Reklama

Reklama

Neviditelný nepřítel, spalující slunce a všude kolem jenom písek. I taková může být válka.
Na začátku jich bylo dvanáct. Dvanáct vojáků z té početné britské armády, bojující v první světové válce za záchranu civilizace kdesi v mezopotamské poušti. Toho dne vyjeli jako vždy na svou pravidelnou obhlídku, a nikdo z nich netušil, co je čeká. Že si jediná kulka arabského ostřelovače spolehlivě najde ten nejlepší možný cíl. Jejich velitele, s nímž do rozžhaveného písku pohřbí i vše, co by je mohlo zachránit: informaci o tom, kde jsou, kam a proč jedou, a jak se odsud dostat. Ta hrstka mužů, které svedla dohromady náhoda, je teď vydaná na milost a nemilost kruté poušti, spalujícímu žáru, oslepujícímu slunci a neviditelnému nepříteli. Nepříteli, který je z bezpečí svého úkrytu jednoho po druhém zabíjí...
Působivý válečný snímek vznikl podle románu Philipa McDonalda, britského spisovatele, který v něm zúročil své vlastní zkušenosti kavaleristy, bojujícího (v roce 1917) v první světové válce. Režisér John Ford jej natočil během pouhých dvou týdnů v poušti Yuma na jihozápadě Arizony. Obecně výborným hereckým výkonům dominují především Victor McLaglen v roli seržanta a Boris Karloff coby náboženský fanatik Sanders. Film byl nominován na Oscara za hudbu Maxe Steinera. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha dobrodružných filmů, ve kterých je všechno, jenom pro diváka tam není místo. Nikdo po něm nic nechce, nikdo ho ničím neprovokuje. Ale ani vojáci se příliš neptají, jakoby to, že neví, kde jsou, co tam dělají, a kam se chtějí dostat, naplnilo celý jejich svět. A přesto není tento film o ničem jiném, než o jejich charakterech, které scénárista bez ustání prokresluje s neutuchajícím úsilím, aniž by to stihnul do konce filmu... A tak problémem tohoto poměrně "studeného" snímku bude nejspíš hrozné horko "there by the rivers of Babylon". ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Vyborny film od reziserskeho velikana Johna Forda /Man Who shoot liberty Valance/ ovojne kdesi v pustach Blizkeho Vychodu pocas 1. svetovej vojny. vyborne je putovanie vojakov pustou, partia vojakov je vydana napospad pusti a neviditelnemu sniperovi. Napata atmosfera rastie asi od polky filmu, k tomu slusne dialogy, Boris Karloff film dobre ustal a reziser vidno ze sa vyznal do remesla : 77 % ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Tento Fordův u nás doposud málo známý film, nebyl vůbec špatný, když, jak píše Rob Roy, přečkáte první lehce seznamovací a oťukávací, místy spíše sentimentální půlku, tak pak se od televize téměř nehnete. Asi šest arabáků, proti dvanácti-členné ztracené patrole kdesi v písečných dunách na Blízkém výhodě, a teď kdo z koho...Nehostinné podmínky, spalující slunce, neviditelný nepřítel, to vše nahrává jedné straně, druhá strana vydaná na milost a nemilost musí jen doufat. Výtečná kamera, působivý film.. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Zkusím tenhle film srovnat s Marhoulovým Tobrukem (Oba filmy se odehrávají v poušti za války a zaměřují se na psychologii postav.). Tobruk má hodně zajímavou kameru, zvuk i hudbu - však na tom také hodně staví. V mých očích to ale nestačí. Vítězství v tomto minisouboji shrábne Ford: líp totiž stupňuje napětí, staví příběh tak, že nenudí. A to je podle mě to hlavní. (Tím nechci říct, že Fordova kamera a hudba jsou špatné.) (Nejsou špatné.) [Jsou dobré. (V tom nejdobřejším slova smyslu.)] ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Na dnešní měřítka přehnaně psychologický a málo válečný snímek, který i přes krátkou stopáž neutíká příliš rychle. Zmiňovaná slabší první půlka je založena na snaze Forda přiblížit divákovi postavy, aby se v druhé půlce seznam přeživších rychle zkracoval až do "nečekaného" finále, z kterého si divák příliš neodnese. Ano, válka je hrozná, ale šlo toho říci mnohem více... Jinak využití písečných dun je především kamerou hodně kvalitní, ale v televizi těch 70 let na kvalitě obrazu bylo až příliš znát... ()

Galerie (21)

Zajímavosti (6)

  • Natáčení se zúčastnil i bratr režiséra Johna Forda Francis. Zahrál si jednoho z arabských střelců. (Karlos80)
  • Režisér John Ford natočil film během pouhých dvou týdnů v poušti Yuma na jihozápadě Arizony. (Karlos80)
  • Skladatel Max Streiner použil hlavní hudební motiv filmu v mírně pozměněné verzi i ve svém dalším filmu - v Casablance (1942). V obou případech si vysloužil nominaci na Oscara za nejlepší hudbu. (Karlos80)

Reklama

Reklama