Reklama

Reklama

Styl 60

všechny plakáty
Československo, 1990, 50 min

Režie:

Jan Ekl

Scénář:

Jan Ekl

Obsahy(1)

Pestrý průřez životním stylem zlatých šedesátých let ve střihovém dokumentu. V roce 1990 vznikl v Krátkém filmu Praha dokumentární snímek, který připomněl českému publiku období, jež bylo v předcházejících dvaceti letech spíše vytěsňováno z kolektivní paměti. Bohatý střihový materiál představuje různorodé aspekty 60. let zachycené jak u nás, tak v západních zemích. Pestrá koláž vjemů představuje život v této dekádě zaslíbené svobodě a individualismu prostřednictvím revoluční proměny životního stylu, módních výstřelků a extravagancí, proměny populární hudby či bouřlivého nástupu mladé generace i sexuální revoluce. Možnost konfrontace pronikavých společenských proměn u nás a za našimi západními hranicemi přináší zajímavé kontrasty, v obou případech však sklonek 60. let poznamenalo vystřízlivění a deziluze. Nezapomenutelnou dekádou provázejí hlasy Jiřího Lábuse a Elišky Balzerové. (Česká televize)

(více)

Recenze (5)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Dokument se zabývá takovou rekapitulací šedesátek z pohledu celosvětového, nikoliv pouze jen na dění v Československu. Začátek i konec šedesátých let byl revoluční, o tom není pochyb. Celosvětová obroda národů po 2.sv. válce v padesátých letech, dala možnost rozvoji výroby ve všech směrech. HDP každého státu bylo rozjeté na maximum a všeho bylo všude dostatek. Uvolněná a bezstarostná doba byla na dohled. Svobodomyslné žití, zaměřené proti válce a třídění lidí do skupin, odívajíce se květin a starých šatů, sebou přináší celosvětovou vlnu míru, ale také celosvětoví rozmach narkomanie. Pohled na československou měnící se kulturu začíná u nárůstu zpracování plastu, či automobilového průmyslu. Nezapomíná se ani na volný čas a dovolenou, kterou mohli desetitisíce lidí trávit ve velmi zajímavých lokalitách. Na výběr zde máte např. z jižní části Sovětského svazu, Jugoslávie, či Bulharska, stačí si vybrat. Pohled na dobovou hudební scénu (která se dodnes moc nezměnila, až na tváře zúčastněných), ke které také patří fenomén mániček, kteří svými kontroverzními vlasy přes oči a uši protestují vůči maloměšťáctví a stejnosti. Anglicky swingující zpěváci, nebo rozmach panelákových staveb. Je zde skutečně vše. Jen na naprosto revoluční pohled na kinematografii se úplně zapomnělo. Není zde o tom ani zmínka. Šedesátá léta pomalu končí. Celý svět pohltila politika a nesouhlas vůči vedení světa. Vlna studentských protestů se valí Evropou stejně, jako předtím vlna míru a lásky. Soudruzi v Kremlu ovšem mají svůj plán na další dění uprostřed Evropy. Světové symboly šedesátek mizí. Beatles se rozpadají, umělci předávkovávají a lidé se začínají od hnutí, které jim připomnělo, že jsou všichni bratři a sestry, jasně odvracet. A co samotní bratři a sestry ? Jejich další cestou je Nepál, či Indie, hlavně kvůli dobrým surovinám, jak je zde zmíněno. Pohled na doutnající dýchánek hippies v těchto končinách je výborný. Stejně tak veškeré dobové záběry. Nakonec zbývá jen nostalgie a falešný chlácholivý pocit, že se vzpomíná vždy, jen na to hezké. Na rok výroby mohl být dokument zpracován mnohem "agresivněji" a precizněji. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Tento dokument zachycuje jen jednu tvář těch zlatých šedesátých, tu povrchní, oslňující, efektní, více méně manickou. Více design než podstata, ale vzhledem ke slovu styl v názvu je to vlastně odpovídající. Nastupující deprese je jen letmo v závěru zmíněna. Ale budí-li šedesátky dodnes více pozornosti, tedy více než třeba sedmdesátky či osmdesátky, nemůže to být jen tím efektním povrchem a jen tou nostalgií. Ta doba byla výbuchem tvořivosti, který se v tomto měřítku zatím od té doby neopakoval, vždyť z hudby, výtvarné tvorby, filmu a literatury, které v tomto období vznikly, se čerpá (někdy jen kořistí) dodnes. Často i prostřední tvůrci tvořili najednou nadprůměrně, jakoby bylo něco ve vzduchu. Snad to něco ve vzduchu byla Naděje, která je v dílech z let šedesátých zachycena. Naděje na lepší svět, která dnes zdá se naivní a vzdálená, ale tím je i více okouzlující. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Hlupák vždycky soustředí pozornost na hlupáctví, takže konzumní tvůrci soustředili pozornost na konzum...Bohužel sociálné (sociologicky) duchovní podhoubí "šedesátých" zůstalo nepojmenováno... ()

Reklama

Reklama