poster

Stoker

  • Česko

    Tajemství rodiny Stokerů

  • Česko

    Stokerovi

    (festivalový název)
  • USA

    Stoker

  • Velká Británie

    Stoker

  • Slovensko

    Stokerovci

Mysteriózní / Thriller / Drama / Psychologický

USA / Velká Británie, 2013, 99 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sniper18
    *****

    Je to vynikajúca mierne mysteriózne ladená dráma od Park Chan-Wooka. Má dosť dobrý príbeh o dievčati, ktoré práve na svoje osemnáste narodeniny príde pri nehode o otca, ale s mamou nezostávajú dlho samé, pretože prichádza jej strýko, ktorý sa ku nim na čas nasťahuje. Lenže postupne si uvedomuje, že z neho vyžaruje niečo tajomné a výrazne to ovplyvňuje aj jej dospievanie. Spracovanie je ale skutočne perfektné, síce samotná zápletka na prvá pohľad nepôsobí až tak výnimočne, keďže tu v prvom rade ide o dospievanie nezvyčajného dievčaťa, ktorá sa snaží nájsť samu seba, ale podané je to skutočne dokonalo. Už od prvých záberov je jasné, že sa bude jednať o niečo výnimočné, síce v tejto fáze to ešte po príbehovej stránke toho až tak moc neponúkne, čo sa ale postupne mení a aj dej si ma časom úplne získal, lenže to aj tak nie je prioritou. Prednosť má tá úžasná atmosféra, trochu hororová, mierne erotická, no hlavne s mojim obľúbeným typom poetiky, ktorá ma nikdy nedokáže nasýtiť, tých rôznych symbolov a maličkostí, ktoré majú pre plnohodnotné vnímanie filmu veľký význam je tu nespočet a navyše aj tak správne úchylná. A aby to nebolo všetko, opäť sa jedná o ten typ filmu, kde je všetko dokonalo podané, každý záber, pohľad, gesto alebo krátka replika, dokonca to je snáď prvýkrát, čo ma film nútil sledovať rozmiestnenie postáv v obraze, niektoré scény sú po tejto stránke skutočne vydarené. Takže je vlastne úplne jedno, či sa práve deje niečo veľmi dôležité, alebo skôr len nejaká maličkosť, aj keď samozrejme viacero situácií je nezabudnuteľných, ale z každej scény sa darí získavať maximum, takže po celý čas je to mimoriadne intenzívny a úžasný zážitok, ktorý podporí aj výborný záver. Herecké obsadenie je skvelé, najviac vyniká perfektná Mia Wasikowska v hlavnej úlohe, tá je tu dokonalá po všetkých stránkach, Matthew Goode mi spočiatku prišiel ako jediný zápor, ale našťastie čoskoro ma už začal baviť a Nicole Kidman prekvapivo nemá moc priestoru, ale svoj štandard splní. Réžia a technická stránka sú úplne dokonalé, fantastický vizuál, úžasná atmosféra, množstvo skvelých nápadov, všetko je na najvyššej možnej úrovni, Park Chan-Wook je dlhodobo nesmierny talent a aj tu to dokázal naplno. A pochvalu si zaslúži aj výborná hudba. Od tohto filmu som pôvodne moc nečakal, nemám rád, keď talentovaní zahraniční tvorcovia prichádzajú do Ameriky, kde svoj potenciál nemôžu využívať ani z polovice a navyše pri tamojších úrovniach scenárov len rýchlo zdegenerujú, ale toto je nakoniec jedna z minima výnimiek, kde si svoj štýl mohol udržať naplno a vyšiel z toho nezabudnuteľný skvost, ktorý ma pohltil vo všetkých ohľadoch. Komerčného diváka to pravdepodobne nezaujme, ale je jasné, že pre mnohých sa tento film stane kultom a pre mňa tiež. A po niekoľkých pozretiach v priebehu pár dní mám už jasno, že je to jeden z najlepších filmov, aké som kedy videl, to už nie je bežný film, ale skutočné umenie. 95%(9.6.2013)

  • NinadeL
    **

    Park Chan-wook je synonymum pro efektní, ale vyprázdněný manýrismus. Při pohledu na vystřižené scény mi bylo jasné, že celek musel velmi bojovat o to, aby to bylo stravitelnější i poněkud jinou cestou, než jsou jen přepálené nápady ve stylu rozpohybovaných manga panelů. Ale pokud vás zaujme Emo Wasikowska nebo si potřebujete odškrtnout Nicole Kidman v kolonce ona a módní režiséři (a potřebujete více, než ona a Lars von Trier), směle do toho. Pokud hledáte inspiraci pro večerní masturbaci, kupodivu i tudy cesta vést může, ovšem jen v případě, jestliže máte rádi kožené opasky. Ze srdce mi promluvil verbal.(26.1.2015)

  • ORIN
    *****

    Něco mezi Hanna, Amer a Addamsovou rodinou.(20.11.2013)

  • Bloody13
    ***

    Co se týče vizuálu, nemám výhrady, tam je to oku lahodící bombička. Problém mám s Wasikowskou, která coby psychicky nevyrovnaná, ale nadržená slečinka hází na všechny kolem nenávistné pohledy a skoro až galantním způsobem fuckuje i svoji maminku v podání Kidmanky. A jelikož ta vypadá na téměř půlstoletí pořád rajcovně, o to větší škoda je, že si tu nestřihne alespoň jedno sexuální číslo. Nadrženost všech tří postav totiž byla ve vzduchu cejtit víc než dost.(7.6.2013)

  • Matty
    *****

    O čem skutečně sní americké teenagerky… Park útočí na americkou kinematografii jejími vlastními zbraněmi. Do rámu pro rodinné melodrama, jehož ideologii (rodina nadevše, děti jako šance na nápravu) se krutě vysmívá, vsadil film žánrově neuchopitelný, formálně vyprecizovaný a skrz naskrz úchylný. Počínaje flashforwardem, který film otevírá (a naznačuje dominující, pod povrch pronikající vyprávěcí perspektivu), jsme různými vyprávěcími prostředky mateni a naváděni nesprávnými směry. Důležité informace se dovídáme dříve či později než postavy, žánrových konvencí je užíváno v neočekávaných kontextech, mezi padouchy a hrdiny bychom s klidem mohli položit rovnítko. Nahodile působící detaily (chodidla, pavouk) postupně, za častého využití grafické návaznosti záběrů, zapadnou do promyšlené struktury a stanou se z nich významné motivy, sloužící zjevným i podpovrchovým tematickým rovinám příběhu. Občas nechutné detaily (propíchávání puchýře) zároveň naznačují, jakým způsobem vnímá realitu Indie, což je zřejmě nejnázorněji demonstrováno jejím školním malováním vnitřního motivu vázy (namísto toho, aby malovala samotnou vázu nebo květiny v ní umístěné). ___ Park dobře ví, jak jsou v Hollywoodu vystavěné určité typy scén, pročež tato schémata ironicky staví do popředí (rytmizace scény za užití metronomu, který je přítomný v diegetickém prostoru filmu), nebo je obchází (nerespektování pravidla osy během troj-dialogu, diskontinuitní řazení záběrů během celého filmu). Skrze ironickou mřížku můžeme vnímat také hlavní hrdinku, která má podobně morbidní zájmy jako mnohé její vrstevnice, akorát u ní nejde pouze o pózu. ___ Celý film je po vzoru Shadow of a Doubt vystavěn jako napínavý – ovšem silně nejednoznačný, pokud jde o morální kategorie – duel mezi dvojicí protivníků, kteří se doplňují i ničí a jejichž síly jsou jenom zdánlivě nevyrovnané. Paralelismus z velké části organizuje vyprávění. Stará se o některé z nejpůsobivějších scén filmu (orgasmický duet na piano), motivuje změny hlediska v rámci jednoho dlouhého záběru (ať pomocí změny směru pohybu, nebo klasičtějším přeostřením) a upozorňuje nás na dějově významné okamžiky (k většině zásadních odhalení dojde na schodech, jimž na začátku „vládne“ Charlie a na konci Indie). Vrcholnými momenty snímku jsou dvě precizně vygradované a dost šokující střihové scény, z nichž ta první staví na stejnou úroveň sex a smrt a ta druhá unikátním způsobem zplošťuje tři časové roviny v jednu. ___ Z psychoanalytického hlediska jde o nesmírně hutný film, ačkoliv se občas uchyluje k naivní doslovnosti a s některými symboly pracuje mnohem okatěji než třeba Hitchcock, který se kvůli cenzuře musel více krotit (prošlo by mu snad leda Charlieho hodnocení vína, doprovázené významnými pohledy na Indie). Matka je v společných záběrech Indie a Charlieho nadbytečným a rušivým prvkem, což částečně odpovídá významu role Nicole Kidman, která navzdory svému hvězdnému statusu ve filmu víceméně jen statuje (čili jde o porušení očekávání spojených se star systémem) a na zajímavosti získává teprve při symptomatickém čtení (repríza „primal scene“, která Indie vybudí k vlastní sexuální aktivitě). ___ Stokerovi představují v kontextu americké produkce osvěživě cynický film, jehož semknutost na úrovni nižších i vyšších vyprávěcích jednotek je radost zas a znovu analyzovat (protože jedním a dvěma zhlédnutími jej rozhodně „nevyčerpáte“), třebaže občas budete muset přimhouřit oči nad naivitou jeho scénáře. 90% Zajímavé komentáře: Traffic, mm13, maddy(21.12.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace