poster

Přežijí jen milenci

  • anglický

    Only Lovers Left Alive

  • německý

    Only Lovers Left Alive

  • slovenský

    Prežijú len milenci

Drama / Horor / Romantický

Velká Británie / Německo / Francie / Řecko / Kypr, 2013, 123 min

Režie:

Jim Jarmusch

Scénář:

Jim Jarmusch

Kamera:

Yorick Le Saux
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • charlosina
    *****

    Když jsem se dozvěděla, že vampírskému trendu podlehl i Jarmusch, trochu jsem se toho bála a očekávala jsem spíše něco jako parodii (v Jarmuschově stylu ovšem, podobně jako tomu bylo v Ghost Dogovi), nicméně Adam i Eva jsou sice upíry, ale zcela zapadají do Jarmuschova pomalu plynulého, leč atmosférického a podmanivého světa. On je hudební skladatel (parádní můzička) a ona vášnivý knihomol. A protože jsou vskutku z jiné doby (výborně to dokresluje také jejich vzájemný vztah a úcta k tomu druhému ve vyloženě středověkém hábitu, divže si vzájemně nevykají), jsou v současném světě výstřední, nezapadají do něj a vůbec vůči němu pociťují zášť (zejména Adam je outsider každým coulem). Snaží se na sebe neupozorňovat a v současnosti, kdy zájem o lidské bytosti jaksi upadá, nejedná-li se o celebrity, se jim to daří - hlavně mít peníze a klidné místo. To se nachází v Detroitu, opuštěném městě, které jaksi symbolizuje současný stav společnosti (město duchů). Na tom film ale nestojí, nosnou linkou jednoduchého příběhu jsou zejména promluvy postav, nespokojených a odmítajících konzumní společnost - a protože toho prožili za svůj dlouhý život opravdu hodně, jsou v současnosti skeptičtí a obávají se brzkého konce (snaží se stravovat nekontaminovanou krví, což není v současnosti tak lehké). // Ano, je to taková agitka, ovšem s nezaměnitelným rukopisem a s perfektní hudbou. A perfektními dialogy - a protože se baví zejména o hudbě a literatuře, zase jsem se zamilovala a pobavila. // Vampíři-intelektuálové projíždějí městem a projevují lítost nad jeho stavem, a to za doprovodu skvělé hudby. Není nad čím váhat, byla to láska na první, podmanivý pohled.(16.8.2014)

  • Matty
    ***

    „Nemám žádné hrdiny.“ Jarmusch zvolil podobný směr jako u Mrtvého muže – zpátky ke kořenům žánru, zpátky do bodu nula. Před dobu, kdy se z upírů stali masově populární sexy zabijáci. Namísto dravého krváku nabízí hypnoticky minimalistickou hipsterskou love story, která vinou nepřítomné narativní struktury funguje lépe jako esej o hodnotě nesmrtelnosti ve světě efemérních zážitků, věcí i lidí než jako drama s postupně rozvíjenou zápletkou. Na rozdíl od člověčích zombies, které je obklopují, jsou si Adam a Eva vědomi historických souvislostí. Z dějin lidstva si bez ohledu na módní trendy vybírají to, co je zaujalo, nové hodnotí v kontextu starého, čas chápou cyklicky, ne jako lineární směřování ke stále dokonalejším technologiím (kruh jako symbol věčnosti se v mizanscéně objevuje od začátku). Takový přístup pro ně není ani tak volbou, jako nutností. Také jejich životy se pohybují v kruzích. Protože už nemají, kam by směřovali, tak se jen projíždějí, objevují již poznané. Totéž dělá Jarmusch z pozice režiséra. Svou poetiku neobohacuje o nové prvky, jen vytěžuje, co jeho fanoušci znají a mají rádi. Perspektivy nesmrtelných outsiderů (Adam a Eva nikam nepatří časově ani prostorově) využívá k takovému nahlížení na současnost, jaké je mu samotnému blízké. Důležité je dát průchod své imaginaci, neustále nacházet staré v novém a nové ve starém. Vyprávěním je několikrát naznačeno, že civilizační konvence Adamovi a Evě nedovolují, aby dali průchod své přirozenosti (mlsný pohled na čerstvou krev v nemocnici a později v letadle). Pro paralelu se sexuálními menšinami netřeba chodit daleko. Všechno to jsou podnětné myšlenky a Jarmusch nám je skrze dvojici výborně „propsaných“ postav rozhodně nepředkládá přímočaře. Jako kdyby ale byly nadřazeny všemu ostatnímu. Pokusům o nápaditou reinterpretaci žánru, stylistické invenci (v paměti utkví jen hypnotizující raušové sekvence), důmyslné práci s výtvarnou stránkou (design byl, jako již v tolika jiných upírských filmech, inspirován uměním 19. století). Přemýšlelo se u toho hezky, ale moc nového jsem v tom neviděl. 70% Zajímavé komentáře: Radek99, ScarPoul(24.3.2014)

  • Aluska88
    ****

    Only Lovers Left Alive přináší retro-moderní upírský příběh, který hraje na melancholickou strunu a částečně přepisuje dějiny vědy, i literatury:) Originální a osobitě zpracovaný snímek, který sice nepřináší žádný strhující zvrat, ani promyšlenou zápletku, ale svých trumfů má schovaných hned několik. Především herecké obsazení je dokonalé. Kde je Tilda Swinton, tam je záruka, že nenatrefíte na plochou, nudnou, či obyčejnou postavu. A Tom Hiddleston? S tím svým melancholickým výrazem, sebevražednými tendencemi, sbírkou dobových portrétů a kytar, černými vlasy a bledou tváří se z něj stává "one of the sexiest vampires" za poslední dobu. Jeho zmínka o Jacku Whiteovi potěšila. A nějaký "Shovel Face" Edward mu nesahá ani po kotníky. Ale srovnávat tuto artovou upířinu s (metrosexuální) limonádou pro teenagery nemá myslím stejně smysl. Závěr filmu je docela rychlý a nechává diváka, aby si jej vlastně interpretoval sám. Kdo ví, třeba na své další cestě "zombie rájem" Adam a Eva natrefí na Fangorii, kde jim nalijí do kalíšku, poctivou Synti krev:)(19.4.2015)

  • Pilda17
    odpad!

    Ani tu hvězdu nedám, dvě hodiny ukrutné upíří nudy ..(12.7.2014)

  • Happens
    ****

    Kategorie horor trochu mimo mísu a časoprostor. Atmosferický snímek prošpikovaný hudebními skvosty, poetická noir záležitost, pro kterou je třeba mít cit a místo v srdci. Nádherné ponoření do nesmrtelnosti a s ní spjaté přežívání módy po staletí promísené se současností. Cti lásku svou.(24.10.2016)

  • - V telefonním rozhovoru, při kterém si Eva (Tilda Swinton) pro sebe a Adama (Tom Hiddleston) rezervuje letenky, použila Eva jméno Daisy Buchanan, hlavní hrdinku románu "Velký Gatsby", a pro Adama zvolila jméno Stephen Dedalus, což je hlavní hrdina knihy "Portrét umělce v jinošských letech". (Pluhy)

  • - Hudební klip, na který se Ava (Mia Wasikowska) dívá v televizi, je Soul Dracula od Hot Blood (1977). (PogoJoe)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu jsou 2. (Gucak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace