poster

Take Shelter

  • Velká Británie

    Take Shelter

Drama / Thriller / Psychologický

USA, 2011, 121 min

Režie:

Jeff Nichols

Scénář:

Jeff Nichols

Hudba:

David Wingo

Scénografie:

Chad Keith

Kostýmy:

Karen Malecki
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slasher
    ***

    Vyhovuje-li vám pomalé a poctivé budování znepokojení a napětí...(26.2.2012)

  • Traffic
    ****

    Ten konec je skutečně dost symbolický ve vztahu k situaci celé americké a západní společnosti, kdy končí doba levné ropy (co myslíte, že představoval ten déšť?) a pohodlného žití. Civilizační kolaps, na který se lidi připravují tak, že nakupují zásoby, staví si bunkry a zařizují soběstačné hospodářství, je opravdu jedním z poměrně aktuálních témat a zdaleka nejde jen o bláznivé survivalisty - stačí se podívat např. sem, sem nebo sem. Tak nějak jsem už podle ukázek tušil, že Take Shelter bude tohle téma řešit a za ten závěr jsem v podstatě rád, protože se tu ponechává možnost pro širší množství interpretací, ale na druhou stranu - pokud bychom přijali závěr za autentický, jaký smysl by pak mělo celé to předcházející drama o boji se sebou samým, které v podstatě skončilo ve chvíli, kdy se otevřely dveře od bunkru? Ten epilog skutečně funguje jako takový přílepek, o kterém je možná nejlepší přemýšlet zvlášť; respektive vnímat ty dvě části separovaně - první jako charakterové drama o síle rodiny a druhou jako obecnější podobenství. Tohle zas jenom dokazuje, jak strašně důležitý ve filmu (a v podstatě jakékoli fikci) je konec - doslova "make or break". Tady je to zcela vzácně tak napůl. (Ale upřímně, Coeni se v Seriózním muži s něčím podobným vypořádali mnohem líp.) ______ Michael Shannon pak jenom potvrzuje moji domněnku, že patří mezi nejvýraznější současné americké herce.(2.2.2012)

  • Pedestrian
    ****

    Myslím si, že hodnocení se budou odvíjet na základě toho, jaký konec si kdo přeje. Za sebe můžu jenom říct, že na podobný film jsem čekal 10 let (od Znamení) a to nervydrásající čekání na to "co je tam venku" je srovnatelné např. s tím "co je pod tím poklopem" v Lostu. Mysteriózní pecka. 9/10(1.2.2012)

  • Marigold
    *****

    Tohle mě dostalo. Hra s divákem na pomezí paniky, paranoie, plíživosti a flagelantství. Motiv nejistoty budovaný nespolehlivým vypravěčem a vrstevnatými náznaky, takže člověk vězí kdesi mezi čtením filmu jako sociálně-rodinného dramatu o propukající schizofrenii a mrazivého apokalyptického podobenství o rozkládajícím se světě. Obě roviny se skvěle propojují a závěr (jakkoli na hraně) díky tomu vyznívá patřičně mysticky. Nichols elegantně, bez křeče a s lehkostí natočil něco, o co se roky takový M. Night Shyamalan jen pateticky pokouší. Film o předtuše, strachu, zranitelnosti a konci civilizace, hladké ztvárnění mnoha katastrofických vizí a pocitů blízkého zániku světa, jak ho známe. Náramná záležitost jak v žánru thrilleru, tak v žánru psychologického dramatu.(26.6.2012)

  • misterz
    *****

    Nemôžem uveriť tomu, čo som práve videl. Jedna veľká psycho paráda. Máme možnosť sledovať pomalý, drtivý rozklad osobnosti hlavného hrdinu, od stavu relatívneho šťastia a pohody až na samé dno, všetko za doprovodu nádhernej a precíznej audiovizuálnej zložky. Film je unikátny z viacerých dôvodov. Napríklad aj keď je neobyčajne tichý, komorný a pomalý (po všetkých stránkach, dokonca aj čo sa týka hercov) v konečnom dôsledku však v závere vo mne vyvolal emocionálnu bombu, hlučný energický koncert. Neviem ako to režisér dokázal, ale dokázal to, lámem si nad tým hlavu a neviem prísť na to čo je za tým. Hotové filmové kúzlo. Hlavný hrdina pomaly, postupne upadá do pasti preludov a halucinácií, na základe ktorých si nemôže byť ničím istý. Nielen svojou rodinou, ale dokonca ani vecami a neujde ani sám pred sebou. Skúša s tým niečo urobiť, ale všetko je márne. Veci v jeho vnútri sa znížili na základnú úroveň a začínajú prevažovať hlavne inštinkty ochrancu a pudu sebazáchovy. Neviditeľná ruka ho núti robiť veci, ktorým ani sám nerozumie, ale robí ich. Koniec ma rozsekal na cucky, je dvojzmyselný s dvomi možnými vysvetleniami, vizuálne krásny a už dávno som nemal taký pocit mrazenia a úzkosti. Vlastne celým filmom ma sprevádzal nepríjmený, neurčitý pocit ako keď človek tuší niečo zlé, čomu nemôže zabrániť, na záver však všetko exploduje s obrovskou energiou, zostane iba úzkosť a šok. Úzkosť a desivá predstava pretavená na filmové plátno, aj tak sa dá vnímať tento snímok. Naozaj skvelá režisérska práca, filmarina ako lusk. Odporúčam pozerať v HD kvalite.(12.7.2014)

  • - Jednou z prvních osob, která četla Nicholsův scénář k filmu, byl Michael Shannon. Důvodem však nebyla nabídka na roli, ale konzultace. (Brousitch)

  • - Film měl premiéru v lednu 2011 na filmovém festivalu v Sundance. (Brousitch)

  • - První nesestříhaná verze filmu trvala 2 hodiny a 45 minut. (Brousitch)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace