poster

Take Shelter

Drama / Thriller / Psychologický

USA, 2011, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Niles
    *****

    There's a storm coming, Mr. Curtis. Komentár obsahuje spoilery. Curtis má znepokojivé nočné mory, pričom každá sa začína silnou búrkou. S pribúdajúcim časom sa stupňuje jeho strach a paranoja. Aby sa ochránil pred búrkou a tým aj utiekol pred svojím ochorením začne stavať bunker, ktorým sa stane posadnutý. Stratí prácu a zhorší sa jeho vzťah so ženou. A divák je stále na pochybách ako to v skutočnosti všetko je. Film má unikátny záver, ktorý sa dá interpretovať viacerými spôsobmi a nedá sa povedať ktorý je ten správny. Prvá možnosť je, že scéna na pláži je len ďalší Curtisov sen. Jeho choroba sa prehlbuje, ale vidíme tu rozdiel – búrku vnímajú už aj jeho žena a dcéra. Znamená to, že ho milujú a podporujú, čelia búrke (jeho chorobe) spolu s ním. Druhá možnosť je tá, že sa blíži skutočná skaza a Curtis nebol až tak úplne pomätený. Jeho sny boli akési predtuchy toho, čo príde. Take Shelter vyniká excelentným Shannonovým herectvom, výraznou hudbou a tiesnivou atmosférou s niekoľkými emotívne vypätými pasážami.(30.1.2013)

  • Traffic
    ****

    Ten konec je skutečně dost symbolický ve vztahu k situaci celé americké a západní společnosti, kdy končí doba levné ropy (co myslíte, že představoval ten déšť?) a pohodlného žití. Civilizační kolaps, na který se lidi připravují tak, že nakupují zásoby, staví si bunkry a zařizují soběstačné hospodářství, je opravdu jedním z poměrně aktuálních témat a zdaleka nejde jen o bláznivé survivalisty - stačí se podívat např. sem, sem nebo sem. Tak nějak jsem už podle ukázek tušil, že Take Shelter bude tohle téma řešit a za ten závěr jsem v podstatě rád, protože se tu ponechává možnost pro širší množství interpretací, ale na druhou stranu - pokud bychom přijali závěr za autentický, jaký smysl by pak mělo celé to předcházející drama o boji se sebou samým, které v podstatě skončilo ve chvíli, kdy se otevřely dveře od bunkru? Ten epilog skutečně funguje jako takový přílepek, o kterém je možná nejlepší přemýšlet zvlášť; respektive vnímat ty dvě části separovaně - první jako charakterové drama o síle rodiny a druhou jako obecnější podobenství. Tohle zas jenom dokazuje, jak strašně důležitý ve filmu (a v podstatě jakékoli fikci) je konec - doslova "make or break". Tady je to zcela vzácně tak napůl. (Ale upřímně, Coeni se v Seriózním muži s něčím podobným vypořádali mnohem líp.) ______ Michael Shannon pak jenom potvrzuje moji domněnku, že patří mezi nejvýraznější současné americké herce.(2.2.2012)

  • Bachy
    ***

    Momentálně asi není nálada. Všechny tři poslední kousky, ač absolutně odlišného ražení, trpí stejnou chorobou. Joe, Dom Hemingway i Take Shelter mají poměrně zajímavou kostru, několik extrémně zdařilých scén, al žádný z nich neudrží tempo naplno. Take Shelter měl k úplnému úspěchu jasně nejblíž, nesl zajímavé téma a vzmohl se na neskutečně povedené finále, ale přesto občas jen povzdychoval. 7/10? Třebas. Nicméně ten závěr rozhodně není radno minout.(22.9.2014)

  • Marigold
    *****

    Tohle mě dostalo. Hra s divákem na pomezí paniky, paranoie, plíživosti a flagelantství. Motiv nejistoty budovaný nespolehlivým vypravěčem a vrstevnatými náznaky, takže člověk vězí kdesi mezi čtením filmu jako sociálně-rodinného dramatu o propukající schizofrenii a mrazivého apokalyptického podobenství o rozkládajícím se světě. Obě roviny se skvěle propojují a závěr (jakkoli na hraně) díky tomu vyznívá patřičně mysticky. Nichols elegantně, bez křeče a s lehkostí natočil něco, o co se roky takový M. Night Shyamalan jen pateticky pokouší. Film o předtuše, strachu, zranitelnosti a konci civilizace, hladké ztvárnění mnoha katastrofických vizí a pocitů blízkého zániku světa, jak ho známe. Náramná záležitost jak v žánru thrilleru, tak v žánru psychologického dramatu.(26.6.2012)

  • bouncer
    **

    Tady jsem si přečetl, že je lepší o filmu nic nevědět - no, to mi moc nepomohlo. Hra s divákem? Ano, ale hra jednostranná, zavádějící a spějícící jen ke dvěma možným koncům, z nichž dostanete něco od obojího, až to působí trapně - tak se sakra rozhodni scénáristo! Pokud vám na způsobu vyprávění něco nesedne, tak končíte. Mně nesedlo a Michael Shannon je mi už od Boardwalk Empire (je tu více společných herců) strašně nesympatický, takže mi bylo celkem jedno, jak to s ním dopadne. Škoda.(14.10.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace