Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 171)
"Jak mohl Bůh nadělit tolik talentu takové kreatuře…?“ Genialita versus průměrnost, která zoufale touží po dokonalosti. Jsou hlavními aspekty filmu, proto lze samotnému Amadeusovi nepřesná historická fakta velkoryse odpustit. Amadeus má nespočetně silných scén ale rozhodně tou nejsilnější je s jistotou ta poslední, kdy Mozart na smrtelné posteli diktuje Salierimu svůj Requiem... Nefalšované grandiózně sestříhané DRAMA, ze kterého naskakuje husina. Vynikající po právu oscarový F. Murray Abraham, jeho žárlivostí sžíraný Salieri je bezesporu jeden z největších padouchů filmové dekády. Na druhé straně- Jeho sok, jedinečný Tom Hulce jako génius Mozart a obscénní vtipálek v jedné osobě, nezaměnitelný v téhle úloze, stejně jako jeho už prosnulý smích. Velkolepé, strhující, oslnivé, mistrovské dílo Miloše Formana, dle mě jeho nejlepší film, stojící těsně za bránou mojí TOP desítky.Ten kdo neviděl, tento do puntíku vymazlený skvost,urychleně napravit ()
Společně s Přeletem nad kukaččím hnízdem a Mužem na Měsíci, je pro mě Amadeus nejlepším filmem našeho velikána Miloše Formana. Kolikrát už jsem ho viděl, ale díky zajímavě napsanému příběhu, uvěřitelným hereckým výkonům, honosné výpravě, pestrým kostýmům či uhrančivé hudbě - mi ty tři hodiny pokaždé utečou jako voda (i navzdory trošku slabší druhé polovině). ()
Amadeus je všeobecně považovaný za Formanův až druhý nejlepší film, ale copak tohle může pro někoho znamenat menší divácký zážitek? Forman dovedl k dokonalosti původní scénář s myšlenkou, že Amadeus měl svého úhlavního nepřítele jménem Salieri. Nicméně tato hypotéza se z 99% nezakládá na pravdě. Smích Toma Hulce mě dokáže vždy fascinovat, jak začíná jít do tuhého, vyskytuje se stále méně a méně. 90% ()
NFR 2019, Oscar 8 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - F. Murray Abraham, Výprava - Karel Černý, Patricia von Brandenstein, Kostýmy - Theodor Pištěk, Masky, Zvuk, Scénář - A + 3 nominace: Herec HR - Tom Hulce, Střih, Kamera - Miroslav Ondříček ...... První Formanova reakce, když ho přátelé pozvalii v Londýně na divadelní představení, prý byla :" Proboha, životopis umělce! To snad radši zůstanu doma. " No, naštěstí nezůstal a já jsem získal k opeře mnohem pozitivnější vztah. ()
Dobré, ale kam se to hrabe na Wen die Götter lieben! Aneb zrození vídeňské opery očima jedné náročné noci. Je dobré mít na paměti, že se jedná o adaptaci divadelní hry, nikoli o seriózní životopis. Dramatický oblouk byl Shafferovi (a koneckonců i Formanovi) milejší, než cokoli jiného. Zážitek je to skvělý i po letech, jen ten dopad na mozartovskou renesanci je takový poněkud sporný. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (115)
- Miroslav Ondříček trpěl při natáčení vypětím a stresem, protože nemohl sledovat výsledky své práce. Natočené materiály se totiž posílaly na zpracování do laboratoří v USA. Kameramana následně postihla mozková příhoda s poruchou řeči, takže musel své požadavky spolupracovníkům psát. (sator)
- Prvá československá klapka padla 31. 1. 1983, posledná 15. 7. 1983. (Raccoon.city)
Reklama