Nastala chyba při přehrávání videa.
  • J*A*S*M
    ***

    Jeden z mých TOP 10 nejočekávanějších letošních filmů dopadl rozpačitě. Neill Blomkamp zůstává pozoruhodným režijním talentem, z něhož je cítit až fanouškovský zápal pro inteligentní science fiction, stejně jako v případě Districtu 9 ale filmu podtrhává nohy scénář, tentokrát bohužel ještě silněji. V Elysiu se mísí spousta věcí, které jsou výborné, s věcmi, které mají do výbornosti daleko, výsledkem jsou tak nutně rozpaky. Nejprve co se mi nelíbilo. 1) Tupé černobílé levičáctví. Po většinu stopáže není tak markantní, takže bych ho ještě zkousl, ale v závěru, kdy je divákům s naprosto vážnou tváří předkládán prostoduchý happyend, jsem se s filmem s konečnou platností rozešel. Komukoli s půlkou mozku, tedy komukoli, kdo je schopen vyvodit důsledky levicových idejí, musí dojít, že to fungovat nebude. Pár lékařských lodí (i kdyby jich bylo mnohonásobně víc, než nám bylo ukázáno - dejme tomu 1000) vybavených medikójemi bude pokojně cestovat od slumu ke slumu za účelem vyléčit přelidněnou Zemi, lidé budou pokojně stát ve frontách a trpělivě čekat ... to určitě. A kdybych naopak přijal předpoklad, že "zdroje tu jsou", tedy že zdravotnických lodí byl dostatek, zasloužil by si film snad ještě nižší hodnocení, protože hyperbolizování všech bohatých do role sviní, kteří chudáky na Zemi utlačovali jen tak, pro radost ... to by byla od Blomkampa hodně přestřelená manipulace, kterou bych nebyl ochotný akceptovat. 2) Děravost scénáře, nedomyšlenost, spoléhání na náhody. Veškeré aktivity onoho Spiderova "odboje" (=zločineckého gangu) jsou totálně divné. Kde berou kódy, kde berou lodě? Proč s nimi obrana Elysia něco neudělá a radši je po jedné odstřeluje, až když jsou na cestě? Proč nemá Elysium vybudovanou nějakou moderní vyspělou obranu, ale využívá k sestřelení lodí vyšinutého agenta, který je ručně (!!!) sestřeluje ze Země (???). Kriminálník se svým noťasem dokáže se správnými kódy přepsat celý systém? Kriminálník dokáže po jedné sekundě pohledu na dlouhatananánský kód vyvodit, že drží v rukou poklad i co všechno onen poklad dokáže? Všude na Zemi je chudoba a choroby, zničené domy, ale při leteckých pohledech se zdá, že všude fungují světla (=elektrika)? Medi-kóje nevyléčí bodnou ránu do krku, ale granátem odstřelenou půlku palice ano? Anebo on po tom ustřelení kebule neumřel? Really?! 3) Patos, patos, hloupý patos. I tu levicovost bych snesl, kdyby nebyla prokládána zpomalenými sluníčkovými záběry na hrdinovo dětství. A moudrá pohádka o hrochovi a surikatě z úst roztomilé holčičiky umírající na leukémii? Bože, proč?! :-D ______ A co se mi naopak velmi líbilo. 1) Skvostná sci-fi výprava. Úžasný design Elysia. Dole na Zemi naopak vše vypadá velice skutečně, opotřebovaně, špinavě. Svět, ve kterém se příběh odehrává, je zrealizován na výbornou. 2) Agent Krueger v podání Sharlta Copleyho. Úžasně zahraný magor. 3) Určité momenty ve scénáři. Spoiler alert! Například chvíle, kdy se Krueger rozhodne převzít nad Elysiem kontrolu. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby se film zabýval výhradně pokusem Delacourtové o státní převrat a Kruegerovým následným armádním pučem a zradou, byl by o několik tříd lepším. Na tu pohádku o chuďasovi, který všechny zachrání, se prostě měli od základu vykašlat :-)(30.8.2013)

  • Douglas
    ****

    Za jakých podmínek se kritizované vlastnosti Elisia mohou jevit naopak jako inspirativní ozvláštnění? Podle mého lze film chápat jako určitý průnik dvou tradic: klasické hollywoodské a sovětské montážní školy. Více viz Douglasovy poznámky.(31.8.2013)

  • Isherwood
    **

    Ten klasický pisatelský evergreen o tom, jak nadějný debutant ze zapadlého koutu naší planety přišel do Hollywoodu, aby ho tam sešrotovali hned dalším filmem, mám chuť zapět si tentokrát taky. Ale on si za to může Blomkamp tak trochu i sám. Tu levičáckou agitku o jednotlivci vzbouřenému proti nemilosrdnému systému bych skousnul i tentokrát, kdybych si nemusel během projekce klást tolik otázek především z oblasti elementární logiky věci – Jak funguje Elysium? Proč jeho obrana funguje tak přihlouplým způsobem? Proč je za jeho obranu ministryně trestána? A X dalších. Kope to především proto, že po akční stránce je to... asi to nejlepší za posledních několik let a Blomkamp v té ústřední řeži přinese záběry a momenty s takovou samozřejmostí, že by za to jiní režiséři prodali svoje matky a přidali by i duše. Vrať se do slumu, Neille. A ty metamorfózní nápady si vezmi s sebou. Jednou budeš důstojným nástupcem Jamese Camerona.(6.3.2014)

  • Superpero
    ***

    Nikdo neumí udělat ty špinavý ghetta, tak jako Blomkamp. Bohužel, ač je to skvěle vypiplaný, moc mě to nebavilo. Nejlepší byla asi bitka s robotickou ochrankou Williama Fichtnera. Srovnání s Districtem 9 se prostě nelze vyhnout a ten byl o dvě třídy výše. Ani ten Sharlto Copley mě tu nenadchnul.(8.12.2013)

  • whack
    *

    Páčila sa mi asi prvá hodina, androidy, čipy, heckeri, preľudnenie, ľuďmi zapríčinená ekologická a ekonomická katastrofa, potom to začalo byť príliš gýčové. Hlavný príbeh je vlastne veľmi jednoduchý, hlavný hrdina sa potrebuje dostať na kozmickú stanicu, kde by sa zbavil svojho smrteľného ožiarenia. A keď už zachrániť seba, prečo nie všetkých ľudí? Nechýbala srdcervúca americká scénka s malým dievčatkom umierajúcim na leukémiu, ktorá hlavnému hrdinovi porozprávala rozprávku o hladnej surikate, ktorej dali jej zvierací kamaráti kúsok zo svojho jedla. Miesto toho, aby vyslali na Zem vakcíny proti pôrodnosti, vyšlú lode prvej pomoci. Hurá.(7.10.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace