

Nevědomí

  • USA

    Oblivion

  • Slovensko

    Oblivion: Nevedomí

  • Velká Británie

    Oblivion

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Mysteriózní

USA, 2013, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radyo
    *****

    Vypadá to skvěle, zní to skvěle, odsejpá to skvěle, co je to? Vy to nevíte? Vy jste ale nevědoucí, je to Nevědomí! A Tomík Krujs to na padesátníka válí taky skvěle (asi aby se to nepletlo).(7.7.2015)

  • Matty
    ****

    Hlavním důvodem, proč Nevědomí vyšumí z povědomí rychleji než TRON není fakt, že Kosinski vykrádá své kolegy (Stanton, Jones, Lawrence, Trumbull, Kubrick, Wachowští), a dává tím vyniknout, o kolik horším je vypravěčem, ale že vykrádá sám sebe. Zopakování stejného přístupu, navíc ve světě bez možnosti „editovat levely“, která byla pro designéra a fanouška videoher požehnáním, výrazně oslabuje původní wow efekt. Ten byl však stále dost silný, aby mne opájení se audiovizuální dokonalostí bavilo celé dvě hodiny. Kosinského nerdovský přístup k postavám děla z člověka srovnatelně hodnotného nositele významů jako je robot, krajina nebo kus nábytku (přičemž na stejné úrovni se nacházejí také svým výrazně omezeným využíváním zdravého rozumu). Působivější než slova a emoce jsou geometrické kompozice záběrů, jejichž samotný obsah se stává méně podstatným než sdělení povrchu. Všechno a všichni slouží k doladění celkového designu. Tomu jsou podřízeny motivace hrdinů i směřování zápletky. Jako výsměch klasickému „vstupování“ do příběhu skrze identifikaci s postavami lze chápat poslední scénu, která prozrazuje, že jsme své emoce pravděpodobně distribuovali ne zcela správným směrem. Kosinski dokáže unikátním způsobem propojit pohyb s hudbou, kterou na obraz „nanáší“ po jednotlivých vrstvách, a výsledkem je stejně jako v TRONovi mainstreamová variace audiovizuálních symfonií. Zápletka je tady jaksi navíc, ač bez ní (a bez méně a více nechápavý výraz střídajícího Cruise) by 120 milionový projekt jako tento asi nebyl realizován. Kvůli postavám bez života, námětu bez originality a jednání bez logiky bych ale nepodceňoval celý film, který v druhém plánu nabízí inspirativní výpověď o současné společenské realitě efektivních pracovních týmů, jimž se lidé oddávají natolik, že v nich rozpouštějí svou identitu a ztrácejí schopnost autentické existence. Dějově vyprázdněná (a proto lepší) první polovina, s parodií dokonalého partnerského vztahu a se zachycením pracovní činností, která má čistě udržovací charakter bez konkrétního cíle a šance na skutečnou (a pro systém potenciálně nebezpečnou) změnu stavu, toho o dnešku vypovídá víc než mnohé artfilmy s ošklivějším designem. A rozhodně jde o film stvořený pro IMAX! 80%(15.4.2013)

  • DaViD´82
    ****

    Náladotvorná otázky vzbuzující intimní první polovina s výjevy z denní rutiny postapo údržbáře je v ostrém kvalitativním kontrastu s druhou laciné akci poplatnou (hloupě) vysvětlující polovinou. Ta pohříchu ani neví, kdy to celé důstojně ukončit a do té doby sympatickému Cruiseovi klade do cesty emoční scény, ve kterých tradičně selhává čili ho rázem přehrává i to duo GLaDOS/Bob. Druhá půlka je prostě klasický produkt; což se o té první ani při nejhorší vůli říci nedá. Každopádně vizuálně, designově, zvukově i hudebně na výši jako máloco jiného v poslední době.(15.4.2013)

  • verbal
    *****

    Skutr Tomáš (čti "skurvený trpaslík") zachraňuje zbytky pytlivizace a já musím upřímně konstatovat, že už filmům přestal ubližovat jako dříve a klidně bych si teď jeho sádrový odlitek mrskl i na skalku nebo tak. To ta ukrajinská šlápota, co vypadá dobře akorát na satelitních snímcích a hraje tak, že raději měla prorazit v tenise a orgasticky hekat u backhandů, je jiný šálek samohonky, a docela tyhle jinak dokonalé vizuální orgie svým "herectvím" od přirození úspěšně pizdí. Dále následuje jako u ostatních sáhodlouhý, hnědopišský seznam artových nedostatků, yntelechtuálních výtek a esoterických nesrovnalostí, které v Solarisu a Vesmírné odysee rozhodně nebyly, ne ne.: ............ Čistých pět.(13.5.2013)

  • genetique
    *****

    Špičková sci-fi nádielka, ktorá vo svojej podstate milostného príbehu možno nenesie toľko originality ako celok, ale najmä nápaditý námet poprieť nemožno. Science fiction vo filme už dávno nie je také terno ako kedysi, keď stačilo k slušnému blockbusteru zopár emzákov a slušný rozpočet. Vymyslieť fungujúci a k tomu inovatívny scenár dá zabrať aj tým najskúsenejším majstrom pera. Kosinski potvrdil, že je vizionár a rozporuplných reakciách jeho režisérskej prvotiny dokazuje, že s ním môžme rátať aj do budúcna. Na základe traileru som očakával bohapustý popcorn s nadupanými efektami a vyčačkanými hi-tech motívmi. Toto všetko síce Oblivion splnil, ale takisto je v ňom zachytený kus ľudskosti a Kosinski mu vdýchol dušu. Pestrá paleta nečakaných zvratov sa postará o nejedno prekvapenie a film má tak počas celých dvoch hodín brutálny spád, kolosálne efekty to celé umocňujú a k tomu vás strhne jedinečný burácajúci hudobný podklad. Malé množstvo postáv dáva priestor na vyjadrenie charakterov postáv, ktoré majú čo povedať k hlavnej myšlienke filmu. Priestor tak dostávajú naprezentáciu aj herci, ktorí podali veľmi solídny výkon. Cruise sa v podobných filmoch už osvedčil a predviedol, že popri všetkých adrenalínových kúskoch zvláda aj tie herecké, prekvapila Olga Kurylenko. Zároveň zamrzí malý priestor pre Freemana, no ten si to v závere vynahradí. Možno je moja piata hviezdička trošku nadhodnotená, ale čo narobím, keď mám pre tento žáner slabosť a takáto pecka sa vidí v súčasnosti tak raz-dvakrát ročne? 90%.(4.2.2014)

  • - Film sa natáčal v exteriéroch v Kalifornii a na Islande. (marciano)

  • - V závěru filmu, kdy Jack (Tom Cruise) přiletí k TETu a otevírá se vstupní otvor, je možné na malý okamžik zahlédnout jednu z verzí svastiky, kterou používají neonacistické skupiny. Obraz je vytvořený otvírajícími se dveřmi. (Jirka_Globus)

  • - V záběru, kdy Tet vybuchuje a na Zemi padají Drony a následuje pohled na dvojici postav a mrtvé lidi v pozadí, kteří zemřeli při předchozím útoku, je možné nalevo od pootevřených vrat zahlédnout pohybující se ležící postavu, pokyvující hlavou. (WillyMarks)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace