poster

Jeskyně zapomenutých snů

  • USA

    Cave of Forgotten Dreams

  • Německo

    Die Höhle der vergessenen Träume - 3D

  • Německo

    Die Höhle der vergessenen Träume

  • Francie

    La Grotte des rêves perdus

  • Slovensko

    Jaskyňa zabudnutých snov

Dokumentární / Historický

Kanada / USA / Německo / Francie, 2010, 90 min

Režie:

Werner Herzog

Scénář:

Werner Herzog

Střih:

Maya Hawke, Joe Bini
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • corona
    ***

    Škoda, že keď už bolo vydané povolenie k filmovaniu, bolo spracované takým príšerným a amatérskym spôsobom. V dokumente sa síce občas vyskytne zopár faktov, žiaľ zanikajú v množstve autorových filozofických pseudoúvah. Podstatnú chybu robí Herzog aj v tom, že si text číta sám, hlasom ako šepkajúca múmia a do toho mu znie príšerná, kakofonická hudba. Možno do budúca, by mal pouvažovať využiť služby niekoho, kto má príjemný hlas, robia to takmer všetci dokumentaristi.(25.10.2014)

  • Anderton
    ***

    Bohužiaľ nie som typ človeka (alebo som možno ešte nedospel do takej fázy), ktorý pochopí stopáž dokumentu cez jednu hodinu. Je jedno, že nám Herzog ukazuje niečo až Dänikenovsky záhadné, ale nevidím dôvod, prečo by sme v tejto jaskyni mali zotrvať dlhšie, ako hodinu. Vlastne v nej aj áno, ale prečo potom musím počúvať nejakého bývalého cirkusanta s nulovou angličtinou, ako spirituálne filozofuje nad všetkým tým, čo vidíme. Rád by som si teda pozrel dokument o tom istom, kde by nám Däniken na základe stopercentných dôkazov tvrdil, že tieto kresby v dávnej minulosti nakreslili mimozemšťania. Zaujímavé, môj subjektívny pocit ale ďaleko presahoval uvedenú stopáž. Možno keď budem chodiť celý život na dokumentárne maratóny, budem mať pocit, že som žil dvesto rokov....(29.1.2015)

  • Chlupis
    ****

    Více než dokument je Cave of Forgotten Dreams spíše Herzogovým zamyšlením nad odvěkou lidskou touhou zachytit určité vědění a jako takovému lehce podráží nohy jedině fakt, že se vše snaží režisér vtěsnat do jakéhosi "optimálního dokumentárního tvaru". Závěr s radioaktivními, albínskými krokodýly ale vynahrazuje vše.(12.10.2011)

  • Morien
    *****

    (1001) "Past is definitely lost." Nemám co jiného než napsat o snech. A i to se mi zdá v tomto případě mírně nadbytečné.(3.12.2011)

  • Marigold
    *****

    Myslím, že se jedná o mnohem významnější film, než se na první pohled zdá. Představuje totiž návrat k jakémusi prvotnímu snění, k čistému, nekontaminovanému vytržení člověka ze světa duchů, archetypální fascinaci proměnou tvaru a substance. Herzog používá film a 3D v rozporu se současným iluzivním pojetím, které cílí na dokonalost efektu (jeho 3D je ve skutečnosti místy velmi nedokonalé). Sestupuje do hlubin historie a lidské paměti, aby, podobně jako pravěcí výtvarníci, re-prezentoval zázračnou esenci a nechal diváka pocítit hlubinu snu tam, kde ji už dnes není zvyklý vídat – v tichu, nehnutosti, prostotě tvaru. Jeho dokument je vrstevnatou úvahou na mnoho zcela základních témat, přitom se nemusí dopouštět postmoderního relativizování (chybí tu dnes populární dimenze "pranku" – co když to tam někdo namaloval včera?). Malby v jeskyni Chauvet jsou mementem něčeho, co je pro moderní lidskou bytost konstitutivní a čemu se od věků snaží přiblížit – uhlem, štětcem, hudebním nástrojem, kamerou... Není to Mallick, kdo se postaral o nejspirituálnější a nejsugestivnější zážitek – Herzog totiž ukazuje, že síla odvěké strukturující iluze lidského vnímání spočívá v tom nejjednodušším tvaru. Nevím jak vy, ale já v téhle jeskyni sny zase našel, nikoli ztratil. (a i kdyby se zítra přišlo na to, že jeskyně Chauvet je podvod – na celé magii by to vlastně nic nezměnilo)(12.10.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace