poster

Vše pro dobro světa a Nošovic

  • anglický

    All for the Good of the World and Nosovice!

Dokumentární

Česko, 2010, 82 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Jakub Halousek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ***

    Pro mě osobně trochu nuda. Zatímco starší "Český sen" na mě zapůsobil jako zjevení a stále ho považuji za nejoriginálnější český dokument vzniklý po r. 2000, příběh nošovické automobilky mě dvakrát neoslovil. Je to dokument poměrně málomluvný a zaměřený spíše na detaily, jakýkoli autorský komentář či vysvětlující voiceover zcela chybí, dokument tak sází na to, že úsudek si divák vytvoří sám. Veden je k tomu spíše nenásilnou cestou - míra manipulace s realitou mi zde přišla v rámci tolerance v pořádku (ostatně požadavek na 100% objektivitu dokumentů je čirou utopií a na všech dokumentech si cením právě subjektivního pohledu tvůrců). A pokud už v dokumentu někdo mluví, pak většinou sděluje nějaké banality, často pronášené zdánlivě mimo záznam; s tím, že sem tam probleskne to, kam Klusák své postavy tlačí a oni zcela předvídatelně říkají to, co se tak nějak očekává. Řekněme si to ostatně na rovinu: to, že se na úrodné zemědělské půdě postaví fabrika, je zločin VŽDY, v tomto směru nesděluje Klusák ani nic objevného. Podobně jako u jeho zaměření na mizerné pracovní postavení zaměstnanců automobilky, které ale opět není ničím, co by mohlo někoho překvapit - to, že se s nekvalifikovanou pracovní silou ve velkých korporacích vyjebává, je známým faktem, a bral si to na paškál už Chaplin ve své Moderní době. Nejpřínosnější mi tak tento dokument přišel ve chvílích, kdy nechával promlouvat obyčejné místní domorodce, kteří nechali trochu nahlédnout do zákulisí toho monstrózního spektáklu, který běžný člověk znal jen z televizních zpráv. Že bude zákulisí tak trochu špína (anonymní vyděračské dopisy, nízké platy zaměstnanců...) je přece jasné každému, kdo ví, že KAŽDÉ zákulisí je nevábné, a diváci by do jeho obscénních zákoutí neměli strkat svůj nos, jinak si pokazí svůj dojem z představení. A tím jsou zde nová nablýskaná auta a o ty zde jde až v první řadě. Žijeme ve světě, který je auty posedlý a který je na nich do velké míry postavený - gesto kritiky tohoto systému tak sice na mě působí sympaticky, ale v posledku u mě stejně vyznívá naprázdno, přičtu-li k němu navíc soukromou diváckou nudu ze záběrů typu "hlavní záporňák - mluvčí automobilky - zalévá na okně svoje masožravky". Slabé 3 hvězdy.(20.10.2011)

  • Pepinec
    *****

    Až díky tomuto dílu jsem se setkal s tvorbou Víta Klusáka. A velice se těším, až se vydám v jeho filmografii proti proudu, poněvadž jeho rukopis se mi dosti zamlouvá. Víte, já si už moc nevybavuji pocity, které jsem měl tenkrát, když byla kauza Nošovice aktuální. Za to mám tušení, že pocity z tohoto dokumentu ve mně přetrvají dlouhou dobu. Nedokáži se vžít do situace lidí, kteří přišli o své pole. Ani do lidí, kteří jej přišli vyplenit. Ale dovedu pojmenovat, co jsem na vlastní oči viděl. A sice záplavu lidské směšnosti, kterou reprezentovalo několik týmů. V prvé řadě samotná automobilka, jejíž reklamní prezentaci vyhlašuji za úlet roku. Hesla typu "děláme vše pro dobro světa" anebo "usilujeme o celosvětový mír" mi znějí infantilně, až ryze imbecilně. Není se pak čemu divit, když takový koncern zastupuje člověk, jehož výrobní kvalita by na stupnici od jedné do deseti, kdy jednička znamená nejlepší hodnotu a desítka nejhorší, s přehledem překročila dvacítku. Jak brilantně byly vykresleny kontrasty mezi světem ohraničeným železným plotem a vesnickým životem v Nošovicích! Ovšem, i v nošovickém týmu lze nalézt pár taktických nejasností. Určitým jedincům byla doslova sebrána půda pod nohama, přesto se vydali na exkurzi po automobilce, přijmuli dárek, zatleskali a potřásli pravicí zástupci zla, které vtrhlo do jejich světa. Opět krásně ukázáno na jisté výhradně lidské charakterní vlasnosti. No a konečně; rád bych se mírně opřel i do samotných tvůrců. Zajímalo by mě, zda mají čisté svědomí. Zda by na otázku "byli jste úmyslně senzace chtiví a ovlivnili ve prospěch vašeho filmu osud určitých lidí záměrně?" odpověděli ano či ne. V každém případě však uznávám tento dokument velmi přínosným naší společnosti. Ono v něm nejde jen o automobilku na poli u Nošovic. Leč dotýká se všeobecných principů, které někde fungují a jinde zase nefungují. Zajímalo by mě, jak bych se choval já v roli nošovických. (Nikoliv to, jak bych se choval jako kdokoliv spojený s automobilkou. Předpokládám totiž, že moje postoje mi umožní se podobným zoologickým zahradám vyhnout) Zároveň však upřímně doufám, že se to nikdy nedovím. Jen nerad bych zažil přistání mimozemsťanů na poli za domem...(21.2.2011)

  • HellFire
    ****

    Jak já nesnáším tyhle velké firmy, které si hrají na lidumily, a přitom když k nim dojdete natáčet, tak se vlastně chovají tak, že toho mají hodně co skrývat a nechtějí se prořeknout. Kdyby v tomhle případě bylo s firmou Huyndai vše v pořádku, proč takový rozruch okolo kamery, která natáčí předávání žaloby? Pokud nemám co skrývat, kamera mi nevadí.(2.9.2012)

  • Aelita
    *****

    Zelí x člověk = auto x člověk = člověk x člověk ____ Není vlastně rozdílu mezi zelím, autem a člověkem, protože stejně jak zelí za pomocí člověka vytlačuje různorodé rostliny, tak auto za pomocí člověka vytlačuje zelí, a stejně tak i člověk za pomocí člověka vytlačuje vše přírodní a nakonec i sám sebe. Opravdu tento pomíjivý mezičlánek mezi opicí a robotem má IQ tykve ve svém antropocentrismu, když se domnívá, že je vrcholem veškerenstva. Mimochodem makak na útěku ze zoo v pohodě přežil v českých lezích a nevadila mu ani zima. S člověkem bez civilizace již to není tak jisté.___Autor snímku již má svůj rukopis a pokud divák nelpí na věčnosti lidstva, tak se vždy skvěle pobaví při sledování lidského zoo v jeho dokumentech. A jedno upozornění: Vyplatí se počkat do konce závěrečných titulků, protože - to nejlepší nakonec :-)(1.3.2011)

  • kinderman
    ****

    Zdařilý dokument vedle hlavního tématu: půda obdělávaná po generace versus průmyslová zóna nastoluje i řadu dalších otázek, z nichž nejvíc mě zaujalo pracovní peklo, které montérům nedělá ani tak vzdálené korejské vedení jako spíše jeho horliví tuzemští poskoci, a tlak "ekonomické totality", jež nutí dělat lidi věci, které jdou proti jejich přesvědčení (epizodka s partou "stávkokazů"). Zdálo se mi to, nebo byl film stejně jako v případě Českého míru pro televizní vysílání prostříhán?(21.10.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace