Reklama

Reklama

V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)

(více)

Videa (39)

Trailer 1

Recenze (2 869)

tron 

všechny recenze uživatele

"Skôr alebo neskôr umrú všetci." Misia na Mars stretáva (asi) Votrelca. Scenár je miestami hrozný, na strane druhej "diery v príbehu" ma bavili a hoci od premiéry ubehlo X rokov, stále rád čítam rôzne možné vysvetlenia, interpretácie, teórie a iné pohľady na dej. Čo je takmer nevídané, ale Ridley Scott naozaj vyťažil maximum aj z najväčšej slabiny projektu. Mnohí nadávajú na nelogický dej, absurdné správanie postáv alebo na čas, ktorý s nimi strávime (niektoré nepovedia ani jedno slovo, iné z deja doslova vypadnú - šéf bezpečnosti povie, že by bolo lepšie, ak by išiel s nimi, na čo mu povedia, aby nešiel, tak nejde a do konca filmu už nemá žiadnu scénu). Zas nebuďme alibisti a nezabúdajme na to, že vo Votrelcoch, ktorých  všetci tak milujeme, tiež vystupovali postavy, ktoré povedali ledva dve vety a akiste i u Camerona haprovalo správanie údajných profesionálov. Prometheus navyše dokáže šokovať. Taký tvrdý a odporný krvák za takú vysokú sumu peňazí som nevidel už skutočne poriadne dávno. Ak teda vôbec niekedy. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Na Prometheovi je zajímavý to, že vypráví úplně o tomtéž co Blade Runner. V obou filmech je hlavním tématem setkání stvořitele se svým výtvorem, přičemž v obou filmech se výtvor na svém stvořiteli dožaduje prodloužení života anebo rovnou nesmrtelnosti. Replikant Roy Batty z Blade Runnera, který se vrací na Zemi vyhledat Tyrella kvůli prodloužení života, je v podstatě identickou kopií Weylanda, který ze stejného důvodu letí v Prometheovi za inženýry. Protože jak nás před cirka sto lety poučil Freud, hodně věcí v lidském životě se točí kolem sexu, existuje nicméně jedna věc, jedna jediná, která je milionkrát silnější než sex, a to je samozřejmě smrt a strach z ní. Setkání se stvořitelem kvůli odvrácení smrti je hlavním tématem Blade Runnera i Promethea. Není potřeba dodávat, že v obou filmech končí oba hledači dalšího života neúspěchem, protože Ridley Scott jako každý velký vizionář je samozřejmě i skeptikem. Proto žádné milosrdenství a věčnost, ale zánik a zmar. Proto se Ridleymu ztrácí postavy uprostřed velkých scenérií, kterými sugeruje bezvýznamnost lidí. Vyvražďovačka z druhý půle a podivné chování posádky je tudíž na svém místě. Ridley prostě lidem, nejsou-li to tedy vyložení giganti jako Kolumbus nebo generál Maximus, v zásadě moc nedůvěřuje a asi jimi i trochu pohrdá. Tím se liší od svého bratra Tonyho. Tony byl ve vykreslování postav vždycky mnohem lidštější a realističtější. Někteří levičáci vnímají třeba jeho poslední film Nezastavitelný jako takovou sociální sondu mezi dva těžce pracující na dráze. Oproti tomu Ridley tvoří mýty a má sklon k velkým plátnům s okatě nadživotními postavami odkazujícím ke klasickému umění. Plivancem do tváře lidí ve slavném proslovu z Blade Runnera „Viděl jsem věci, kterým byste vy lidé nevěřili.“ to ostatně Ridley řekl zcela jasně. ____ Druhá souvislost mezi Prometheem a Blade Runnerem spočívá v tzv. prokřížení hlavních postav. Jde o celkem běžnou, nicméně zajímavou scenáristickou techniku, kdy se jedna z postav stane druhou a obráceně. V Blade Runnerovi začíná Harrison Ford jako člověk, ale postupem času vyvstává otázka, jestli není náhodou spíše replikantem, zatímco v případě Roye Battyho proběhne obrácený proces, neboť začíná jako replikant, ale stává se lidskou bytostí schopnou empatie, která Forda dokonce zachrání. Totéž proběhne v Prometheovi, kde začíná Noomi Rapace jako křehká květinka, ale postupně se mění v terminátorku podobné Ellen Ripley, zatímco David prodělá opačnou proměnu, jělikož začíná jako android, avšak díky své zvědavosti a vzpurnosti nabírá čím dál více lidskosti. Totéž nacházíme v T2, kde se z Arnolda stává člověk a v zásadě náhradní otec Johna Connora, zatímco Sára přebírá chladnokrevnost a nemilosrdnost terminátora ve snaze zabít Dysona a odvrátit soudný den. Čili ten přerod jedné z postavy v druhou a obráceně je celkem častý a v zásadě odpovídá prvnímu termodynamickému zákonu, podle něhož nelze energii vyrobit ani zničit, ale pouze přeměnit na jiný druh energie. Celková energie je prostě neměnná, proto když se někde ve filmu nějaká postava mění, tak si můžete být jisti, že se spolu s tím mění i nějaká jiná postava. I když to třeba nemusí být na první pohled vůbec zřejmý, změna jedné postavy je vždycky jasná indicie k tomu, že se někde ve filmu mění ještě někdo další. Byť skrytě. () (méně) (více)

Reklama

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Vizuálně dokonalý, ale příběhově prázdný. Prometheus je ve spoustě věcí nedořešen a probouzí nové otázky, namísto toho, aby je zodpovídal. Marketing očividně dost přestřelil, divákovo obrovské očekávání totiž nedokáže plně uspokojit. A je to fakt škoda, protože Scott si ten scénář prostě nepohlídal (ten se neliší od řady jiných sci-fi béček), takže výsledek filmu tím bolestivě trpí. Co je ale vážně super, tak průzkum a destrukce vesmírné lodi, výkon Fassbendera, zadek Theron a operace Rapace. P.S. Hodně práce mi dalo zjistit, koho si to pánové Pearce s Wilsonem vlastně zahráli. (65%) ()

ricci.s 

všechny recenze uživatele

Dobre, nebudem tu filozofovať na trištvrte strany nad nejakou filozofickou, vizuálnou, epickou, bombastickou stránkou a ďalšími hovadinami, ale komentáre typu "záver je tuctová, béčková" a neviem aká vyvražďovačka ma pobavili ako už dlho nič. Nebyť záverečných 30 minút, tak tomu dám 1-2 hviezdy - maximálne, pretože keď sa v kine každú chvíľu pozerám na hodinky, kedy to už konečne skončí (alebo kedy sa už niečo začne diať), tak je asi niekde problém. Nádejný úvod, vzápätí zdĺhavá sci-fi nuda (áno, dokonale nakrútená, ale aj tak nuda), a konečne to pol hodinu pred koncom začne aspoň trochu pripomínať horor. Trochu neskoro, ale aspoň som sa toho dočkal, takže som nemusel odchádzať úplne nasratý. Očakávania sa však nenaplnili, miliardová "(ne)hororová" komercia očividne nie je nič pre mňa. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Boha jeho, Ridley, čo je?! Po toľkých rokoch epic wins takýto epic fail? Že to bude hlúposť, s tým som rátal. Že to bude otrasne napísané (postavy nemajú čo povedať, tak aspoň verbalizujú svoje fyzické konanie: Idem dole. Idem si obliecť skafander. Idem... bla-bla, veď to predsa každý vidí!), to ma prekvapilo. Ale že je to väčšinou aj zle natočené (žiadne napätie, žiadne tempo, žiadna gradácia, dramatické scény typu upálenie či pôrod nie sú vôbec vyhrotené, normálne nuda...), to už fakt bolí. Asi polhodinu je to celkom fajn, pompézne a atmosférické... potom to odíde do sračiek. Nefunguje to dokonca ani ako béčkový krvák, takéto ľakačky sa nepoužívajú v kvalitných hororoch už 20 rokov. ()

Galerie (492)

Zajímavosti (84)

  • Jednu chvíli se mezi fanoušky spekulovalo, že si ve filmu má zahrát i Lance Henriksen, jehož přítomnost by potvrdila návaznost na filmy Vetřelci (1986) a Vetřelec ³ (1992), kde hrál androida Bishopa. (S.U.E.S.)
  • Podle režiséra Ridleyho Scotta byli vetřelci v předchozích filmech doslova vyčerpáni, a tak se rozhodl v Prometheovi zaměřit spíš na jejich původ. (Lenny09)
  • Ako kamera na skafandroch posádky bola pre svoj vzhľad a vlastnosti vybraná V.I.O POV.HD. (georgo21)

Související novinky

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

17.03.2022

Zatímco do premiéry seriálového Obi-Wana už fanoušci odpočítávají pouhé týdny, na filmové frontě Lucasfilm nadále podezřele mlčí. Loni byl akorát odložen Rogue Squadron režisérky Patty Jenkins, jak… (více)

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

02.12.2021

Pro fanoušky filmaře Guillerma Del Tora (Tvář vody, Hellboy) není žádným tajemstvím, že jeho snem je natočit jednoho dne adaptaci knihy spisovatele H. P. Lovecrafta V horách šílenství. Jednou už k… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama