Reklama

Reklama

V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)

(více)

Videa (39)

Trailer 1

Recenze (2 869)

verbal 

všechny recenze uživatele

Jo, jo! Postavy se chovaly ploše bez špetky vnitřní psychologie, scénář stál za vyližprdel, protože konverzace s plechovou hubou trvala jen půl hodiny místo Tarkovského tří, jak jsme zvyklí, herci hráli hovno, poněvadž von Sidol nebo Natálka tímhle pohrdli, neboť jsou karakterní, režisér jen plagiátořil místo režírování, hudba nebyla vůbec hudební, výprava výpravná, kamera nečuměla dvacet minut do jednoho bodu a střihač to přestříhal. Prostě sračka bez hlubšího filosofického poselství! Je to všechno, nebo jsem na něco zapomněl, vy přechytřelé mimozemské entity? ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Esence scénáristického neumětelství, které je maskováno Scottovou řemeslnou zručností. Proč museli scénář k filmu, který by měl být poměrně zásadním dílem v žánru scifi, psát neumětelé stojící za paskvily Kovbojové a vetřelci a Nejtemnější hodina. Vážně si nedokážu představit, že by kontakt s mimozemskou civilizací byl takhle (ne)organizovaný. Žádné ani ty nejzákladnější bezpečnostní postupy, nikdo celý průzkum neřídí, kapitán se nestará, co se na jeho lodi děje, na lodi nejsou vůbec jasné kompetence, kdo za co odpovídá. Za Weyland to řídí blondýna, jejíž motivy a vlastně smysl účasti na celém podniku jsou naprosto pochybné (teda kromě "dáme tam Charlize Theron v kombinéze"), výzkumník biolog při střetu s očividně agresivním mimozemským organismem neví nic lepšího než říct "ťuťuňuňu pocem malá", účastníci zájezdu se postupně přesouvají na seznam ztrát, aniž by to kohokoli vzrušovalo a tak dále. Jednání postav je vůbec naprosto nelogické, jeden krok je často v rozporu s předchozím a následným, chybí jakákoli konzistentnost. O nikom se vlastně nic pořádně nedozvíme, a ne proto, že by tvůrci něco dovedně maskovali, ale čistě díky scénáristické neschopnosti svoje postavy a vlastně i film jako takový nějak komplexně pojmout. Namísto osobností dostáváme akorát tak dávku politické korektnosti a náboženské a holocaustové odkazy naházené naprosto bez hlubšího smyslu (asi došlo na sponzoring od křesťanských a židovských lobby - mimochodem když jsme u toho, tak Kristus sice má být jednou součástí trojice boží, ale nestál u zrodu lidského plémě ani dle bible). Viz komentář kolegy gudaulina, ve Vetřelcích i těch několik vojáků, kteří byli KIA hned po první scéně, mělo svojí osobnost a místo v posádce i ve filmu. Frost, Dietrichová, Drake, Wierzbowski, seržant Apone, člověk si jejich jména i tváře zapamatuje. Tady po úvodním nepředstavení se spousta postav na desítky minut ztratí, aby se odkudsi objevily v náhodném místě filmu a bídně či hrdinně zahynuly nepoznány, nerozeznány. Scott pak i přes svůj zjevný režisérský um nedokáže z takového guláše vykřesat napětí nebo zdání atmosféry a osudovosti, není komu držet palce, o koho se bát (ne, Noomi to fakt se svejma kecama o víře není), nad čím skutečně přemýšlet. Až se člověk ptá, proč slovutný režisér vůbec účast na takovém marasmu bral. S takovým potenciálem (síla značky a universa, rozpočet, technické možnosti) se ani pořádně nedotknout základních otázek podstaty lidství, rozumu, směřování poznání (aneb života, vesmíru a vůbec) je prostě trestuhodná marnotratnost a spousta úsilí tu vyletěla oknem. Snad jediná scéna budila naději, a to když Holloway a David mluvili o tom, proč byl David vytvořen. Ale je to jen takové nakousnutí, jedno světýlko, které zhaslo dřív, než pořádně zazářilo. Zbývá pár odkazů na jiné klasiky žánru plus Scottova oblíbeného Lawrence. Většina otázek, která mě napadala během filmu, nemířila k podstatě lidství, k původu člověka a odpovědnosti stvořitele, ale zhruba směrem "proč se všichni chovají jako magoři". A to je vše přátelé, asi radši vhodim do přehrávače Vetřelce 1 a 2. P. S. Jinak se plně (jako velmi často) ztotožňuju s kolegou gudaulinem. () (méně) (více)

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Perfektní audiovizuální stránka, zajímavý námět, ani krásně temná a tajemná (a díky tomu i rychle odsýpající) první polovina filmu ze mě nedokázaly dostat pocit lehce promarněné šance a hlavně velmi špatného scénáře. To tajemno, kdy není nic vidět a člověk jen sedí zaražený strachy do židle, to Ridley umí. Stejně tak nadhazovat chytré otázky, které si může bystrý divák zodpovědět sám, ale ten méně vnímavý asi nebude nadšen, že nedostal pointu naservírovanou na zlatém podnose. Bohužel ale druhá polovina sklouzává někam do hlubokých béčkových vod, co se příběhu a chování postav týče, a dokázala mi zkazit poměrně dobře rozjetou podívanou. Je to velká škoda, protože našlápnuto bylo, ale dotáhnout do zdárného konce se nepodařilo. ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

"Co bylo před Alienem." - podle všeho vzduchoprázdno. Lidstvo si přinejmenším hrálo na Boha (což tedy dělalo vždycky), nebo se snažilo ho hledat ve vesmíru. Místo toho našli inteligentní mutanty. (Nebo... to byl stvořitel??) Zdá se vám to jako blbost? Ale ne, to je jen nový vtípek Ridleyho Scotta, který už snad víc než na scénář sází na své jméno. // Ano, jméno Ridley Scott může pracovat jako dobrý tahák na kvalitní trhák, ale někdy je to prostě jen chyták na rádoby filosofický propadák. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nejsem žádný expert na Vetřelčí vesmír, tak to kdyžtak berte s rezervou, ale Prometheus je podle mě asi takovým "bezprostředním prequelem" Vetřelce jako Epizoda III "dokonalým uzavřením kruhu":P Klobouk hned několikrát dolů před Panem Režisérem, jak hardcore a jak moc oku libou sci-fi buduje v první hodině (interiéry jsou jako z Nostroma;)) - samozřejmě za vydatného přispění dokonale umělého Davida, jehož úsměv dosahuje takřka HALovských parametrů (jen kdyby mi ještě někdo vysvětlil, NA CO SI HERGOT BARVÍ VLASY?). Smeknuté širáky ovšem musí být odmrštěny několik světelných let do dáli po zvrácení všeho až dosud poctivě budovaného do naprosto elementární logiku postrádajícího filozoficko-mystického vyvražďovacího a demoličního gigakolotoče, který by musel nevyhnutelně dostat na prdel, i kdyby nebyl součástí Aliení série. Nemám nic proti Scottovým úvahám o hledání odpovědí na "základní otázky bytí", o zázraku stvoření života, o obavách stvořitelů z vlastního výtvoru atd. Ale způsob, jakým se je snaží přetavit ve film, který by se nakrásně měl odehrávat jenom nějakých čtyřicet let před blízkým setkáním nechutně přítulného druhu na LV-426, je prostě katastrofální. Spousta peněz a vynikajících hereckých výkonů se tu prostě vyhazuje přechodovou komorou. Jak jinak chcete nazvat to, že se brilantní věděcké mozky chovají jako naprostí kreténi nejenom že bez pudu sebezáchovy (protože první otevření hledí by ve skutečnosti vedlo k ráznému "Congratulations, doctor, you have now just earned yourself a trip-to-Earth-long quarantine."), ale i bez jakýchkoliv naprosto základních znalostí o vlastní práci (jako třeba, že když otevřete vzduchotěsné dveře, tak asi narušíte prostředí za nimi)? Je možné, že nějaký mega director's cut spraví ten "drobný problém" s provázaností Promethea s Vetřelcem a jeho mladšími sourozenci, ale na ty už zmiňované věci, naprostou absenci jakékoliv evoluční logiky a vlastně i na prapodivné motivace hlavních postav (hlavně Weylanda, Davida a Hollowaye) by musel natočit celý film znovu, a hlavně podle jiného scénáře. Scénáře, jehož hlavní rekvizita (černý sliz) nebude ověšená neónovými tabulemi "protože jsem guma, potřeboval jsem něco, čím můžu skrz nevysvětlitelnost vysvětlit úplně všechno to, co se mi nedařilo vymyslet":P Teoreticky je možné, že by pokračování Promethea mohlo leccos vysvětlit, ale zatím mám pocit, že se o Ridleyho Scotta začíná na stará kolena pokoušet Syndrom Davida Lynche. I tak je ale Prometheus jednou z nejvýraznějších filmových událostí minulého roku, a jak jsem už řekl, minimálně kvůli první hodině stojí rozhodně za vidění. Po vizuální stránce je to taková pecka, že se nemůžu donutit i navzdory obří hromadě scénáristické mrvy nedat červené hodnocení. Takže 70%. ()

Galerie (492)

Zajímavosti (84)

  • Když posádka pátrá v chodbách, použije jakési sondy na skenování. V původním Vetřelci (1979) však posádka pátrala sektor po sektoru bez moderní technologie. Na to, že jde o prequel, mohli tvůrci na tento detail myslet. (Danny F.)
  • Celosvětová premiéra proběhla 11. dubna 2012 v Paříži. (Varan)
  • V závěru roku 2012 byly tržby filmu více jak 402 milionů amerických dolarů, což z něj udělalo 155. nejvýdělečnější film historie. Současně šlo o 35. nejvýdělečnější film, který byl uveden ve 3D, 9. nejvýdělečnější film s tematikou robotů, vůbec nejvýdělečnější snímek v sérii Vetřelec a 335. nejvýdělečnější snímek se zohledněním inflace. (chelseaman22)

Související novinky

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

17.03.2022

Zatímco do premiéry seriálového Obi-Wana už fanoušci odpočítávají pouhé týdny, na filmové frontě Lucasfilm nadále podezřele mlčí. Loni byl akorát odložen Rogue Squadron režisérky Patty Jenkins, jak… (více)

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

02.12.2021

Pro fanoušky filmaře Guillerma Del Tora (Tvář vody, Hellboy) není žádným tajemstvím, že jeho snem je natočit jednoho dne adaptaci knihy spisovatele H. P. Lovecrafta V horách šílenství. Jednou už k… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama