Reklama

Reklama

Kluk na kole

  • Francie Le Gamin au vélo (více)
Trailer 3

Dvanáctiletého Cyrila umístil jeho otec „dočasně“, než vyřeší své problémy, do dětského domova. Ve skutečnosti ale slabošský a nevyzrálý Guy nemá dost odvahy, aby jednou pro vždy řekl svému synovi „nechci tě, nestačím na to“. I když se Cyril nevzdává představy na návrat k otci, netrvá dlouho a otevře se před ním nová šance na život mimo brány dětského domova. Sympatická Samantha, která má vlastní kadeřnictví, si jej začne brát na víkendy. Tím ale teprve začíná série zkoušek jejich křehké důvěry, ze které se teprve může vytvořit opravdové pouto. Kluk na kole je realisticky natočeným příběhem obyčejného kluka, ve kterém stojí lhostejnost s vypočítavostí proti lidské vzájemnosti a lásce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (5)

Trailer 3

Recenze (170)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Předem se omlouvám za intelektuální autismus, na nějž mají na ČSFD patent jiní, ale Kluk na kole to ve mně vyvolal a nemohu to již déle dusit. Zastávám názor, že naše existence ve světě je založená na symbolické matérii, které říkáme realita a pohyb v této matérii se řídí klíči před-rozumění, postojů, hodnot a re-prezentací, které nám umožňují a) světu rozumět b) patřit do skupiny těch, kteří mu rozumí stejně nebo podobně (takové divné bandě se pak říká "společnost"). Francouzský filozof Louis Althusser zhruba takhle definuje ideologii. To, že vidíme ideologie jiných a nevidíme tu svou, není výsledkem toho, že žádnou nemáme, ale že tu svou verzi vnímáme jako zcela přirozenou podmínku vlastní společenské existence (je pro nás "skutečnější než skutečnost sama", abych parafrázoval svůj oblíbený slovinský tým SK Slavoj Žižek). Filmy jako Kluk na kole či Rozchod Nádera a Simin jsou jedinečné právě v tom, že dokáží na plátno přenést fragment "nepředpojaté" situace, na níž si člověk může uvědomit, jakým způsobem skládá a deformuje obraz skutečnosti. Natočit Kluka seveřané, pravděpodobně tu bude určitá viktimizace hlavního hrdiny, který by byl obětí sociálních podmínek (pochopitelné u kultury postavené na hodnotách silné sociální solidarity). Nekompromisní analytik typu Hanekeho by se zaměřil na patologii chování a odvodil by z něj patologii moderní společnosti. Veristický přístup Dardennů ale spočívá v tom, že žádnou podobnou oporu v Klukovi nenajdeme, jsem neustále nuceni přehodnocovat zaujaté postoje, nemáme možnost utíkat ke klasickým (sociálním, třídním, náboženským) vysvětlením toho, proč se postavy chovají tak, jak se chovají -- sám kluk působí zpočátku jako oběť, ale posléze prokazuje až mrazivou aktivitu a bráním nám se prostě dojímat na jeho čistotou (to, že nepáchá zlo z materiální zištnosti ho paradoxně nečiní o moc čistším a důvěryhodnějším, ale spíš vyvolává otázku nad schopností citově manipulovat -- podobně, jako se ostatní pokoušejí manipulovat s ním). Jedeme v tom prostě s postavami -- relativně svobodní ve volbě, vystaveni nejistotě této svobody. Podobně jako Náder a Simin i tenhle film je fascinující volným plynutím smyslu, morální nepředpojatostí a zcela precizním zachycením vyhrocených i všedních situací. Pokud v dnešním svět obtěžkaném dominantními verzemi reality i aktivizovanými vzorci vnímání (často v dobré úmyslu fundamentálními) má sociální drama klíčový význam, je to právě na tomto poli -- jako připomínka toho, že žijeme ve světě zcela relativním, jehož se sice můžeme zmocnit ideologickou re-prezentací, ale jehož části vždy zůstanou "symbolickým přebytkem" (přízrakem), který nám unikne. Pro mne požitek z Dardennů znamená prožitek z proměn vlastního čtení toho, co se na plátně odehrává a z uvědomění si zaujaté pozice vykladače (občas má člověk prostě tendence zapomínat, jak moc si je jistý "správností" svého postoje). Tenhle film je naprostý unikát, alespoň pro někoho, kdo znal dosud Dardenny jen z doslechu. A navíc je to úchvatné řemeslo s tak promyšlenou stavbou, že to člověk v naprosté autenticitě skoro přehlédne (přitom to ale není konstrukt visící ve vákuu jako česká Poupata). Konec terapie. () (méně) (více)

klida 

všechny recenze uživatele

Jakkoli to je do jisté míry působivé a kvalitní zobrazení nefunkčnosti některých základních vztahů ve společnosti, tak mými primárními pocity byly touha vystřelit si mozek z hlavy nebo se alespoň oběsit na copu v modré posluchárně přede mnou sedící blondýny ve žlutém kvůli tomu naprosto nesnesitelnému dítěti zralému na (v lepším případě) pár facek. Utrpení a extrémně slabá dvojka. ()

Reklama

vesper001 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem se u nějakého filmu necítila tak rozpolcená ve vztahu k hlavní postavě. Cyril je na jednu stranu nešťastný kluk, který se nechce smířit s tím, že jeho otec je kolosální nula, která se ho zřekla jen proto, aby zachránila vlastní drahocennou existenci. A na druhou stranu je to nezvladatelný sobecký spratek, jehož kariéra by nepochybně pokračovala nástupem do pasťáku, nebýt samaritánky Samanthy. U té mi zas úplně unikaly její motivace. Že se o opuštěného kluka stará o víkendech, dobře. Je to od ní hezké. Že kvůli němu vykopne svého hřebce, budiž. Ale lehkost, s jakou Cyrilovi odpustí, co (jí) udělal a dokonce je za něj ochotná splácet náhradu škody – to by už chtělo menší vysvětlení. A tato nedotaženost provází příběh až do samého konce. Prostor pro dohady je někdy fajn, ale neměl by se stát pustou plání. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Viděno během Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. Film číslo 18 - Belgie. Bratří Dardenneové točí přesně ten typ filmů, který mě bere za srdce a to opravdu hodně. Vůbec nechápu, jak jsem jejich filmy mohl dosud tak bezostyšně míjet. Dva dny, jedna noc a dnes Kluk na kole, už nyní se těším na další sondu do života běžného člověka, který to nemá na světě úplně jednoduché. Dokážu pochopit, že Cyril musel spoustu diváků doslova srát, u mě tento jev nenastal, protože mi ho v nitru bylo hluboce líto. Thomas Doret svého Cyrila zahrál přímo bravurně a Jérémie Renierovi jeho roli vůbec nezávidím. Jeden z vrcholů mojí Tour. ()

ivishka 

všechny recenze uživatele

Celý film mi připadal jako jeden velký nenucený shot, který má varovat děti před zlem v sobě samých a v ulicích obzvlášť, když se setmí :-D. Ale nebyl to špatný film to vůbec ne. Nejdříve jsem si říkala, že je chlapec jménem Cyril krapánek nezdvořilý a neurvalý a hlavně mě strašně štvalo jak se choval k Samantě, která ho vzala z vlastní vůle pod svá křídla a ukázala mu, že jsou i horší věci než ztratit tátu, protože ani ten jeho otec nestál za nic.Opět se tu objevuje síla sugesce malého neznalého tvora - Cyrila - kdy si od místního sígra nechá poradit jak žít a tím se dostane do potíží. A jelikož na konci filmu nesl i po těžkém pádu "z nebe"dolů svoji vinu tak přece jen si zaslouží obdiv a 4* k tomu :-). ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • Film sa natáčal v belgickom meste Liege a v jeho blízkom okolí. (Laslo)
  • Za tento snímek získali na 24. ročníku Evropských filmových cen bratři Dardennové cenu za nejlepší scénář roku 2011. (Terva)

Související novinky

"Spravedlivé" Zlaté glóby

"Spravedlivé" Zlaté glóby

16.01.2012

Zatímco v rámci nominací na letošní Zlaté glóby se jasní favorité rýsovali, samotné ceny žádného drtivého vítěze nepřinesly. Nicméně za obrovský úspěch se dají považovat tři Zlaté glóby pro… (více)

Nominacím na Zlaté glóby vládne Clooney

Nominacím na Zlaté glóby vládne Clooney

15.12.2011

Asociace zahraničních novinářů akreditovaných v Hollywoodu dnes oznámila nominace na prestižní Zlaté glóby, které jsou tradičně považovány za oscarové předskokany. Letos se nejvíc těší George Clooney… (více)

46. ročník MFF Karlovy Vary

46. ročník MFF Karlovy Vary

19.06.2011

Od 1.7. do 9.7. se v Karlových Varech uskuteční nejvýznamnější filmový festival kategorie A ve střední a východní Evropě. Festival představí 178 celovečerních filmů, převážná většina z nich bude mít… (více)

Reklama

Reklama