Režie:
Paľo BielikScénář:
Paľo BielikKamera:
Vladimír JešinaHudba:
Tibor AndrašovanHrají:
Vlado Müller, Štefan Kvietik, Emília Vášáryová, Peter Debnár, Jozef Budský, Zuzana Jariabková, Oľga Adamčíková, František Dibarbora, Daniel Michaelli (více)Obsahy(1)
Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)
(více)Recenze (84)
Neviem, či je správna moja predstava o historickom filme, ako o filmovými prostriedkami stvárnenej historickej udalosti alebo o filme, ktorého dej sa odohráva v istej historickej dobe, ako to bolo v tomto prípade. Každopádne to bol veľmi slovenský film so všetkými kladmi (herci) aj zápormi (taký malý trochu naivný veľkofilm, ktorý poteší domácich divákov a tým aj končí). Dá sa na to pozrieť aj v súčasnosti, len treba občas prižmúriť oči a byť veľkorysý. ()
Jeden z filmů, před jejichž shlédnutím jsem se velmi bála, co z toho může vůbec vylézt. Slovenský snímek z šedesátých let ve stylu mainstreamových velkofilmů z Hollywoodu? Co to sakra má být? Forma mě nicméně přesvědčila, že výborná komedie. Nevím, jestli to byl Bielikův záměr, ale každých pět minut se smálo celé kino. Tak luxusní hlášky v žádném jiném historickém filmu nenajdete. [Viděno na MFF Karlovy Vary 2010.] ()
Film pozoruhodný mimo jiné i proto, že jako jeden z mála zobrazuje slovenské reálie v době turecké nadvlády. Těžiště snímku však spočívá především ve vynikajících hereckých výkonech V. Müllera v roli skutečné svině v lidské podobě, Š. Kvietika coby kladného hrdiny bez bázně a hany, E. Vášáryové - křehké kočičky, která ale umí vytasit drápky a v neposlední řadě P. Debnára, který postavu dobromyslného, ale nepříliš bystrého (mírně řečeno) Emilka ztvárnil opravdu dokonale. ()
Emocionálne maximálne vyhrotená melodráma, ako v divadle. Bielik vie, ako narabáť s publikom, čo sa týka práce postáv a rovnako aj s exotickými a divácky príťažlivými kulisami a kostýmami. Aj by sme zabudli, že je to celé akosi vypreparované a hĺbka postáv je nahrádzaná práve expresívnym prejavom hercov. Milovníčki kostýmových jednohubiek so Jeanom Maraisom však budú v siedmom nebi. Takže najväčším kladom tejto historickej drámy je okrem hereckých výkonov dojem, že sa pozeráte na zahraničný film so štedrejším rozpočtom. K záporom radím až príliš pasívne ženské postavy, ktoré navyše nedostanú žiaden priestor. Ďalší so slovenských filmov, pri ktorého sledovaní som si začal uvedomovať, že kedysi veľmi dávno som to videl a začal som sa zabávať spomínaním si na riešenia jednotlivých situácií, kde som sa väčšinou nemýlil. Hold čo sa v mladosti naučíš, alebo si pozrieš, ostane v hlave navždy. ()
Plamen i červánek, ďábel i beránek, cukr i sůl. Bielikův Majster kat je mně pro svůj dvojí pohyb (přestat se bát a nahlédnout, že nic na světě není černobílé; neustavičně se děsit a nenávidět neznámé) zároveň jemným pohlazením i tvrdým políčkem, osvobozením z pout i spoutáním. Jaké je to pozitivum, kousek stínu v tropickém dnu, doušek vody na šíré poušti? Riskuji, že budu neoblíben, ale nemůžu jinak: kladem tohoto filmu pro mne je, že se nestal pohádkou, o tom kterak hrdinný, pravdu v rukou držící slovenský lid zahnal ony každým svým skutkem hřešící, pohanské mohamedány kamsi daleko za hranice civilizovaného světa! Ta rovnoměrnější distribuce neřádů (čili: svině se najdou, jak na "naši stráně barikády", tak u "nich") skutečně bodla, ostatně jako vždy! A ono negativum, ten bodavý pocit u srdce, ta popálenina? Opětovně riskuji, že budu neoblíben, ale znovu nemohu jinak: záporem tohoto filmu je, že se tak moc štítí smrti, značkuje ji jako největší zlo, vylučuje ji. Život a smrt v prostoru tohoto filmu nekoexistují vedle sebe, nevedou spolu dialog. Kat, služebník smrti, žije mimo městský život, zprvu všemi přehlížen, poté všemi obáván a všemi nenáviděn... Tady mě trochu mrzí, že se tenhle film nestál romantickou báchorku o tom, kterak se skrz nastupující generaci vyžehlí stará křivda, filmem, ve kterém bude smrt životem integrována, pochopena a ne zničena... 65% ()
Galerie (10)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (6)
- Film sa nakrúcal od 9.9.1965 do 6.4.1966. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Turecké rekvizity boli zapožičané z renesančného múzea v Topoľčiankach a zbrane z hradu Červený kameň. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Petra Debnára, ktorý stvárnil mladého kata Emilka Targu, predaboval Marián Labuda. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
Reklama