Reklama

Reklama

Krtkova dobrodružství

(seriál)

Obsahy(1)

Od dob, kdy „krtek ke kalhotkám přišel“, uplynula už pěkná řádka let. Přesto tenhle nestárnoucí hrdina dál baví nové a nové generace dětí. Snad proto, že má dobré srdce a věčně udivené oči. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Recenze (88)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Po delší době musím svůj komentář upravit. Krtek je sice klasika a dobrý večerníček, ale... Když Krtkova dobrodružství srovnám s novějšími seriály, bohužel musím zkonstatovat, že Krtek je docela nudný. Děti u něj hůře udrží pozornost, protože se tam občas nic moc neděje. Navíc v některých dílech vystupuje Krtek docela zlomyslně, což se mně osobně nelíbí. Přesto zůstává v ranku těch lepších večerníčků, jen z těch úplně nejlepších vypadl. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Kolik generací už na nich vyrostlo? K několikaminutové pohádce na dobrou noc usedají každý večer tisíce dětí. Místy kouzelné zpracování ano, ale cílovým divákem je dítě, především předškolního věku. Leckdy se tak nedá přehlédnout ona drásavá hudba a depresivní nálada, která z každého druhého dílu vyzařuje. Ostatně, s odstupem času, si každý musí všimnout, že u nás vzniklo velké množství Večerníčků, kde hlavní postava snad v každé epizodě brečí, fňuká, kňourá. Krtek je exemplárním příkladem. ()

Reklama

gazogazo 

všechny recenze uživatele

Depresivní náklep a metafora ústupu přírody před zničující civilizaci (a komancu?) neviem, ale člověk v tom může číst co se mu zlíbí - hlavně to dělá Mega depresivní hudba, která mě už jako dítě strašně déřila. --- spíš je to ale jenom v pohodě pohádka kterou shazuje špatně zvolena hudba a strašidelný zvířata ()

Miany 

všechny recenze uživatele

Prosím vás, ZDENĚK MILER, klasik dětských let, krásné tvorby v jednoduchosti a dodání šmrncu zábavy v podobě nikoliv hloupých slovních hříček, které nás často v pohádkách dnešní doby provází, ale v podobě pouhých citoslovcí a občas zmínění pár slov ("tady, tady") - no, zkrátka.. Tohle patří do GALERIE DĚL KINEMATOGRAFIE, konkrétně do sekce děti ALE I dospělí. Grandiózní. Je to i psychologicky promyšleno. Nemám výtek. ()

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem se odhodlával k hodnocení tohohle animáku. Krteček sám o sobě je fenomén na pět hvězd, byť si nepamatuju, že by mě jako dítě zase tolik dostal. Přičichl jsem k němu až díky svým dětem, které se na něj dívají rády. Nicméně jako seriál, který má své lepší i horší chvilky, je to tak akorát na čtyři hvězdy. Dokonce jsem zvažoval, zda raději nehodnotit každý díl zvlášť, jenže bych se u jednotlivých epizod hrozitánsky opakoval. Když se na tu lajnu krátkých filmů a večerníčků od padesátých do nultých let dívám, vidím určitý vývoj, a to jak v animaci, tak v pojetí. Úplně první Jak krtek ke kalhotkám přišel se od všech následujících dílů dost liší, krtek mluví a má ještě ocas a animace je v úplně jiném duchu. Pak přichází Krtek a autíčko se skvělou, skoro až gershwinovskou hudbou. Podle mě si ale Krteček svá nejlepší seriálová léta užíval v půlce sedmdesátek. Prostě mi nejvíc sedí ta animace, která je oproti přelomu šedesátek a sedmdesátek vyspělejší a nemá tak znatelný obzor. Ty starší epizody jsou taky fajn, mají občas takovou lehce halucinogenní hudbu, ale zlatý věk to není. Nejvíc mi sedí epizody jako Krtek chemikem, kdy Krtek za tónů disonantní melodie čaruje barevné bubliny. Obecně ale platí, že první polovina ságy je lepší než ta druhá. V osmdesátých letech přichází na řadu několik delších filmů, jimž asi vévodí Krtek ve městě. Pozornost určitě zasluhuje i Krtek ve snu, asi ta nejvíc deprimující a vizionářská epizoda o tom, jak by se lidstvo bez fosilních paliv prakticky vrátilo o staletí nazpět. Delší filmy se drží i přes sametovou revoluci až do roku 1994, pak přicházejí nové večerníčkové epizody. Ty už sedmdesátkovému Krtkovi víceméně dýchají na záda. Těžko říct, čím to je, připadá mi ale, že ten novější Krtek už není tak nápaditý a trochu ulítlý jako dříve. Je tu samozřejmě pár silnějších dílů, ale místy to působí tak trochu jako vývar. Postupně přestává hudbu skládat Vadim Petrov, místo něj nastupuje synťákově úsporný Jiří Strohner. Je cítit změna v animaci, tvůrci se snaží Krtka více vyobrazit v přirozeném pohybu, jenže výsledek působí docela nemotorně. Taky vzhled Krtka se trochu mění, ten novější má nižší čelo a větší oči. Pořád je ale tohle zlato oproti té čínské zvrhlosti, která přichází později a které je naštěstí věnovaný samostatný profil. (1 285.) ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Během let se měnili skladatelé i hudební pojetí Krtečka. K úvodnímu filmu Jak krtek ke kalhotkám přišel (1957) napsal orchestrální hudbu Jaroslav Křička. Pozdější krátké filmy měly několik skladatelů, z nichž nejdéle spolupracoval Miloš Vacek, který hudbu obohatil o použití elektronických nástrojů. Když byl Krteček v 70. letech 20. století vysílán jako Večerníček, skládal k němu hudbu Vadim Petrov, který je s Krtečkem spojen nejvíce. Jeho spolupráce s Milerem trvala přes krátké filmy až do poloviny 90. let, kdy byly natočeny nové večerníčkovské díly. Posledním skladatelem byl Jiří Strohner, který používal především syntezátory imitující tradiční hudební nástroje. (L_O_U_S)
  • Čínská lidová republika je země s největším počtem fanoušků seriálu. (Zdroj: novinky.cz) (P. J. D.)
  • Po velkém úspěchu animovaných filmů a večerníčků po celém světě vznikla řada dětských knih, kompaktních disků a videokazet s námětem Krtka. (Ded@M@tes)

Reklama

Reklama